2026-03-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att vi ska låta icke sjövärdiga fartyg segla runt oförsäkrade längs våra kuster för att vara snäll på ryssarna?

Jag är mer oroad över icke sjövärdiga skorv som sett sina bästa dagar 1970 och som ligger förtöjda och börja samlas här nere i Skåne, samt vad det kan innebära. Jag tycker självklart inte det är ok med ryska skuggflottan, men som sagt detta är också minst lika vanskligt.
Citera
2026-03-13, 20:36
Medlem
När befälhavaren anhållen:
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=950df713-34bc-4dd4-900f-b96c03bbc4e8
Citera
2026-03-13, 20:39
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, jag tror heller inte att det här kommer att passera obemärkt förbi. Sverige är oerhört oansvariga som håller på och petar på björnen gång på gång. Sverige försöker verkligen trigga igång en storkonflikt.
Inte alls. Ypperligt arbete efter alla ryska tidigare attentat. Nästa åtgärd borde vara att gå ihop med danskarna och stänga sundet för alla ryska båtar med tillhörande skuggflotta. En förseelse till och vi stänger butiken. Enkelt
Citera
2026-03-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, jag tror heller inte att det här kommer att passera obemärkt förbi. Sverige är oerhört oansvariga som håller på och petar på björnen gång på gång. Sverige försöker verkligen trigga igång en storkonflikt.

Vem bryr sig om ett fartyg när ryssarna slaktas som boskap? Björnen är en liten våldtagen flicka, som vanligt när det kommer till ryssarna.. Nästan hbtqr som i ryss till sist
Citera
2026-03-13, 21:44
Medlem
Det är inte kustbevakningen som har gjort denna insats. Dom kanske ha beordrat den men svenska kustbevakningen har inga som helst möjligheter att genomföra detta. Antingen är det SOG lr NI som vi ser på bilderna. Ser vi närmare så ser vi att det är SOG.
Citera
2026-03-13, 21:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Enligt Putin så är "skuggflotta" inte ett känt begrepp inom sjörätt och han anser att det är sanktionerna som är olagliga, inte de handelsfartyg som råkar drabbas av de NATO-fierades ryssnoja.

Falskflagg och sjövärdighet är däremot två kända begrepp inom sjörätten, så det var ju tur att det var dessa begrepp som låg till grund för insatserna.
Citera
2026-03-13, 22:50
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Enligt Putin så är "skuggflotta" inte ett känt begrepp inom sjörätt och han anser att det är sanktionerna som är olagliga, inte de handelsfartyg som råkar drabbas av de NATO-fierades ryssnoja.

Men varför har inte fartyget rätt papper då?
Citera
2026-03-13, 23:34
Medlem
Mindbusinesss avatar
Mer detaljer och video om tillslaget och orsaken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sea-owl-svartlistat-i-flera-lander-falskflaggat-i-fattigt-orike
Citera
2026-03-13, 23:49
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Men varför har inte fartyget rätt papper då?
Rysspapper är de rätta pappren för Putin. De hade antagligen de rätta rysspappren.
Citera
2026-03-13, 23:58
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Rysspapper är de rätta pappren för Putin. De hade antagligen de rätta rysspappren.

”Rysspapper”?! Det låter som något man torkar sig i arslet med. Det är liksom det finaste som man kan göra med något ryskt.

Internationell sjöfart är reglerad enligt just internationella lagar och regler.

===

För övrigt så är Östersjön numera ”the Nato lake”. Och Kattegatt är vår motsvarighet till Hormuzsundet. Sverige 🇸🇪 och Danmark 🇩🇰 bestämmer vem som får passera. Glöm inte det!
Citera
2026-03-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Mer detaljer och video om tillslaget och orsaken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sea-owl-svartlistat-i-flera-lander-falskflaggat-i-fattigt-orike
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
”Rysspapper”?! Det låter som något man torkar sig i arslet med. Det är liksom det finaste som man kan göra med något ryskt.
Internationell sjöfart är reglerad enligt just internationella lagar och regler.
För övrigt så är Östersjön numera ”the Nato lake”. Och Kattegatt är vår motsvarighet till Hormuzsundet. Sverige 🇸🇪 och Danmark 🇩🇰 bestämmer vem som får passera. Glöm inte det!
De svenska myndigheterna har garanterat tagit lärdom av Irans agerande i Hormuzsundet.
Iranska myndigheter har nämligen klart deklarerat, att tillträde till Persiska Viken skall endast medges för fartyg från "vänskapliga länder"!

Det finns dock en mycket stor skillnad.
Ovänskapliga länder likt USA, Israel O&Co, dessa kan aldrig göra något åt Irans diskriminerande politik.
Däremot har Ryssland absolut förmåga agera i Östersjön, med t.ex. omfattande mineringar så all båttrafik totalt upphör inom hela Östersjön.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-14 kl. 01:07.
Citera
2026-03-14, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Börjat packa?

*tick* *tack* *tick* *tack*

Du och de övriga rysstrollen bör se hur tiden rinner iväg.

Ser riktigt riktigt fram emot att flera skepp bordas samt landsätts.

Rädd för Ryssland?

De som firat "segerdagen" (de hade inte grejat det utan allierades hjälp) borde lämna landet omgående.

Definitionen av "rysstroll" börjar bli ganska bred märker jag.

Jag förstår inte riktigt varför du ens gör ett inlägg när det bara innehåller nonsens.
Bemöt det jag skriver istället för att komma med tramsiga kommentarer som "börja packa" eller "rysstroll".

Förklara istället hur det blir bra för världshandeln och stabiliteten när nationer börjar borda varandras fartyg titt som tätt. För den delen förstår inte jag.
Kanske du tänker om den dagen du blir arbetslös eller blir satt på ett flyg till Baltstaterna för att utkämpa ett amerikanskt krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in