2026-03-13, 19:58
Medlem
Angående UKs medverkan (där hade du tur Suni!)

Citat:
UK Defense Ministry:

"Overnight, UK Typhoon jets flew air defence operations over Bahrain for the first time.

British Typhoon and F-35 jets are now flying in defence of British interests and allies across Qatar, Cyprus, UAE, Jordan, and Bahrain".

@thewarreporterr

Då väntar vi bara på att fler tillkännager sin närvaro..
Citera
2026-03-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det ligger något i det du påstår här lär den där en miljon starka armen vara tämligen ostyrbar, frågan är om den ens är flyttbar på ett organiserat och skyddat vis.

Utan ledning och kommunikation blir det svårt.

Den en miljon starka armén har ju inte varit till någon nytta hittills i kriget och lär inte vara det senare heller eftersom någon storskalig markinvasion inte kommer äga rum.

Det är inte jag som påstår det jag påstår utan det är information jag snappat upp från Centcoms och IDFs presentationer.
Citera
2026-03-13, 20:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA och Israel har bombat 15 000 mål

https://www.youtube.com/watch?v=nBIF5rccJCw

Då vet vi att de har förlorat. I och med att Iran är mer eller mindre opåverkat.
Citera
2026-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Paragraf 51 i FN-konventionen ger varje stat rätt till självförsvar. Detta åberopas av Israel som hävdar att krigstillstånd råder mellan Iran och Israel. Detta ger israel ett folkrättsligt stöd för sina insatser. Världshistorien började alltså inte den 28 februari 2026, med ett israeliskt angrepp mot Iran utifrån tomma intet. Det iranska robotangreppet mot israel i april 2024 brukar lyftas fram som det det första militära angreppet från Iran som var direkt riktat mot Israel.

korrekt. och vad jag vet så har iran inte formaliserat fred efter anfallet, och inte heller har säkerhetsrådet lyckats förmå iran till det heller.

Citat:
De som står på prästernas sida brukar då lyfta fram att Israel bombarderade ett iranskt konsulat i Damaskus, den 1 april. Man fick då död på general Mohammad Reza Zahedi ur Revolutionsgardets Qudsstyrka, samt 15 andra toppar inom gardet och Hizbollah som hade möte.

Ja, men det duger inte, Syrien och israel ligger formelt i krig.

Citat:
Att bombardera en konsulatsbyggnad är förvisso ett brott mot Wienkonventionen om skydd för diplomatiska beskickningar, men israelerna hävdade att detta var en täckmantel för Qudsstyrkans högkvarter i Syrien. Hur som helst har Israel full befogenhet att döda iransk militär personal i Syrien enligt folkrätten, om den är involverad i stöd till Hizbollah, som ensidigt gick till angrepp mot Israel den 8 oktober, 2023.

Ja, utöver då att syrien formellt ligger i krig med israel sedan 1948, och israel har rätt att försvra sig.

Citat:
USA har även folkrätten på sin sida när de angriper Iran enligt FN-konventionens statut om rätten till "kollektivt självförsvar" (paragraf 51), dvs att slåss som allierad på en stridande parts sida. Försvarminister Hegseth lyfte dock inte fram detta som ett argument, utan hävdade rätten till preventivt angrepp i det att han sade sig veta att Iran omeddelbart skulle angripa amerikanska intressen om Israel gick till angrepp, varvid USA då förbehöll sig rätten att skydda dessa genom att preventivt angripa Iran samtidigt som Israel.

Japp, helt i sin ordning.

Citat:
Eftersom det är ett "pågående krig" har Israel helt och fullt internationell rätt på sin sida för operation Roaring Lion - och förmodligen även USA, när det gäller deras medverkan (även om den kan tyckas något svagare, som jag ser det.

Ja, och av en händelse så sitter ju usa även i säkerhetsrådet, så även om deras medverkan kan "vi sa en sak men det finns ju massor med skäl" likt "wmd i iraq" ,det är ju bara ett av skälen, och liksom i det här fallet, inte det starkaste.
Citera
2026-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Då vet vi att de har förlorat. I och med att Iran är mer eller mindre opåverkat.

Och du har pratat med högsta ledaren? Drönarattacker är ner 95 procent och missiler 90 procent. USA och israel kommer öka attackerna nu man kan använda gamla hederliga bomber.

Jag vet inte vem vinner. Iran har en fördel Hormoz. Men resten kanske håller på att falla sönder.
Citera
2026-03-13, 20:09
Medlem
Regimen har det tufft i Teheran ikväll verkar det som?

Citat:
BREAKING: Explosions have been heard in western Tehran as the Israeli army says it has begun “a wave of attacks against Iranian regime facilities throughout Tehran.”

Iran’s Tasnim news agency also reported blasts around Azadi Square, Nobonyad and other areas, with air defence systems engaged in intercepting projectiles.

@interbellumnews

Citat:
WATCH: Israeli attacks on Tehran, Iran.

@interbellumnews

https://t.me/InterBellumNews/2387

Det har sett liknande ut över hela landet till och från sedan kriget tog fart igen, dock inte mycket av det som dyker upp i MSM.

Tydligt är iaf att Iran, till skillnad från dom som drabbas av deras robotar, faktiskt träffas kontinuerligt om och om igen med enorma förluster som resultat.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-13 kl. 20:11.
Citera
2026-03-13, 20:23
Medlem
Intressant telefonintervju med Bill O’Riely om Trumps beslut att äntligen ta tag i Iran-frågan som tidigare tillåtits växa ur kontroll.

Tsarfatis kommentar:

Citat:
𝗕𝗜𝗟𝗟 𝗢’𝗥𝗘𝗜𝗟𝗟𝗬 𝗟𝗔𝗬𝗦 𝗢𝗨𝗧 𝗧𝗛𝗘 𝗜𝗡𝗧𝗘𝗟 𝗕𝗘𝗛𝗜𝗡𝗗 𝗧𝗥𝗨𝗠𝗣’𝗦 𝗗𝗘𝗖𝗜𝗦𝗜𝗢𝗡

If O’Reilly’s reporting holds up, it fills in the picture considerably.

According to O’Reilly, three developments landed on Trump’s desk simultaneously and forced the decision. The CIA, NSA, and UN intelligence all converged on the same conclusion: Iran was close to assembling ten nuclear weapons. Not one. Ten. And the mullahs had deliberately decentralized their nuclear capability after the June strikes — spreading it out specifically to survive the next attack.

Then the Mossad delivered a gift. The Ayatollah and 25 senior regime figures were going to be in the same location on a specific Saturday morning. That kind of window does not stay open for long.

And then the Iranians themselves made the decision easy. After three months of negotiations in Geneva, Iran’s foreign minister walked into the room and told Steve Witkoff, the U.S. chief negotiator, essentially: We are not stopping our nuclear program. Not for you. Not for anyone.

You had the intelligence.
You had the window.
You had the answer from the other side.

What else do you need?

O’Reilly is also honest about the stakes. This is a big gamble. If Trump dismantles Iran’s ability to threaten the region and emerges with momentum heading into negotiations with China, he secures a legacy that no one can take away from him. If it goes sideways, Republicans will pay the price in November.

That is the calculation. Trump made it with his eyes open.

The mullahs were given every off-ramp. They chose the wall.

https://t.me/beholdisraelchannel/72482
Citera
2026-03-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Opåverkat? Källa tack.

Har man ens lyckats begrava Khamenei?
Citera
2026-03-13, 20:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Om något så vet vi iaf att USA har haft årtionden på sig att förbereda inför att Iran kan komma att försöka stänga sundet.

Rätt häpnadsväckande att så många tror att den amerikanska militären inte skulle ha någon aning om hur man ska agera framåt här.

Jag ser det från två håll. Det är rimligt att anta att både Israel och USA i årtionden har haft människor vars heltidsarbete varit att övervaka, analysera och planera för just ett scenario där Iran försöker störa trafiken genom Hormuz. Den typen av planering görs inte ad hoc. Den finns i pärmar, servrar och huvuden långt innan kriser uppstår.

Om jag ska vara ärlig misstänker jag dessutom att delar av den amerikanska militären, sannolikt även den israeliska, har haft ett visst intresse av att hålla åtskilliga detaljer borta från Trump. Inte av illojalitet, utan av ren självbevarelsedrift. Mannen har ju ibland uppvisat en närmast experimentell relation till sekretess. I vissa avseenden är hans käft en säkerhetsrisk i ungefär samma paritet som Irans ambitioner att skaffa kärnvapen. Väldigt svårt att beräkna exakta skadeverkningar.

Militären har också dämpat hans mer impulsiva tidsuppfattning genom att kommunicera egna, betydligt längre tidslinjer offentligt. De vet att det tar tid att slå ut tillräckligt mycket materiel för att kunna säkra sundet.

När målen är stora, statiska och koncentrerade blir bekämpningen naturligtvis enklare. Det som tar tid är att lokalisera och slå ut spridda och mobila system som kan hota sjöfarten. Det krävs trots allt ganska begränsad eldkraft för att sänka ett handelsskepp. Men att USA saknar planer för hur sundet ska säkras är i praktiken osannolikt.

Det betyder dock inte att planerna garanterat fungerar exakt som tänkt. Krig har en förmåga att introducera variabler som inte var med som förutsättningar i den ursprungliga projekteringen.

Samtidigt verkar Vita huset ha blivit något överraskade av trafikstoppet. Min andra tanke är därför att politikerna, med Trump och Nettan i spetsen, kan ha räknat med att en snabb decapitation-effekt skulle slå ut den iranska ledningen och därmed lamslå systemet. Militären kan mycket väl ha påpekat att sådana antaganden saknar garantier. Och att de inte kan ta gift på att de förmår eliminera hotbilden till 100% enbart med flygstridskrafter.
Men Trump har historiskt haft en viss talang för att betrakta logistiska och strategiska komplikationer som mindre detaljer i vägen för en bra rubrik.

Men jag har förstås ingen aning, Trump imiterar ju emellanåt sin förebild Putin, i det här fallet genom att hävda att allt går enligt plan. Det är fullt möjligt, men det behöver inte vara det.
Citera
2026-03-13, 20:40
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Och du har pratat med högsta ledaren? Drönarattacker är ner 95 procent och missiler 90 procent. USA och israel kommer öka attackerna nu man kan använda gamla hederliga bomber.

Jag vet inte vem vinner. Iran har en fördel Hormoz. Men resten kanske håller på att falla sönder.
Iran är för stort att bomba sönder utan kärnvapen
Citera
2026-03-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag ser det från två håll. Det är rimligt att anta att både Israel och USA i årtionden har haft människor vars heltidsarbete varit att övervaka, analysera och planera för just ett scenario där Iran försöker störa trafiken genom Hormuz. Den typen av planering görs inte ad hoc. Den finns i pärmar, servrar och huvuden långt innan kriser uppstår.

Om jag ska vara ärlig misstänker jag dessutom att delar av den amerikanska militären, sannolikt även den israeliska, har haft ett visst intresse av att hålla åtskilliga detaljer borta från Trump. Inte av illojalitet, utan av ren självbevarelsedrift. Mannen har ju ibland uppvisat en närmast experimentell relation till sekretess. I vissa avseenden är hans käft en säkerhetsrisk i ungefär samma paritet som Irans ambitioner att skaffa kärnvapen. Väldigt svårt att beräkna exakta skadeverkningar.

Militären har också dämpat hans mer impulsiva tidsuppfattning genom att kommunicera egna, betydligt längre tidslinjer offentligt. De vet att det tar tid att slå ut tillräckligt mycket materiel för att kunna säkra sundet.

När målen är stora, statiska och koncentrerade blir bekämpningen naturligtvis enklare. Det som tar tid är att lokalisera och slå ut spridda och mobila system som kan hota sjöfarten. Det krävs trots allt ganska begränsad eldkraft för att sänka ett handelsskepp. Men att USA saknar planer för hur sundet ska säkras är i praktiken osannolikt.

Det betyder dock inte att planerna garanterat fungerar exakt som tänkt. Krig har en förmåga att introducera variabler som inte var med som förutsättningar i den ursprungliga projekteringen.

Samtidigt verkar Vita huset ha blivit något överraskade av trafikstoppet. Min andra tanke är därför att politikerna, med Trump och Nettan i spetsen, kan ha räknat med att en snabb decapitation-effekt skulle slå ut den iranska ledningen och därmed lamslå systemet. Militären kan mycket väl ha påpekat att sådana antaganden saknar garantier. Och att de inte kan ta gift på att de förmår eliminera hotbilden till 100% enbart med flygstridskrafter.
Men Trump har historiskt haft en viss talang för att betrakta logistiska och strategiska komplikationer som mindre detaljer i vägen för en bra rubrik.

Men jag har förstås ingen aning, Trump imiterar ju emellanåt sin förebild Putin, i det här fallet genom att hävda att allt går enligt plan. Det är fullt möjligt, men det behöver inte vara det.

Jag försöker inte att tolka alla Trumps utspel, minns honom främst från när han dök upp i Wrestlingen emellanåt, han är en show man ut i fingerspetsarna.

Ibland gör han säg 5 pressträffar om dagen och ger helt olika signaler, folk tolkar det som demens men det viktiga för atrump verkar vara att folk inte riktigt ska veta var dom har honom.

Jag skulle tro att det finns få länder jämte Israel och USA som lika väl förstår hur krig är en pågående process och inget ABC som vissa påstår.

Det enda som överraskade mig med Hormuz var att det gick så snabbt för Iran hamna i detta desperata läge. Dom har tydligen bearbetats väldigt effektivt.

Jag tror inte alls att man trodde på ett hårt avgörande slag faktiskt. För USAs del är det avgörande att hindra Iran att skaffa kärnvapen och Trump inser att det kan komma att kosta.

Detta borde även Europa inse för Iran är definitivt våran fiende, vid sidan av Ryssland även den mest uppenbart aktiva.
Citera
2026-03-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Kanske leder till något gott och Europa väljer att skicka hem alla islamister då människor inte orkar gå runt och vara rädda för att bli sprängda eller knivade så fort dom ser en Islamist!

Ja eller så blir det som nu när massor med dåd sker och väst tvingas införa diktatur eftersom västerlänningar inte kan hålla ihop sin familjer och föda barn utan bara knullar runt som horor och då behöver man invandring ifrån mena tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in