Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Om något så vet vi iaf att USA har haft årtionden på sig att förbereda inför att Iran kan komma att försöka stänga sundet.
Rätt häpnadsväckande att så många tror att den amerikanska militären inte skulle ha någon aning om hur man ska agera framåt här.
Jag ser det från två håll. Det är rimligt att anta att både Israel och USA i årtionden har haft människor vars heltidsarbete varit att övervaka, analysera och planera för just ett scenario där Iran försöker störa trafiken genom Hormuz. Den typen av planering görs inte ad hoc. Den finns i pärmar, servrar och huvuden långt innan kriser uppstår.
Om jag ska vara ärlig misstänker jag dessutom att delar av den amerikanska militären, sannolikt även den israeliska, har haft ett visst intresse av att hålla åtskilliga detaljer borta från Trump. Inte av illojalitet, utan av ren självbevarelsedrift. Mannen har ju ibland uppvisat en närmast experimentell relation till sekretess. I vissa avseenden är hans käft en säkerhetsrisk i ungefär samma paritet som Irans ambitioner att skaffa kärnvapen. Väldigt svårt att beräkna exakta skadeverkningar.
Militären har också dämpat hans mer impulsiva tidsuppfattning genom att kommunicera egna, betydligt längre tidslinjer offentligt. De vet att det tar tid att slå ut tillräckligt mycket materiel för att kunna säkra sundet.
När målen är stora, statiska och koncentrerade blir bekämpningen naturligtvis enklare. Det som tar tid är att lokalisera och slå ut spridda och mobila system som kan hota sjöfarten. Det krävs trots allt ganska begränsad eldkraft för att sänka ett handelsskepp. Men att USA saknar planer för hur sundet ska säkras är i praktiken osannolikt.
Det betyder dock inte att planerna garanterat fungerar exakt som tänkt. Krig har en förmåga att introducera variabler som inte var med som förutsättningar i den ursprungliga projekteringen.
Samtidigt verkar Vita huset ha blivit något överraskade av trafikstoppet. Min andra tanke är därför att politikerna, med Trump och Nettan i spetsen, kan ha räknat med att en snabb decapitation-effekt skulle slå ut den iranska ledningen och därmed lamslå systemet. Militären kan mycket väl ha påpekat att sådana antaganden saknar garantier. Och att de inte kan ta gift på att de förmår eliminera hotbilden till 100% enbart med flygstridskrafter.
Men Trump har historiskt haft en viss talang för att betrakta logistiska och strategiska komplikationer som mindre detaljer i vägen för en bra rubrik.
Men jag har förstås ingen aning, Trump imiterar ju emellanåt sin förebild Putin, i det här fallet genom att hävda att allt går enligt plan. Det är fullt möjligt, men det behöver inte vara det.