2026-03-13, 18:48
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Det är inte bara sundet som behöver kontrolleras. En oljetanker kan skadas från kusten eller en bit in i Iran många mil från sundet.
Att ställa sig i sundet som sittingducks är nog inte planen. Man behöver åtminstone kontrollera 1 km från kusten med markttrupper så man kan bygga en operativ bas. Kanske vill man göra ett försök att ockupera den där ön med Irans olja.

Undrar om det är Iransk oljereserver om det inte gå rör till inlandet så att själva öns reserver är tömda redan.

Glöm inte heller att Hormuz sundet är enormt långt bort från Teheran.
Citera
2026-03-13, 18:49
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Om man tänker högt är planen att efter kriget att plundra Oljan Venezuela Style
Men när den infrastrukturen Venezuela var för dålig sade Oljeborrarna i i USA Njet No No

As of early 2026, major U.S. oil companies are hesitant to invest in Venezuela despite U.S. political encouragement, citing severe operational risks, dilapidated infrastructure, and lack of legal security
. While Chevron maintains limited operations, CEOs from companies like ExxonMobil have described the country as "uninvestable" in its current state

Smashar man upp Iran nu så säger samma Oljeborrare Njet No No Igen
men kan man sätta dit en Marionett ..kan hen få göra skitjobbet men det verkar inte vad jag hör lyckas på totalen i Venezuela

Plundrar man oljan är kriget betalt .. Men det kan vara svårt Hur få dit en regim som ger bort oljan
Diktaturer har man inget emot på andra ställen Saudi Arabien fex.

gillar inte chatGPT generellt men kan du inte göra oss alla en tjänst och ladda ner det, klistra in din nästa text du tänker posta och be AI:n göra den läsbar och stringent?
Citera
2026-03-13, 18:50
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En amerikansk marinkårsstyrka på cirka 5000 man samt amfibiefartyget USS Tripoli på väg mot Persiska viken. (Källa:Aftonbladet)

Talar en del för boots on the ground, Bandar Abbas är kanske målet?
We are waiting for them: Iran’s FM on a possible US ground invasion

De kan mycket väl gå rakt in i en fälla här. Min uppfattning om Trump och Hegseth är inte att de är direkt militära savanter...

Jag försöker hitta artiklar om hur effektiv en markinvasion skulle vara men det är fan svårhittat...

Antagligen så har Iran övertaget vid en invasion men kan inte riktigt styrka det just nu.
Citera
2026-03-13, 18:51
Medlem
Citat:
En amerikansk marinkårsstyrka på cirka 5000 man samt amfibiefartyget USS Tripoli på väg mot Persiska viken. (Källa:Aftonbladet)

De kanske intar ön Kharg med marinstyrkan, har svårt att tänka mig att Iran har några större styrkor på ön och stryper oljan totalt för Iran så att de inte kan betala sina soldater, vore det smartaste draget och får se om Iran skiter i det blå skåpet och bombar ön sönder och samman men då går de miste om över 90% av sin råolja.
Citera
2026-03-13, 18:51
Medlem
Regimen fortsätter pissa Erdogan i ansiktet

Citat:
Iran’s Embassy in Ankara deny launching ballistic missiles toward Turkey, saying “no munition has been launched from Iran toward Turkey”

It added that Iran “respects the national sovereignty and territorial integrity of the friendly and neighboring Republic of Turkey”

https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/57769

Kör man samma vals med Oman där två civila idag avled som följd av en Shahed tro?
Citera
2026-03-13, 18:53
Medlem
Citat:

Märkligt, alla andra pratar om mellan 2,200-2,500 men nån på Aftonbladet kanske läste nyheten två gånger?
Citera
2026-03-13, 18:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Det är inte bara sundet som behöver kontrolleras. En oljetanker kan skadas från kusten eller en bit in i Iran många mil från sundet.

Inte bara det, de där Shahed dronerna har ju en räckvidd på ett par hundra km. Så att programera den för att köra till Hormuz och smälla i vilket första skepp som helst.., gör väl tricket också. Speciellt om Iran tillåts att dra iväg de 50-100 st åt gången.

Man får också komma ihåg att Houtis gjorde mycket skada för skeppstrafiken i röda havet, och Iran har nog tillgång till mer än vad Houtis har.

Nå, amerikanerna måste få upp Hormuz. Annars blir det att "packa igen"..
Citera
2026-03-13, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

De kan mycket väl gå rakt in i en fälla här. Min uppfattning om Trump och Hegseth är inte att de är direkt militära savanter...

Jag försöker hitta artiklar om hur effektiv en markinvasion skulle vara men det är fan svårhittat...

Antagligen så har Iran övertaget vid en invasion men kan inte riktigt styrka det just nu.

Det är militärer som planerar, riskvärderar och leder de militära operationerna, att kritisera Trump är oseriöst.

Min gissning baserad på vad jag ser eller snarare inte ser är att USA har totalt luftherravälde och Iran har närmare noll eller ingen luftvärnsförmåga.

Det gör det lättare att förbekämpa, landstiga och ta ett begränsat område.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Om något så vet vi iaf att USA har haft årtionden på sig att förbereda inför att Iran kan komma att försöka stänga sundet.

Rätt häpnadsväckande att så många tror att den amerikanska militären inte skulle ha någon aning om hur man ska agera framåt här.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Det är som att läsa kommentarer här på Flashback
USA:s president Donald Trump hotar Iran på nytt, och skriver ”se vad som händer de här mentalsjuka skitstövlarna i dag”.
Citera
2026-03-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte bara det, de där Shahed dronerna har ju en räckvidd på ett par hundra km. Så att programera den för att köra till Hormuz och smälla i vilket första skepp som helst.., gör väl tricket också. Speciellt om Iran tillåts att dra iväg de 50-100 st åt gången.

Man får också komma ihåg att Houtis gjorde mycket skada för skeppstrafiken i röda havet, och Iran har nog tillgång till mer än vad Houtis har.

Nå, amerikanerna måste få upp Hormuz. Annars blir det att "packa igen"..

Amerikanerna drabbas inte ens hårdast av ett stängt Hormuz. Kanske fler som är intresserade av att ret råder fri sjöfart i sundet?
Citera
2026-03-13, 19:01
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är en regim som förklarade krig mot USA 1979, försök att ta in det först. Om Sverige förklarar krig mot ett land på andra sidan Jorden kan vi inte börja gnälla när notan kommer 40 år senare.

Å fan? Hade ju varit ett stort plus för Iran om det hade varit sant. Jag gillar länder som ger tydliga krigsförklaringar, det är rakryggat och renhårigt. Men tyvärr verkar sånt ridderligt beteende höra till en svunnen tid.

Jag tror dock att du fått felaktig information nånstans ifrån. Iran har aldrig förklarat krig mot USA:
Citat:
Iran has never formally declared war on the United States.
The two countries have had hostile relations and occasional military clashes, but not a legally declared war.
https://chatgpt.com/c/69b44d3c-2154-832d-916c-5fd17f4cd210

Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Vad tycker du då om att Iran stöttar paramilitära grupper i Jemen, Syrien, Libanon, osv?

Jag tycker väl samma sak som du, att det är fel. (Om dom paramilitära gruppernas mål är att iscensätta regimskifte.)
Så då tycker vi båda att det är fel att göra samma sak mot Iran.
Bra då har vi rett ut det, det var ju enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in