Citat:
Ursprungligen postat av
DattMamon666
I företagsekonomisk kontext är amortering en utgift som minskar en skuld. Så där är du korrekt.
Men, här gäller det boendekostnaden. Och där ingår amortering då den (boendekostnaden) omfattar alla nödvändiga utgifter för ditt hem.
Länsförsäkringar har ju lyfts fram här i tråden som sanningssägare. Låt oss se vad dom säger då:
Att amortera på bolånet är en form av sparande, där avkastningen följer ränteläget.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/privatekonomi/amortera-eller-spara/
Och de ger vissa konsekvenser:
1. Är att spara att utsätta sig för en kostnad? Ja, säger Datten och en rad andra som borde gå om grundskolan.
Men hur sparande kan vara en kostnad lär Datten och Co har rejäla svårigheter med att förklara, iom att man har kvar det man sparade.
I deras bisarra fantasivärld har man då utsatts för en kostnad när man överför ett belopp från lönekonto till sparkonto.
2. Är att spara att utsätta sig för en utgift? Ja, säger Datten och en rad andra som borde gå om grundskolan.
Men hur sparande kan vara en utgift lär Datten och Co har rejäla svårigheter med att förklara, iom att man har kvar det man sparade.
I deras bisarra fantasivärld har man då utsatts för en utgift när man överför ett belopp från lönekonto till sparkonto.
Rätta ordet för att amortera är att göra en
betalning.
Om jag placerar i en aktiefond från mitt lönekonto så gör jag en betalning. Vet inte varför så många har så svårt att förstå detta. Det borde väl vara uppenbart att det är varken en utgift eller en kostnad.
Även de som inte har någon ekonomisk utbildning borde ana detta.
Så för att slippa hjärndöda diskussioner (som inte hör hemma här) så kan man:
A) Om man vill tala om vad man betalar för boende (inklusive likviditetspåverkande amortering) så talar man då om just betalning för boende.
B) Exkluderar man amortering på bolån så talar man om boendeutgifter. (SCB håller sig korrekt till Boendeutgifter i sin statistikdatabas).
C) Boendekostnader talar man inte om eftersom det är så fundamentalt fel.