2026-03-12, 15:45
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
Försvarar sig? Bomba flygplatsen i Dubai? Stoppa Oljeflödet osv
Fegt och avskyvärt
Gillar man denna iranska regim är man en idiot
Gillar man Iranska regimen är man en idiot, Gillar man USAs regim, Israels regim, och de flesta gulf-staternas fina "demokratier" så är man en jubel-idiot :-)
Citera
2026-03-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad krävs för att man ska gå "man ut huse" i Iran och störta?
För många som dödades illa kvickt senast så ingen vågar? Finns inga vapen?

I nuläget finns nog inte mycket vilja ens. Efter att kriget är över kanske.

Det är nog inte många där som tror att bomberna faller för att hjälpa dem.
Citera
2026-03-12, 15:46
Medlem
Overminds avatar
Irans nya högste ledare bekräftar samt lovar att USA kommer få smaka på hämnd.

Hur många terroristattacker kan vi räknas med ske i USA kommande veckor?
Citera
2026-03-12, 15:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
du behöver inte använda det för att titta på videon. (inga inlogg eller appar el dyl)
Tack, jag såg den nu. Min tolkning är att det är ett fruktansvärt misstag. Man har kanske trott det var militära byggnader allihop.
Jag såg halva filmen räcker. Jag tror den är äkta och det är en av krigets fruktansvärda saker. Oskyldiga barn som fått sätta livet till.
Tror inte man kan vara så vidrig att med berått mod vill spränga en skola med barn.

Men att som USA:s president skylla ifrån sig är under all kritik.
Krig är vidrigt.
Detta behöver få ett snabbt slut men troligen kommer det fortsätta länge, mycket längre än vad Trump påstår.
Citera
2026-03-12, 15:47
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det korkade och patetiska ligger i uttalandet att USA måste överge sina baser. Du kan ha rätt i det du skriver, men det lägger jag inte någon vikt vid i mitt inlägg... USA kommer inte lämna sina baser - detta är helt klart.
Antar att det inte är upp till USA, om värdlandet anser att de är non-grata? Eller du menar kanske att USA skulle gå i krig mot Qatar om de bad USA lämna.. Ja inte helt omöjligt iofs....
Citera
2026-03-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Ja, hittills har ju inte USA och Israels insats varit lyckad även om flera Iranska ledare dödats, det medför ingen varaktig förändring. Att flyga runt över Iran och bomba och skjuta raketer hade Israel klarat på egen hand och det är ingen seriös hjälp till befolkning och omvärlden till ett fredligt Iran. Inte heller om flyg- och raketattackerna fortsätter i några veckor och slår ut ännu mer av Irans vapenlager så medför det att landet övergår till ett bättre samhälle.

- Hittills har USA och Israels insatser varit kosmetika på ytan, ungefär som Trumps ansiktsmålning. Man vill visa upp en fasad som döljer skavanker men med lite skrap så lyser verkligheten därunder igenom.

För att undvika det som du beskriver som "det totala misslyckandet av USA och Israel" så har du rätt, det krävs en massiv markinsats som sannolikt behöver vara i många år.

Snart kommer vi att veta om insatsen är ett seriöst försök att förändra Iran till ett bättre land eller om det är en dos fej-sprej a`la Donald..
Målet är att förstöra Iran, inte att hjälpa någon i Iran. Se resultatet av andra demokratibombningar.
Citera
2026-03-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Tror du Israel får använda kärnvapen ifred, Ryssland och Kina kan tvåla till terrorstaten och Iran kan pulvrisera Israels kärnkraftverk.

absolut. ryssland och kina vill nog inte starta ett kärnvapenkrig med usa, så det är lungt.
Citera
2026-03-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det kan faktiskt bli ett problem med konstgödsel om detta får pågå i månader eller år. Mindre skördar lär inte leda till svält i Europa i första taget, men det kan bli klart högre matpriser. I fattigare länder kan det bli mer hunger/svält.

Men dessa effekter ligger längre framåt i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Man kan frakta saker i godsvagnar och med tåg
Trump ska inte ha något fredspris
Men någon form av miljöpris borde han få
Dyrare olja

Det är inte blott en transportfråga dock, utan en stor andel av en viktig råvara som ingår i modernt konstgödsel kommer från området i fråga:

Om Iran stänger Hormuzsundet hotas världens tillgång till konstgödsel
https://fof.se/artikel/om-iran-stanger-hormuzsundet-hotas-varldens-tillgang-till-konstgodsel/

Citat:
Ungefär en tredjedel av den globalt handlade urean passerar genom Hormuzsundet. Persiska viken ligger i centrum för detta system av två strukturella skäl.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-03-12 kl. 15:53.
Citera
2026-03-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
En kärnvapenbomb mot Iran skulle inte bara drabba Iran. Explosionen skulle orsaka enorma miljöskador och påverka även grannländer. Radioaktivt nedfall kan spridas långt med vindarna och kontaminera luft, mark och vatten i stora delar av regionen – och i vissa fall ännu längre bort, till exempel mot Europa, beroende på väder och vindriktning.
Dessutom förstör en kärnvapenexplosion inte bara städer genom tryckvåg och värme, utan orsakar också långvarig radioaktiv strålning som kan göra mark obrukbar och vatten farligt i årtionden. Radioaktiva partiklar kan spridas i atmosfären och falla ner långt från själva explosionen.

Ja, myclet bättre och rimligare det som sker nu, både jag och tump håller med.
Citera
2026-03-12, 15:53
Avslutad
Missiler slagit ner nära Jerusalem, EU snart bränslebrist..
Tror det blir en samlad styrka Israel,USA och EU som dunkar Iran. Vi har snart inget val. Vare sig vi vill eller inte.
Citera
2026-03-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tack, jag såg den nu. Min tolkning är att det är ett fruktansvärt misstag. Man har kanske trott det var militära byggnader allihop.
Jag såg halva filmen räcker. Jag tror den är äkta och det är en av krigets fruktansvärda saker. Oskyldiga barn som fått sätta livet till.
Tror inte man kan vara så vidrig att med berått mod vill spränga en skola med barn.

Då skulle man ju snarare spränga alla skolorna i stan, det hade ju gett någon form av klart budskap, troligtvis var informationen att det var en IRGC bas (det var det ju) att man börjat inhysa skolbarn i den är ju inte särskillt smart. man kunde ju åtminstonde ha avveklat hela basen om man nu skulle börja ha barn inne på den.

Citat:

Men att som USA:s president skylla ifrån sig är under all kritik.
Krig är vidrigt.
Detta behöver få ett snabbt slut men troligen kommer det fortsätta länge, mycket längre än vad Trump påstår.

Tror inte han skyller ifrån sig, USA vet ju vart bomberna landar med god precision, ställer trump frågan om de bombat någon skola , så vet de ju om det, och de hade de ju inte gjort.
Citera
2026-03-12, 15:55
Medlem
Man vet ju att USA är fucked när Trump plötsligt skriker att USA tjänar feta pengar just nu med tanke på priset oljan.

Det jag undrar är ifall amerikanska medborgare också tjänar på detta i form av billigare drivmedel....

Nej, vilket jäkla fiasko.

Fyfan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in