Citat:
Ursprungligen postat av
KillAllEvil
Stort tack, jag snabbspolar.
Tror du de skickade ut formella inbjudningar eller möttes de av en slump? Känner jag Japan rätt så utgick nog formella inbjudningar, då de är noga med respekt. Kanske även klädkod.
Det är ett kärnkraftverk till uttagning, men enklare nu än det brukade vara, och med kortare betänketid, alltså "bara" åtta timmar per spelare. Om jag minns rätt kunde det vara 11 timmar för 30 år sedan.
Dessa turneringar är också stängda. Du kan omöjligen delta om du inte är ett proffs i Japan, även om du kanske är bättre.
Man har ett privilegium som mästare i de flesta stora japanska turneringar - den som sitter på titeln spelar inte i ligorna, utan är automatiskt i finalen. Så sett är det förmodligen svårare att bli utmanare, än att försvara titeln.
Det är en dyr turnering - prissumman är på 3 miljoner kronor till vinnaren, och matcherna i sig är inte jättebilliga. Det första partiet spelades i Hawaii för en vecka sedan. Där kunde man också se att de inte är idioter med klädkoder, utan kan spexa till det.
Som man kan se här från det förra partiet.
https://www.youtube.com/watch?v=YjQ2jA9SQVM
Man känner igen sig - "nu ska vi alla ha korta sockar, dricka hipsteröl och baka surdegsbröd". Det är nästan som om någon har sagt till dem, "nu ska vi ha hawaiikläder"
Hur som helst - räknar jag rätt krävs det 185 matcher för att ens finna en utmanare, och sju finalmatcher på det. Och nästa turnering börjar redan den femte februari, så om mindre än en vecka.
Nästan alla dessa stora turneringar ägs fortfarande av stora tidningar, eller sponsras av dem: Yomiuri, Asahi och Mainichi.