2025-04-28, 17:54
Avslutad
Känslan när man har dem omringade redan innan första stenen är lagd och senare när taktiken blir synlig för åskådarna.

Kina som uppfann spelet är en mycket gammal kultur. Det är ett spel för gentlemen.

Därför måste jag nu lära mig golf. Förstå det skotska psyket.
Senast redigerad av SolarPowered 2025-04-28 kl. 17:58.
Citera
2026-01-10, 08:48
Avslutad
Nä men det är faktiskt ett väldigt roligt spel.

Jag köpte ett nytt bräde precis. Jag tycker alla borde iaf lära sig grunderna.

Det är det äldsta brädspel man vet som fortfarande spelas säger en del.

De har en väldigt gammal kultur därborta i Asien.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-10 kl. 08:50.
Citera
2026-01-30, 08:21
Medlem
goseigens avatar
Absolut - det är också en dörröppnare i Östasien. Vill man få dem att slappna av kan det också vara bra att kunna kinesiskt schack, shogi och mahjong.

Nihon Kiin sänder just nu ifrån Kisei-finalen.

Där kan man grotta ned sig och se hur det ser ut när de spelar om vad som väl fortfarande är den titel där vinnaren får mest pengar.

https://www.youtube.com/watch?v=7x4XCCFlXak

Gå till början, så kan ni se hur otroligt formellt det kan vara. Där kommer man inte in med kepsen bakofram.

Länken går till första dagen av parti två.
Citera
2026-01-31, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Absolut - det är också en dörröppnare i Östasien. Vill man få dem att slappna av kan det också vara bra att kunna kinesiskt schack, shogi och mahjong.

Nihon Kiin sänder just nu ifrån Kisei-finalen.

Där kan man grotta ned sig och se hur det ser ut när de spelar om vad som väl fortfarande är den titel där vinnaren får mest pengar.

https://www.youtube.com/watch?v=7x4XCCFlXak

Gå till början, så kan ni se hur otroligt formellt det kan vara. Där kommer man inte in med kepsen bakofram.

Länken går till första dagen av parti två.

Stort tack, jag snabbspolar.

Tror du de skickade ut formella inbjudningar eller möttes de av en slump? Känner jag Japan rätt så utgick nog formella inbjudningar, då de är noga med respekt. Kanske även klädkod.
Citera
2026-01-31, 22:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillAllEvil
Stort tack, jag snabbspolar.

Tror du de skickade ut formella inbjudningar eller möttes de av en slump? Känner jag Japan rätt så utgick nog formella inbjudningar, då de är noga med respekt. Kanske även klädkod.

Det är ett kärnkraftverk till uttagning, men enklare nu än det brukade vara, och med kortare betänketid, alltså "bara" åtta timmar per spelare. Om jag minns rätt kunde det vara 11 timmar för 30 år sedan.

Dessa turneringar är också stängda. Du kan omöjligen delta om du inte är ett proffs i Japan, även om du kanske är bättre.

Man har ett privilegium som mästare i de flesta stora japanska turneringar - den som sitter på titeln spelar inte i ligorna, utan är automatiskt i finalen. Så sett är det förmodligen svårare att bli utmanare, än att försvara titeln.

Det är en dyr turnering - prissumman är på 3 miljoner kronor till vinnaren, och matcherna i sig är inte jättebilliga. Det första partiet spelades i Hawaii för en vecka sedan. Där kunde man också se att de inte är idioter med klädkoder, utan kan spexa till det.

Som man kan se här från det förra partiet.

https://www.youtube.com/watch?v=YjQ2jA9SQVM

Man känner igen sig - "nu ska vi alla ha korta sockar, dricka hipsteröl och baka surdegsbröd". Det är nästan som om någon har sagt till dem, "nu ska vi ha hawaiikläder"

Hur som helst - räknar jag rätt krävs det 185 matcher för att ens finna en utmanare, och sju finalmatcher på det. Och nästa turnering börjar redan den femte februari, så om mindre än en vecka.

Nästan alla dessa stora turneringar ägs fortfarande av stora tidningar, eller sponsras av dem: Yomiuri, Asahi och Mainichi.
Citera
2026-02-01, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är ett kärnkraftverk till uttagning, men enklare nu än det brukade vara, och med kortare betänketid, alltså "bara" åtta timmar per spelare. Om jag minns rätt kunde det vara 11 timmar för 30 år sedan.

Dessa turneringar är också stängda. Du kan omöjligen delta om du inte är ett proffs i Japan, även om du kanske är bättre.

Man har ett privilegium som mästare i de flesta stora japanska turneringar - den som sitter på titeln spelar inte i ligorna, utan är automatiskt i finalen. Så sett är det förmodligen svårare att bli utmanare, än att försvara titeln.

Det är en dyr turnering - prissumman är på 3 miljoner kronor till vinnaren, och matcherna i sig är inte jättebilliga. Det första partiet spelades i Hawaii för en vecka sedan. Där kunde man också se att de inte är idioter med klädkoder, utan kan spexa till det.

Som man kan se här från det förra partiet.

https://www.youtube.com/watch?v=YjQ2jA9SQVM

Man känner igen sig - "nu ska vi alla ha korta sockar, dricka hipsteröl och baka surdegsbröd". Det är nästan som om någon har sagt till dem, "nu ska vi ha hawaiikläder"

Hur som helst - räknar jag rätt krävs det 185 matcher för att ens finna en utmanare, och sju finalmatcher på det. Och nästa turnering börjar redan den femte februari, så om mindre än en vecka.

Nästan alla dessa stora turneringar ägs fortfarande av stora tidningar, eller sponsras av dem: Yomiuri, Asahi och Mainichi.

Stort tack för en informativ post.

Lite OT kanske men japaner fick inte emigrera till USA de räknades på samma kvot som kineser i början, så deras stora immigrationsländer var Hawaii som inte var delstat utan bara amerikanskt territorium än vid förra sekelskiftet och sydamerika. Det är därför portugisiska är ett av de större invandrarspråken då många blev cowboys i Brasilien.

Det var många första och andra generationens japaner som deporterades till fastlandet och sattes i koncentrationsläger i USA från Hawaii då kriget bröt ut.

It is a pacific thing att respektera varandras kulturer numera. Hawaiiskjorta och blomkransar är traditionella kläder.

Jag prenumererar på asahi och följer men har inte orkat kolla YT så det var bra att du länkade. Alltså min pappa sa Go är värre än droger. Man kan bli helt inne i det.
Senast redigerad av KillAllEvil 2026-02-01 kl. 07:42.
Citera
2026-02-02, 18:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillAllEvil
Stort tack för en informativ post.

Lite OT kanske men japaner fick inte emigrera till USA de räknades på samma kvot som kineser i början, så deras stora immigrationsländer var Hawaii som inte var delstat utan bara amerikanskt territorium än vid förra sekelskiftet och sydamerika. Det är därför portugisiska är ett av de större invandrarspråken då många blev cowboys i Brasilien.

Det var många första och andra generationens japaner som deporterades till fastlandet och sattes i koncentrationsläger i USA från Hawaii då kriget bröt ut.

It is a pacific thing att respektera varandras kulturer numera. Hawaiiskjorta och blomkransar är traditionella kläder.

Jag prenumererar på asahi och följer men har inte orkat kolla YT så det var bra att du länkade. Alltså min pappa sa Go är värre än droger. Man kan bli helt inne i det.

Shibano Toramaru vann apropå ingenting parti två, så nu står det 1-1.

Visst är det en drog - bara att lösa tesujiböcker kan ta väldigt lång tid, och för att bli riktigt bra måste man inte bara kunna läsa många drag korrekt, utan också klura ut om resultatet är bra eller dåligt för en.

Intressant är ju att Alfazero, och senare system, har vänt upp och ned på visdom från århundraden. Maskinerna kan nu grabba en 3-3-punkt väldigt tidigt, som man har menat vara lite dumt, och att fokusera för mycket på direkta poäng, men maskinen ser det inte ens så, utan använder 3-3-punkten som ett sätt att ta bort väggens ögon. 0,1% bättre tycker AIn, så då spelar den så.

Fler än ett maskindrag är väl på en sådan nivå, att det är något meningslöst att försöka med det själv, för man kommer att sätta bort sig med en alltför krånglig situation, även om den teoretiskt sett skall vara bra.
Citera
2026-02-27, 19:42
Medlem
goseigens avatar
Konstigt med folk som fimpar sina konton, men kanske kan det handla om något jag inte förstår.

Hur som helst är det två-två nu i Kiseifinalen. Vit har vunnit alla matcher.

Här är en länk till sändningen från andra dagen.

https://www.youtube.com/watch?v=6OdLTeo3Jy8

Möjligen är det dessa långa partier som gör att japanerna lättare kollapsar internationellt.
Senast redigerad av goseigen 2026-02-27 kl. 19:51.
Citera
2026-03-12, 15:11
Medlem
goseigens avatar
3-2 till Shibano Toramaru i Kisei. Det första partiet som svart vann.

Det var några väldiga svingar enligt programmet som analyserade dragen lajv. Sammanfattningsvis skulle man väl säga att datorn hade gjort slarvsylta av båda spelarna, och att de båda kanske har samma mänskliga luckor.

Hur som helst betyder det här att Ichiriki Ryo nu måste vinna två matcher på raken för att behålla titeln. Större under har skett förstås, men det är fördel för Shibano Toramaru.

En vinst här skulle vara 26-åringens största framgång, så vitt jag förstår.

Den här spelformen blir förstås väldigt annorlunda, när en spelare kan sätta sig och tänka på ett enda drag... i närmare två timmar.
Citera
2026-03-20, 11:30
Medlem
goseigens avatar
3-3 nu. Ichiriki Ryo vann med svart. Det sista partiet spelas i Hakone den 25-26.

Shibano Toramaru begick ett misstag vid drag 50-52. Före det var hans position bättre än svarts.
Citera
2026-03-26, 10:50
Medlem
goseigens avatar
Shibano Toramaru vann och är ny kisei.

Partiet var jämnt till drag 34 där Ichiriki Ryo ville för mycket, spelade ett kontaktdrag för att komplicera saker. Han hade två grupper utan ögon med två svarta stenar emellan. Draget hjälpte svart mer.

Sedan var det fördel för Shibano och ett bit in på andra dagen ville Ichiriki rädda ett antal stenar som i sammanhanget inte var så viktiga. Efter det tyckte ai-n att Shibano hade 99,7 procents chans att vinna. Så där fortsatte det tills Ichiriki gav upp.

Ichiriki Ryo vann fyra år på raken, och det är inte dåligt det.

Länk till andra dagen.

https://www.youtube.com/watch?v=oyROpUY0xNE&t=2818s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in