2026-03-12, 12:58
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, det går inte att förlita sig på att utredningen är rätt utförd, precis på samma sätt som du inte ska förlita dig på att en polisutredning är korrekt utförd. Vi vet att socialtjänsten inte kan göra utredningar, det har IVO redan konstaterat ett antal gånger i ett flertal fall.

Man ska fortfarande kunna förlita sig på den

Precis som att man ska kunna förlita sig på att en ingenjör räknat rätt och att ett hus inte ska rasa av sin egen vikt. Det är inte konstigare än så.

Rasar hus ändå? Ja. Är det ibland ingenjörens fel? Ja.
Citera
2026-03-12, 12:59
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Sen kommer samtalet som pågått i typ över en timme klippas ner och plocka bitar ur sitt sammanhang och publiceras på hennes sida för att ”bevisa” något

Ja, men då kommer Totius länka till samtalet och visa hur fantastiskt bra och rätt hon har.
Citera
2026-03-12, 13:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Du har inte svarat på något som du påstår, enstaka fall är inte systematiskt.
Det finns som sagt tidigare i tråden. Jag upprepar ett exempel nedan. Du kan själv läsa i tråden för fler exempel och söka vidare i IVO:s register. Såhär skriver IVO i en av de många rapporterna om allvarliga fel och brister (fetat av mig):
Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.

Bristerna innebär att barn och unga riskerar att inte få sina behov av stöd, skydd och hjälp utredda och tillgodosedda. I värsta fall kan det bidra till att barn skadas eller till och med avlider.
https://www.ivo.se/aktuellt/publikationer/rapporter/sociala-barn--och-ungdomsvarden/
Citera
2026-03-12, 13:02
Medlem
Citat:
Du har inte svarat på något som du påstår, enstaka fall är inte systematiskt.
Vem är det sektledaren pratar med?
Citera
2026-03-12, 13:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Rätten ska kunna förlita sig på det underlag dom får in.
Du är faktiskt mycket sjuk. Precis HELA den problematik som debatterats i decennier handlar om att utredningarna är undermåliga men att rätten ändå släpper igenom dem. Att du är så totalt blockerad för detta och så blint fixerad vid Sofia och FU är mycket sjukt.
Citera
2026-03-12, 13:08
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är faktiskt mycket sjuk. Precis HELA den problematik som debatterats i decennier handlar om att utredningarna är undermåliga men att rätten ändå släpper igenom dem. Att du är så totalt blockerad för detta och så blint fixerad vid Sofia och FU är mycket sjukt.

Nejdå det är jag inte. Jag är ganska tydlig med att föräldern ska överklaga om något inte stämmer.

Att överklaga för överklagandets skull och sen bli sur att överklagan inte går igenom behöver inte innebära att förälder har rätt och att det är en bakomliggande konspiration. Ibland är det så enkelt som att en förälder suger.

Föresten, vad är sjukare. Det jag skriver eller att jämföra socialtjänsten med förintelsen?
Citera
2026-03-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Vem är det sektledaren pratar med?

Hann inte höra men det är nån som har bättre kunskap än henne för allt hon svara är nej, du har fel och nuhu
Citera
2026-03-12, 13:10
Medlem
Citat:
Det finns som sagt tidigare i tråden. Jag upprepar ett exempel nedan. Du kan själv läsa i tråden för fler exempel och söka vidare i IVO:s register. Såhär skriver IVO i en av de många rapporterna om allvarliga fel och brister (fetat av mig):
Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.

Bristerna innebär att barn och unga riskerar att inte få sina behov av stöd, skydd och hjälp utredda och tillgodosedda. I värsta fall kan det bidra till att barn skadas eller till och med avlider.
https://www.ivo.se/aktuellt/publikationer/rapporter/sociala-barn--och-ungdomsvarden/

Fortfarande inget som visar på ett systemiskt fel, välkommen åter.
Citera
2026-03-12, 13:14
Medlem
Citat:
Hann inte höra men det är nån som har bättre kunskap än henne för allt hon svara är nej, du har fel och nuhu

Tror det var nån på soc nämden sthlm stad.
Nu ringer hon igen o ska klaga på mänskliga rättigheter
Citera
2026-03-12, 13:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Nejdå det är jag inte. Jag är ganska tydlig med att föräldern ska överklaga om något inte stämmer.
[…]
Som sagt, du visar hela tiden att du inte kan någonting om regelverket. Du hoppar över hela kedjan från start av utredning till beslut.

Att du masspostar vad som i sammanhanget är nonsens på det här sättet kan bara betraktas som systematiskt sabotage av tråden. (Resten av ditt inlägg är så dumt att jag inte bemöter det.)
Citera
2026-03-12, 13:23
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Som sagt, du visar hela tiden att du inte kan någonting om regelverket. Du hoppar över hela kedjan från start av utredning till beslut.

Att du masspostar vad som i sammanhanget är nonsens på det här sättet kan bara betraktas som systematiskt sabotage av tråden. (Resten av ditt inlägg är så dumt att jag inte bemöter det.)

Klart jag går till platsen där man till slut bestämmer och där en förälder har störst chans att påverka utfallet. Om denne anser att socialtjänsten inte lyssnat under utredningen.
Citera
2026-03-12, 13:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fortfarande inget som visar på ett systemiskt fel, välkommen åter.
Följande visar systematiska fel: ”Resultatet av vår granskning visar att det finns brister i dokumentation, barns delaktighet och handläggning av ärenden för barn och unga, inom hela kedjan från hantering av orosanmälningar till uppföljning av insatser och egenkontroll. Av de 819 ärenden som ingår i underlaget har vi funnit sammanlagt 1297 brister i 549 ärenden (67 procent). Flera av bristerna är återkommande och kända sedan tidigare.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in