Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag har aldrig betvivlat att det är svårt att urskilja ett ansikte i mörkret framför Dekorimas skylrfönster.
Det jag blev lite nyfiken på var om vi kunde fantisera ihop en förklaring varför detta gör den påhittade GM-SE mer misstänkt. Att den verkliga mördaren inte lämnade så många intryck efter sig är väl någorlunda fastslaget?
Intelligenta och vettiga personer behöver väl inte veta hur Jim Carrey ser ut?
Jag har märkt att SEktmedlemmar i regel har svårt att ens formulera en frågeställning som inte bygger på grova sakfel, antaganden eller missförstånd. Det blir liksom fel redan när förutsättningarna ska anges.
Som här när Dalulven förväxlar
”det var svårt att se ansikten i motljus” med
”en gärningsman kan lugnt räkna med att inget av 20+ vittnen såg hans ansikte”. Det ena ger inte det andra. Långt ifrån.
Att GM skulle ha gjort en optisk spontanalys på platsen och kommit fram till att det starka skenet från skyltfönstret i själva verket skulle blända vittnena istället för att bara lysa upp honom är givetvis befängt.
Här är ett annat exempel från Palme-rummet nyligen där en skribent kommer med följande ”frågeställning”:
Vem var då den medelålders herre som iförd lågskor och kontorskläder samt bärande en sk. handledsväska som Yvonne Nieminen såg komma joggade i snömodden nedför David Bagares gata i centrala Stockholm precis efter mordet, vid halv tolv tiden på natten 28 feb 1986 ?
Det finns åtminstone fem spekulationer som läggs fram som fakta här. Allt för att passa den förutfattade slutsatsen.
1. Vi vet inte att mannen YN såg var medelålders.
2. Vi vet inte att han hade lågskor.
3. Vi vet inte att han hade ”kontorskläder”.
4. Vi vet inte att han bar en handledsväska.
5. Det var knappast vid ”halv tolv”.
Imponerande att få med fem sakfel på en enda mening.
Om man inte ens kan formulera en frågeställning korrekt utan att smyga in en massa egna antaganden är man nog inte lämpad att uttala sig om vem som sköt Palme.