2026-03-11, 22:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Adam-fallet är ett enskilt fall som inte kan jämföras med de andra lögnerna. Visst kan det bli tokigt ibland, men bara för att ett fall är bedrövligt betyder inte det att alla andra är lika bedrövliga.
Så artikelsserien jag länkade visar inte på något? Eller gängkriminella och vinstdrivande företag som bedriver HVB hem tyder inte på något heller?
Eller det faktum att SOC är förmögna att ens kunna hålla Adam ifrån pappan? Att rättssystemet är på så vis att SOC kan hålla barn från föräldrarna i flera år utan något egentligt lagstöd?
Citera
2026-03-11, 22:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Adam-fallet är ett enskilt fall som inte kan jämföras med de andra lögnerna. Visst kan det bli tokigt ibland, men bara för att ett fall är bedrövligt betyder inte det att alla andra är lika bedrövliga.

Adam -fallet är ett skolexempel på varför LVU-processen inte är rättssäker. När en socialtjänst tillåts gömma undan bevis för domstol och nämnd som är helt central och avgörande för hela ärendet är det oerhört allvarligt. OCh det var precis det som hände Adam som placerades i över sju års tid totalt felaktigt och olagligt, för att ett gång sjuka kvinnor på soc fått en magkänsla.
Citera
2026-03-11, 22:13
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan du beskriva VARFÖR LVU-processen är rättssäker, när soc har hela dokumentationen och föräldrar bara smulor av densamma och ingen faktagranskning sker i princip från domstolens och nämndens sida. Hur kan det vara "rättssäkert"? Förklara gärna, för jag förstår inte.

Vilken LVU-kampanj? OM soc faktiskt hittar på för att tvångsomhänderta barn så är det mycket mycket allvarligt och jag vet att det förekommer för jag har sett det med egna ögon i flera av varandra oberoende barnutredningar.
Den är rättssäker eftersom det inte är socialtjänsten som tar beslutet. Socialtjänsten gör utredningen. Sedan lämnas ärendet vidare till förvaltningsrätten som sedan tar beslutet. Om man vill kan man överklaga ärendet till kammarrätten osv. Kan till och med tar upp i högsta förvaltningsdomstolen.
Citera
2026-03-11, 22:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Den är rättssäker eftersom det inte är socialtjänsten som tar beslutet. Socialtjänsten gör utredningen. Sedan lämnas ärendet vidare till förvaltningsrätten som sedan tar beslutet. Om man vill kan man överklaga ärendet till kammarrätten osv. Kan till och med tar upp i högsta förvaltningsdomstolen.

Men vad fan snackar du om. Det är här nånstans det blir tuppjuck i huvudet på socionomer och så skyller de på domstolen, trots att det är de själva som gjort själva utredningen som aldrig faktagranskas i princip. Vad är det med er egentligen? Ni vet ju hur det fungerar. Varför kan ni aldrig vara ärliga med hur LVU-processen faktiskt går till i den verkliga världen? För vad det ser ut att vara på pappret och verkligheten skiljer sig ganska markant åt.

Om utredningen inte faktagranskas, soc har hela dokumentationen och föräldrarna bar smulor av densamma så spelar det ingen roll hur mycket man kan överklaga. Du hade inte accepterat dessa spelregler med dina egna barn i potten. Bara andras.

Kan du redogöra för hur många fall som tas upp av HFD på en skala? Nej en domstol är ingen som helst garanti för rättssäker process i LVU-ärenden. Inte alls faktiskt.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-03-11 kl. 22:19.
Citera
2026-03-11, 22:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Förvaltningsdomstolen är de facto en kängurudomstol i LVU-fall och de flesta andra fall med.

Chanslös mot myndigheterna? - Centrum för Rättvisa

D ET ÄR ALLDELES FÖR SVÅRT för vanligt folk
att hävda sina rättigheter mot felande myndigheter.
När myndighetsbeslut överklagas till domstol
förlorar den enskilde i fler än 9 av 10 fall. Den som inte har
råd med advokat är i praktiken chanslös.
Detta beror inte bara på att våra myndigheter fattar
korrekta beslut. Det beror också på strukturella brister i
förvaltningsprocessen.

Vacklande rättssäkerhet för tvångsomhändertagna barn

Men enligt LVU-advokat Ghita Hadding Wiberg såväl som professor Anna Hollander, som forskat kring LVU-mål, är det väldigt sällan som domstolarna ifrågasätter socialtjänstens bedömningar.

– Det är ovanligt att man begär kompletterande material. Det är överhuvudtaget en asymmetrisk relation mellan socialtjänsten och familjerna ur ett rättsperspektiv. Trots att det är en tvåpartsprocess så granskar domstolarna bara den ena parten, alltså föräldrarnas eller barnets beteende. Man granskar inte om socialtjänstens insatser varit lämpliga och om myndigheten verkligen gjort allt för att undvika ett tvångsomhändertagande, säger Anna Hollander.
Citera
2026-03-11, 22:19
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Ja absolut, oavsett är det högt.

Det är oavsett högt hade det varit 1000 barn hade det varit rimligare.

Förstår du inte hur många barn detta faktiskt gäller ?

Jo för jag kan till skillnad från dig förstå siffrorna.

Varför skulle 1000 vara rimligt? Du behöver även ha i åtanke att ca hälften är över 15, hur stor andel tror du är helt korrekta placeringar, där barnen vanvårdats etc. Ska väl ge insatser till alla barn som behöver det?
Citera
2026-03-11, 22:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Hur förhåller du dig till om en förälder vill samarbeta med socialtjänsten och få sitt barn hem igen?

Vad gör du om ett barn på sis säger att denna far illa på sis hemmet?

Vilka grunder är dom vanligaste som gjort att du placerat barn på lvu ?
Om en förälder vill få hem sitt barn igen så gör man en plan för vad som behöver göras i det ärendet för att det ska vara möjligt. Det hela beror ju på det enskilda fallet. Kanske kan handla om föräldrastöd, att visa att man är drogfri eller att man har ett stabilt tryggt hem..

Om ett barn på SiS säger att han/hon far illa så dokumenteras allt som sägs och sedan tas kontakt med SiS-hemmet. Oftast görs en anmälan i samband med detta så att man kan utreda vad som har hänt.

LVU används när det finns tydliga bevis för att ett barn far illa och där föräldrarna inte går med på frivillig vård.
Citera
2026-03-11, 22:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Om en förälder vill få hem sitt barn igen så gör man en plan för vad som behöver göras i det ärendet för att det ska vara möjligt. Det hela beror ju på det enskilda fallet. Kanske kan handla om föräldrastöd, att visa att man är drogfri eller att man har ett stabilt tryggt hem..

Om ett barn på SiS säger att han/hon far illa så dokumenteras allt som sägs och sedan tas kontakt med SiS-hemmet. Oftast görs en anmälan i samband med detta så att man kan utreda vad som har hänt.

LVU används när det finns tydliga bevis för att ett barn far illa och där föräldrarna inte går med på frivillig vård.
I detta stämmer inte överens med verkligheten. Socialtjänsten är i de flesta fall oftast mer stjälpande än hjälpande.

Det du skriver här är som det bör gå till, inte hur det i regel går till.
Citera
2026-03-11, 22:23
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ja det är ju statens berättelse och narrativ om vad som hände. Men tittar man på kritiken så var det ju även andra argument som faktiskt var relevant kritik som tonades ner. Men någon nyanserad debatt var man inte intresserad av från statens sida? Nej nej. Istället valde man ut några felaktiga argument som hamnat i utländsk media och kallade det för "ett hot mot rikets säkerhet": Fast det egentliga hotet mot rikets säkerhet är egentligen socialtjänsten själv. Vi har nämligen att göra med en myndighet som vrider och vinklar för att tvångsplacera barn.

Totalt sett placeras ungefär 5% av alla barn inkl påtvingande SoL-placeringar under hot om LVU. Det är extrema siffror jämfört med andra länder internationellt sett. Och det finns inget stöd i forskning att det skulle vara bra för barnen. INget alls faktiskt Snarare precis tvärtom.

Jag håller med om att muslimska familjer inte drabbas värre. Det är lika jävligt för alla familjer.
Jag brukar oftast inte vilja diskutera detta, och det beror inte på att jag inte vet vad jag pratar om. Det beror på att de som kritiserar socialtjänsten har köpt hela narrativet och ser bara den sidan. Oavsett vilken fakta jag lägger upp på bordet så räcket inte det. Det är liksom ingen idé.
Citera
2026-03-11, 22:25
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så artikelsserien jag länkade visar inte på något? Eller gängkriminella och vinstdrivande företag som bedriver HVB hem tyder inte på något heller?
Eller det faktum att SOC är förmögna att ens kunna hålla Adam ifrån pappan? Att rättssystemet är på så vis att SOC kan hålla barn från föräldrarna i flera år utan något egentligt lagstöd?
Gängkriminella som bedriver HVB-hem är ju bedrövligt helt klart! Det finns brister överallt i samhället. Men tro inte på allt du läser. Det är lätt att stoppa ner handen i sin blöja och börja kasta sin skit på myndigheterna.
Citera
2026-03-11, 22:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag brukar oftast inte vilja diskutera detta, och det beror inte på att jag inte vet vad jag pratar om. Det beror på att de som kritiserar socialtjänsten har köpt hela narrativet och ser bara den sidan. Oavsett vilken fakta jag lägger upp på bordet så räcket inte det. Det är liksom ingen idé.

Ja men du har inte lagt upp någon fakta här. Du hänvisar bara till ett domstolsbeslut och hävdar då att det är "rättssäkert"; men om om domstolen inte faktagranskar sakinnehållet i utredningen, då är det ju per definition inte ett rättssäkert domslut.

Det är ju exakt därför Adam kunde vara placerad felaktigt i sju års tid. Överklaga? Ja det gjorde pappan. Kom Adam hem? Nej.

Berätta för mig nu hur detta var rättssäkert, bara för att en domstol fattade beslutet?
Citera
2026-03-11, 22:27
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Adam -fallet är ett skolexempel på varför LVU-processen inte är rättssäker. När en socialtjänst tillåts gömma undan bevis för domstol och nämnd som är helt central och avgörande för hela ärendet är det oerhört allvarligt. OCh det var precis det som hände Adam som placerades i över sju års tid totalt felaktigt och olagligt, för att ett gång sjuka kvinnor på soc fått en magkänsla.
Jag håller med om att Adam-fallet var bedrövligt på alla sätt och vis. Men står fast vid att Adam-fallet sticker ut markant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in