2026-03-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ett nedsättande epitet på LVU-kampanjen.

Det finns tydliga sektliknande mekanismer inom socialtjänsten så benämningen kan vara adekvat. Vad som är adekvat beror givetvis på omständigheterna. Redogör för omständigheterna med verifierbara citat och ett tydligt sammanhang så ska jag se vad jag tycker.

Sekt är ett begrepp med två huvudsakliga betydelser: en social/religiös gruppering som avviker från huvudfåran och ofta kännetecknas av hög intern kontroll.
Inom sociologin används begreppet för att beskriva slutna grupper med stark sammanhållning, vilka ofta är föremål för debatt.

Religiös/Social betydelse (Sekt)
Definition: En grupp som avviker från etablerade religiösa samfund i lära, kult eller struktur.
Kännetecken: Ofta starkt ledarskap, elitism (tror sig äga sanningen), isolering från samhället och totalitär kontroll över medlemmarnas liv.

Passar perfekt in på lvu sekten.
Citera
2026-03-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Nej nej Tycker du det är rätt att jämföra soc med förintelsen, barn i gaskamrar och kremering och skratta om det?

Man får vara arg och kalla soc saker men det finns en gräns och väljer du att försvara beteendet kan du faktiskt dra helt åt helvetet.

Barn dör faktiskt både i familjehem och sis hem och hvb hem. Barn gråter sig till söms varje dag på placeringar!

Vissa barn mår så dåligt att dom vill dö pågrund av detta!

Jag bryr mig inte vilka synonymer man använder för att få uppmärksamhet åt det verkliga problemet!

Jag är helt säker på att S känner stor empati för de judar som gasades.

Jag vet att de som gasade judarna bara lydde det som myndigheterna sa, och så kan man faktiskt likna dig tex, du bara följer det myndighetens säger utan att lyssna på dom som blir utsatta?

Förstår du vad jag menar?
Citera
2026-03-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Barn dör faktiskt både i familjehem och sis hem och hvb hem. Barn gråter sig till söms varje dag på placeringar!

Vissa barn mår så dåligt att dom vill då pågrund av detta!

Jag bryr mig inte vilka synonymer man använder för att få uppmärksamhet åt det verkliga problemet!

Jag är helt säker på att S känner stor empati för de judar som gasades.

Jag vet att de som gasade judarna bara lydde det som myndigheterna sa, och så kan man faktiskt likna dig tex, du bara följer det myndighetens säger utan att lyssna på dom som blir utsatta?

Förstår du vad jag menar?

Normala människor tar avstånd från jämföra myndigheter med nazister och kremering av barn.
Du väljer att försvara deras beteende så du kan dra helt åt helvetet.
Citera
2026-03-11, 22:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Okej då vet jag, det är ju en väldigt hög summa barn oavsett.

Men positivt att det var 20 000 färre barn varje år än vad du trodde eller hur?
Citera
2026-03-11, 22:02
Medlem
Citat:
Sekt är ett begrepp med två huvudsakliga betydelser: en social/religiös gruppering som avviker från huvudfåran och ofta kännetecknas av hög intern kontroll.
Inom sociologin används begreppet för att beskriva slutna grupper med stark sammanhållning, vilka ofta är föremål för debatt.

Definition: En grupp som avviker från etablerade religiösa samfund i lära, kult eller struktur.
Kännetecken: Ofta starkt ledarskap, elitism (tror sig äga sanningen), isolering från samhället och totalitär kontroll över medlemmarnas liv.

En sekt är något som gör illa folk.
Vad pratar du om, vi lever i en demokrati ! Fattar du inte det!
Citera
2026-03-11, 22:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Nej, det passar inte alls. Att begära att lagen ska följas har ingenting med sekter att göra.
Citera
2026-03-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Men positivt att det var 20 000 färre barn varje år än vad du trodde eller hur?

Ja absolut, oavsett är det högt.

Det är oavsett högt hade det varit 1000 barn hade det varit rimligare.

Förstår du inte hur många barn detta faktiskt gäller ?
Citera
2026-03-11, 22:04
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Konstigt nog har alla barnutredningar jag granskat innehållit rena lögner och påhitt. Varför sker det, om de nu inte hittar på grejer som du säger? Det stämmer nämligen inte överens med verkliga förhållanden. Kan du redogöra för varför socialsekreterare far med osanning i barnutredningar när man faktagranskar dem på djupet?

Det ska inte ens hända en gång i ett demokratiskt land. Men det händer hela tiden, eftersom LVU-processen bygger på förtroende mellan myndigheter. Inte fakta.
2021 började folk sprida massa dynga om socialtjänsten efter att föräldrar med bristande föräldraförmåga lagt ut klipp tagna ur sitt sammanhang på internet, så att det ser ut som att barn blir tagna av myndigheterna och att föräldrarna ser ut att vara oskyldiga. Utländska medier spädde på och det hela blev en karusell av lögner som du och många andra köpt. LVU-kampanjen handlade mycket om att muslimska familjer skulle ha drabbats hårdare än andra, vilket inte är sant. Finns massor av granskningar som visar att det inte är sant.
Citera
2026-03-11, 22:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Normala människor tar avstånd från jämföra myndigheter med nazister och kremering av barn.
Du väljer att försvara deras beteende så du kan dra helt åt helvetet.

OM man som tjänstemän inom soc hittar på saker som inte hänt och skriver in det i en barnutredning med syfte att placera ett barn så är man inte bättre än någon nazist.

Och ja det händer. I alldeles för många fall.

Detta måste omedelbart upphöra och svenska folket behöver informeras om vad det är som pågår bakom sekretessen.
Citera
2026-03-11, 22:06
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är precis et som hände i ex. Adam-fallet.

Det sker massvis med det i Norrköping med: (FB) Socialtjänsten Norrköping sticker ut. Omhändertar väldigt många barn på lösa grunder

Det är mycket samröre med kriminella och vinstdrivna HVB-hem med. Som jag visat i tråden och är en enkel google-sökning ifrån att bekräfta.
Adam-fallet är ett enskilt fall som inte kan jämföras med de andra lögnerna. Visst kan det bli tokigt ibland, men bara för att ett fall är bedrövligt betyder inte det att alla andra är lika bedrövliga.
Citera
2026-03-11, 22:08
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Det är ingen kampanj. Förstår att du känner dig lite kränkt men sådana som dig ska inte jobba alls på socialtjänsten !

Ni går i god för att barn och föräldrar inte får en rättssäker process, där barn och föräldrar far illa på grund av inkompetenta social sekreterare !
Kan du skicka några utredningar som är felaktiga? Adam-fallet känner jag redan till. Så utgå från några andra. Annars är det svårt att veta vad du menar.
Citera
2026-03-11, 22:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
2021 började folk sprida massa dynga om socialtjänsten efter att föräldrar med bristande föräldraförmåga lagt ut klipp tagna ur sitt sammanhang på internet, så att det ser ut som att barn blir tagna av myndigheterna och att föräldrarna ser ut att vara oskyldiga. Utländska medier spädde på och det hela blev en karusell av lögner som du och många andra köpt. LVU-kampanjen handlade mycket om att muslimska familjer skulle ha drabbats hårdare än andra, vilket inte är sant. Finns massor av granskningar som visar att det inte är sant.

Ja det är ju statens berättelse och narrativ om vad som hände. Men tittar man på kritiken så var det ju även andra argument som faktiskt var relevant kritik som tonades ner. Men någon nyanserad debatt var man inte intresserad av från statens sida? Nej nej. Istället valde man ut några felaktiga argument som hamnat i utländsk media och kallade det för "ett hot mot rikets säkerhet": Fast det egentliga hotet mot rikets säkerhet är egentligen socialtjänsten själv. Vi har nämligen att göra med en myndighet som vrider och vinklar för att tvångsplacera barn.

Totalt sett placeras ungefär 5% av alla barn inkl påtvingande SoL-placeringar under hot om LVU. Det är extrema siffror jämfört med andra länder internationellt sett. Och det finns inget stöd i forskning att det skulle vara bra för barnen. INget alls faktiskt Snarare precis tvärtom.

Jag håller med om att muslimska familjer inte drabbas värre. Det är lika jävligt för alla familjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in