2026-03-11, 12:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vi lever på en marknad med fri företagsamhet. Det är således mycket svårt att förbjuda någon att starta företag annat om det inte är direkt kriminalitet i någon form som finns med i bagaget.

Hur hade du tänkt förbjuda P.C? Privat skulle jag däremot aldrig satsa en krona i dessa projekt.

Var i min text ser du ordet »förbjuda«? Om du inte hittar det så reser sig frågan varför du frågar mig om det?
Citera
2026-03-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var i min text ser du ordet »förbjuda«? Om du inte hittar det så reser sig frågan varför du frågar mig om det?

Låt mig då byta ut ordet förbjuda mot orden förhindra eller försvåra.

Hur hade du tänkt försvåra för P.C?

Kanske du bara är allmänt emot oavsett orden som används?
Citera
2026-03-11, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Låt mig då byta ut ordet förbjuda mot orden förhindra eller försvåra.

Hur hade du tänkt försvåra för P.C?

Kanske du bara är allmänt emot oavsett orden som används?

Låt mig då fråga hur jag på något sätt kan vara inblandad i detta? Menar du att man aldrig får kommentera och tycka något om man inte själv har rådighet över situationen?

Vad jag frågade i det du citerade var hur det är möjligt att någon vill samarbeta med honom. Är det något du vill förbjuda mig att tycka och vill du försvåra för mig att uttrycka det?
Citera
2026-03-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Låt mig då fråga hur jag på något sätt kan vara inblandad i detta? Menar du att man aldrig får kommentera och tycka något om man inte själv har rådighet över situationen?

Vad jag frågade i det du citerade var hur det är möjligt att någon vill samarbeta med honom. Är det något du vill förbjuda mig att tycka och vill du försvåra för mig att uttrycka det?

Ja men om det är någon/några som absolut vill ha med honom i någon slags affärsuppgörelse vad kan du och jag göra åt detta? (Själv skulle jag inte blanda in mig i några av hans projekt.)

Vad finns att diskutera om A är nöjd med B och B är nöjd med A och de smider planer tillsammans?

Nå, låt oss lämna denna metadiskussion. Den tillför inte tråden någonting. P.C har inget med Lyten att göra.
Citera
Igår, 17:52
Medlem
Bertillas avatar
Från X

Citat:
Utredare: AP-fonderna bröt mot regler vid Northvolt-investering

Citat:
Första till Fjärde AP-fonden förlorade sammanlagt 5,8 miljarder kronor av svenskarnas pensionspengar när batteritillverkaren Northvolt gick i konkurs. En regeringsutredning kritiserar nu det upplägg som fonderna använde för att genomföra investeringen. Utredaren Mats Langensjö bedömer att de fyra fonderna skapade ett riskkapitalbolag som hade till syfte att kringgå lagens förbud mot direkta placeringar i onoterade tillgångar. – Inte lämpligt och följer inte etablerade principer om hur man gör det här, säger Langensjö i ett pressuttalande.
https://bulletin.nu/utredare-ap-fonderna-brot-mot-regler-vid-northvolt-investering
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Enbart positiva nyheter att leverera idag! Det var inga problem för ingenjörerna att få nya jobb.

Citat:
Arbetslösheten bland ingenjörer i Västerbotten steg från den lägsta till den högsta i landet efter batteritillverkaren Northvolts konkurs. Ett år senare har de flesta fått nya jobb.

– Att det skulle gå så fort trodde vi aldrig, säger Johan Kreicb*rgs vid fackförbundet Sveriges Ingenjörer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ett-ar-efter-northvolts-konkurs-sa-gick-det-for-ingenjorerna-exceptionellt

Arbetslösheten bland ingenjörer i Västerbotten är bland de lägsta i Sverige just nu. Modernt distansarbete är en förklaring och Ö-vik med försvarsindustrin en annan. Norrbotniabanan kräver också bl.a ingenjörskunskaper.

Ännu mer positiva nyheter! Allt onödigt ska givetvis bort.

Citat:
Skellefteås primärvård har drabbats hårt av den stora utflytten efter Northvolts konkurs, något SVT var först att berätta om. Eftersom hälsocentralernas budget baseras på antalet listade patienter går man totalt miste om 10 miljoner kronor efter att omkring 3000 personer lämnat kommunen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/halsocentralen-tvingas-till-besparingar-efter-northvolt
Senast redigerad av Konrad Igår kl. 18:57.
Citera
Igår, 19:36
Medlem
wwrs avatar
Northvolt trixade med bokföringen så att småföretagen som byggt fabriken aldrig fick betalt utan gick i konkurs. (Räkningarna för bygget gick till ett eget bolag som gick i konkurs men den påstådda "produktionen" bokfördes i ett annat bolag.)

Sedan fortsatte Northvolt "verksamheten" i en fabrik de aldrig betalt.

Detta är rent bedrägeri. Men eftersom EU, storfinansen (Goldman Sachs) och storföretagen (VW) är ansvariga så sker ingen polisutredning.

Det bevisar att målsättningen är att attackera norrländska företag.
Senast redigerad av wwr Igår kl. 19:43.
Citera
Igår, 20:16
Medlem
Citat:
Enbart positiva nyheter att leverera idag! Det var inga problem för ingenjörerna att få nya jobb.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ett-ar-efter-northvolts-konkurs-sa-gick-det-for-ingenjorerna-exceptionellt

Arbetslösheten bland ingenjörer i Västerbotten är bland de lägsta i Sverige just nu. Modernt distansarbete är en förklaring och Ö-vik med försvarsindustrin en annan. Norrbotniabanan kräver också bl.a ingenjörskunskaper.

Ännu mer positiva nyheter! Allt onödigt ska givetvis bort.

https://www.sverigesradio.se/artikel/halsocentralen-tvingas-till-besparingar-efter-northvolt

Det var väl ändå rätt väntat, oftast bara svea- och götalänningar som sitter hemma och lyfter bidrag.
Citera
Idag, 09:05
Medlem
Lyten fortsätter köpen.

Citat:
Nu köper bolaget även Northvolts tidigare batteriåtervinningsanläggning Revolt – en av Europas största, bara veckor efter övertagandet av Northvolt Ett och Northvolt Labs.
Affären, vars pris hemlighålls än så länge, väntas färdigställas under årets andra kvartal.

Revolt, med kapacitet att återvinna 8 500 ton batterier per år, blir en del av Lytens satsning i Skellefteå. Anläggningen ligger vägg i vägg med före detta Northvolt Ett i Skellefteå.

I ett pressmeddelande kallar Lyten-vd:n Dan Cook återvinningen ”avgörande” för Europas batterioberoende och säger att bolaget nu jagar partners för att starta om verksamheten. Samtidigt fortsätter planerna på ett av Europas största datacenter, efter ett nytt markavtal med EdgeConneX. Förvärvet finansieras med aktiekapital och inväntar svenska myndighetsgodkännanden.

https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/lyten-koper-northvolts-anlaggning-revolt/r90gmomr
Citera
Idag, 09:36
Medlem
knarkhitlers avatar
Kan inte AP-fonderna skapa ett nytt skalbolag och skjuta till lite pengar här ?
Jag tror Lyten skulle bli glada om de fick lite gröna stålar.
Citera
Idag, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Kan inte AP-fonderna skapa ett nytt skalbolag och skjuta till lite pengar här ?
Jag tror Lyten skulle bli glada om de fick lite gröna stålar.

Möjligt men AP-fonderna har redan haft sina katastrofsatsningar på icke gröna stålar och det i form av fastighetssatsningar i USA. Större förlust än Northvolt.

Detta kommer dock inte att diskuteras särskilt mycket då investeringar i fastigheter alltid anses inne oavsett hur eländigt det än blir. Lönsamt på sikt som det heter....

Citat:
Under fjolåret minskade dock värdena för dessa innehav hos AP2 rejält – sammantaget med över 7 miljarder kronor.

Framför allt är det Göteborgsfondens massiva investeringar i amerikanska kontorsfastigheter som spökar. Värdena för AP2:s tre amerikanska fastighetsfonder rasade i fjol från 14,4 till 9,6 miljarder kronor.
.
.
Fjolårets kraftiga nedgång för USA-fastigheterna och andra dollartillgångar förklarar till stor del varför AP2:s resultat rasade från 34,9 miljarder kronor 2024 till 20,9 miljarder 2025.

https://www.di.se/nyheter/ny-amerikansk-fastighetssmall-miljarder-upp-i-rok/

När ska våra pensionspengar sluta slösas på meningslösa ickegröna satsningar?
Citera
Idag, 09:53
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Möjligt men AP-fonderna har redan haft sina katastrofsatsningar på icke gröna stålar och det i form av fastighetssatsningar i USA. Större förlust än Northvolt.

Detta kommer dock inte att diskuteras särskilt mycket då investeringar i fastigheter alltid anses inne oavsett hur eländigt det än blir. Lönsamt på sikt som det heter....

https://www.di.se/nyheter/ny-amerikansk-fastighetssmall-miljarder-upp-i-rok/

När ska våra pensionspengar sluta slösas på meningslösa ickegröna satsningar?
Ja men det finns ju så mycket pengar.
Bäst att slösa dem på något grönt så att det iallafall kommer till klimatnytta. Skulle köpt gröna fastigheter istället.

Ett par konkurser till och mera bidrag så ska den här fabriken snart spotta ur sig batterier som bara den.

Tanter med stora tjocka skallar som Eva Halvarsson borde tänka på barnen! Och klimaaatet! Och fjamtiden!

Ilja Bataljan hade ju värsta upplägget med gröna obligationer och allt ända tills blankarmaffian och big oil la fälleben.
Senast redigerad av knarkhitler Idag kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in