2026-03-11, 11:05
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (En man döms till fängelse i nio månader och utvisning för grovt djurplågeri och en man frias):
Citat:
Kalmar tingsrätt har prövat om två män som har arbetat i en ladugård på Öland har gjort sig skyldiga till grovt djurplågeri. Bevisningen i målet har bland annat bestått av filmer från kameror uppsatta i ladugården av en djurrättsorganisation samt utlåtanden från en veterinär som har granskat filmerna.

För att någon ska dömas för djurplågeri krävs att djur otillbörligen har utsatts för lidande. Beträffande två kor har tingsrätten funnit att de har utsatts för lidande som är att bedöma som grova djurplågerier. I övrigt har åklagarens bevisning inte varit tillräcklig för att det ska anses utrett att djuren har utsatts för lidande och åtalen i de delarna har därför ogillats.

– Att ett agerande inte är att bedöma som djurplågeri behöver inte betyda att det är lämpligt eller förenligt med djurskyddslagstiftning säger rådmannen Ulrika Kvarnsjö.
Kalmar tingsrätt, mål: B 5866-25
Citera
2026-03-11, 11:25
Medlem
upplysas avatar
Dom
Kalmar tingsrätt
B 5866-25
Kalmar tingsrätt B 5866-25 Dom 20260311
Citera
2026-03-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Så vi ska bojkotta polisen pga kaptenklänning? Ska vi bojkotta sjukvården pga Christian Abi-Khali?
Både polis och sjukvården har ansvar och stänger av olämpliga poliser, sjuksköterskor och läkare.
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Arla har över 7000 mjölkbönder, det är väl klart att dåliga äpplen hamnar i korgen?
Och?
Citera
2026-03-11, 12:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Och?

Det är inte rimligt att bojkotta hela Arla för ett enskilt ruttet äpple.
Citera
2026-03-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inte rimligt att bojkotta hela Arla för ett enskilt ruttet äpple.
Jodå, det kan man absolut göra. Att de inte märker om jag slutar att köpa deras produkter är en sak, att det känns bra för mig är det viktiga.
Citera
2026-03-11, 12:28
Medlem
MrMarios avatar
Fy fan vilka vedervärdiga sadister när man läser om misshandeln av kor och kalvar. Båda männen borde ärligt talat dömts till döden.
Citera
2026-03-11, 12:37
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Vad gjorde aset i sverige överhuvudtaget?
Han borde ha varit kvar och kaozat/försvarat hemlandet istället.
Citera
2026-03-11, 12:39
Medlem
Så bra att Sverige kan utvisa ukrainaren till t ex Polen. Tråkigt för övriga EU dock.

Citat:
Utvisning
A K utvisas ur Sverige och förbjuds att återvända hit under 5 år.
Förbudet räknas från den dag A K
lämnar medlemsstaternas
territorium eller, om utvisningen ska verkställas till en medlemsstat, från den
dag A K
lämnar Sverige.

Med medlemsstater avses de stater i vilka
Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/115/EG av den 16 december
2008 om gemensamma normer och förfaranden för återvändande av
tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i medlemsstaterna är tillämpligt.
Överträdelse av förbudet kan medföra fängelse i högst 1 år.
Citera
2026-03-11, 12:47
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag försvarar inte det dom gjort, jag försöker förklara, få in lite perspektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=ELQtwc_tI9k här är en video på en kvinna som leker och gosar med en stor ko-tjur.
Om man hade fått valet att ta hand om endast en ko från barnsben till slakt, där man leker med kon, gosar med kon, gör det mysigt för kon, eller jobba bland 100-tals kor, bland bajs, i en miserabel, kall hård betongmiljö, så hade inte sadisten själv valt det senare alternativet!

Om man sätter in människor i ett brutalt skitsystem, ska man inte bli förvånad om människorna assimileseras i det systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=9S_JzlesZf4 såhär skulle djurhållning se ut! Men då får du också betala 5000 kr per kilo.

Antar att du plågat djur själv när du resonerar som du gör.
Citera
2026-03-11, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Antar att du plågat djur själv när du resonerar som du gör.
Nej jag trampar inte ens på insekter om jag ser dom på vägen. Nej har inte plågat djur, eller det har jag faktiskt. När jag var 10 år brände jag insekter med förstoringsglas. Jag har slängt sniglar på sten, dödat sniglar. dödat fiskar. Jag har gjort hemska dumma saker som jag ångrar och aldrig skulle göra idag. Du har aldrig gjort en levande varelse illa?
Tror jag kastat små stenar på kossor som betade i hagen. eller om det var kottar?
Senast redigerad av goderian2 2026-03-11 kl. 13:02.
Citera
2026-03-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Fy fan vilka vedervärdiga sadister när man läser om misshandeln av kor och kalvar. Båda männen borde ärligt talat dömts till döden.

Nog för att djurplågeri är ovärdigt och vidrigt.
Du kan nog vara lugn för att du själv bidragit till att ätit och kastat kött från misshandlade djur.
Folk tror att den industriella kött och fågelindustrin är något jävla spa.
Citera
2026-03-11, 13:09
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Nej jag trampar inte ens på insekter om jag ser dom på vägen. Nej har inte plågat djur, eller det har jag faktiskt. När jag var 10 år brände jag insekter med förstoringsglas. Jag har slängt sniglar på sten, dödat sniglar. dödat fiskar. Jag har gjort hemska dumma saker som jag ångrar och aldrig skulle göra idag. Du har aldrig gjort en levande varelse illa?
Tror jag kastat små stenar på kossor som betade i hagen. eller om det var kottar?

Om jag jobbar på dagis bland jobbiga barn som bajsar och spyr så är det självklart min rättighet att bruka våld på de små liven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in