2025-11-10, 19:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det verkar det inte alls som. Nu hänvisar du till den proryska mytomanen och propagandisten Macgregor igen.

Vi vet att den där siffran är helt påhittad eftersom den är flera gånger högre än vad det ryska försvarsministeriet och rysk statlig media redovisat:

https://tass.com/defense/1895667
https://tass.com/defense/1997303

De siffror som det ryska försvarsministeriet redovisar är ju det absoluta taket. Redan det är ju en överdrift, men du och MacGregor försöker överdriva flera gånger till.

Enligt det ryska försvarsministeriet och rysk statlig media hade runt 1,3-1,5 miljoner ukrainska soldater skadats eller dödats fr.o.m år 2022 fram till 31 juli 2025. Av detta kan man räkna ut att, om det är ett 1:1 förhållande mellan skadade och dödade, så har 650.000 till 750.000 ukrainska soldater soldater dött enligt Ryssland. Om det är ett 1:2 förhållande så har 433.000-500.000 ukrainska soldater dött och 867.000-1.000.000 ukrainska soldater skadats. Om det är ett 1:3 förhållande så blir de döda ännu färre.

Det är långt under vad Macgregor påstår.

Jag tror inte ens det är McGregor. Är det där inte deep fake AI av McGregor? (som f ö är en av de proryska analytikerna med sämst track record, har det visat sig).
Citera
2025-11-10, 20:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte ens det är McGregor. Är det där inte deep fake AI av McGregor? (som f ö är en av de proryska analytikerna med sämst track record, har det visat sig).

Du kan ha rätt i att Youtube-videon som borskungen länkade till är en deepfake-video. Men denna video (hos Redacted News) bör vara äkta:

Citat:
"They are ALL dead... 1.8 Million of them killed in Ukraine" Col. Douglas MacGregor | Redacted News

https://www.youtube.com/watch?v=NekFpsd5-Lk
Citat:
Douglas MacGregor:

2:47 : Yeah, my sources that are on the ground
2:50 : uh largely in Poland, to a lesser extent
2:52 : in Ukraine and inside Russia, uh they
2:55 : tell me 1.8 million dead is a good
2:59 : number for the numbers of Ukrainian
3:00 : soldiers who've been killed. And if you
3:03 : look at that number, you've got to also
3:05 : assume that there are at least as many
3:08 : wounded, probably more.
. . .
4.33 : And so 1.8 million is is I
4:37 : think very accurate. Now, some people
4:38 : insist they're more dead than that. That
4:40 : may well be the case, but certainly not
4:42 : less.

Minst lika många skadade tillkommer, tror MacGregor. Detta ska jämföras med de siffror som det ryska försvarsministeriet och TASS redovisat. En avsevärt mindre siffra (se mitt inlägg ovan).
Senast redigerad av -Info- 2025-11-10 kl. 21:21.
Citera
2025-11-11, 00:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du kan ha rätt i att Youtube-videon som borskungen länkade till är en deepfake-video. Men denna video (hos Redacted News) bör vara äkta:

Minst lika många skadade tillkommer, tror MacGregor. Detta ska jämföras med de siffror som det ryska försvarsministeriet och TASS redovisat. En avsevärt mindre siffra (se mitt inlägg ovan).

Det ryska försvarsministeriet kan ha incitament för att hålla nere siffrorna.
Citera
2025-11-23, 13:35
Medlem
psychicsailors avatar
20 November, 500 000 Ukrainska döda. (12,000+12,000 KIA+WIA i månaden i genomsnitt)

Vadim Ivchenko (Batkivshchyna-partiet)
Medlem i "Verkhovna Rada Committee on National Security"
Publicering: Intervju på YouTube kanalen "Суперпозиція" (Superposition).
https://www.youtube.com/watch?v=EkeH8rzQa18
Hans gissning: 500 000 döda, 500 000 sårade.
Om ni vill ha översättningar osv så kan ni söka själva på t ex X eller Telegram.
Jag kollade om det är en deepfake med Grok, som sa att det var "unlikely".

Vad är Vadim Ivchenko för en gök?: https://en.wikipedia.org/wiki/Vadym_Ivchenko

Tolkning: Antagligen när det är runda siffror menar han en ganska vid marginal. Hans estimat klingar ganska väl med t ex italienska försvarsministerns uttalande, eller Lutschenkos (annan ukrainsk politiker) gissning för nåt år sedan. Min egen gissning är att ukrainska förluster är "nedåtsluttande", de förlorade som mest några månader in i kriget, och nuförtiden förlorar de kanske 25-40% mindre.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-11-23 kl. 14:05.
Citera
2026-02-08, 09:07
Medlem
psychicsailors avatar
Zelensky hävdar att nu har 55 000 ukrainska soldater dött i Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=jlzsddedMvM

Samtidigt meddelar Ukrainas ÖB att 420,000 ryssar dödats. En ratio på 1:9. Om vi tror på dem.
Citera
2026-03-11, 07:28
Medlem
psychicsailors avatar
En lång video har släppts av HistoryLegends. Det är den bästa, men också den längsta jag har sett på ämnet. Jag har sett hela, men betade av den i fyra olika delar. Den lanserar sajten: https://ukrainewarlosses.org som är en tracker av förlusterna, på rysk och ukrainsk sida.

Målet är att uppskatta de mänskliga dödliga förlusterna utifrån verifierbar data.

Första halvan av videon är genomgångar av andras uppskattningar av förluster. Bland annat nedgör han CSIS-rapporten som är välciterad i västliga medier, samt McGregor.

Nästa del är om Ukrainewarlosses egen metodologi, och vad de först gjorde som inte fungerade. Kort sagt har de landat i att basera sig på underliggande sajter som räknar och publicerar dödsrunor publicerade i Ryssland och Ukraina. Därefter validerar de dessa. Efter review kom de fram till att de bästa sajterna för ändamålet är SVO RF GD (svo.rf.gd) och LostArmour.info. Metoden är alltså konservativ.

Den sista delen koncentrerar sig på att visa nyttan med sajten, funktionaliteter, och rimligheten i deras slutsats, som retar upp många.

Deras slutsats är att ration av döda är 1.1:1 mätt över hela kriget, i rysk favör och endast cirka 170,000 ukrainska soldater har dött.

Som sagt är den verkligen sevärd, inte minst i sin källkritik. Sajten har självt hög transparens så den kan även den kritiseras. Den kommer bli ett av de främsta källorna til kunskap i framtiden om Ukrainakriget.

How Many Soldiers Died in the Ukraine War? (2022–2026)

https://www.youtube.com/watch?v=LoiP5Rfpmpw&t=2830s
Citera
2026-03-11, 11:05
Avstängd
Citat:
En lång video har släppts av HistoryLegends. Det är den bästa, men också den längsta jag har sett på ämnet. Jag har sett hela, men betade av den i fyra olika delar. Den lanserar sajten: https://ukrainewarlosses.org som är en tracker av förlusterna, på rysk och ukrainsk sida.

Målet är att uppskatta de mänskliga dödliga förlusterna utifrån verifierbar data.

Första halvan av videon är genomgångar av andras uppskattningar av förluster. Bland annat nedgör han CSIS-rapporten som är välciterad i västliga medier, samt McGregor.

Nästa del är om Ukrainewarlosses egen metodologi, och vad de först gjorde som inte fungerade. Kort sagt har de landat i att basera sig på underliggande sajter som räknar och publicerar dödsrunor publicerade i Ryssland och Ukraina. Därefter validerar de dessa. Efter review kom de fram till att de bästa sajterna för ändamålet är SVO RF GD (svo.rf.gd) och LostArmour.info. Metoden är alltså konservativ.

Den sista delen koncentrerar sig på att visa nyttan med sajten, funktionaliteter, och rimligheten i deras slutsats, som retar upp många.

Deras slutsats är att ration av döda är 1.1:1 mätt över hela kriget, i rysk favör och endast cirka 170,000 ukrainska soldater har dött.

Som sagt är den verkligen sevärd, inte minst i sin källkritik. Sajten har självt hög transparens så den kan även den kritiseras. Den kommer bli ett av de främsta källorna til kunskap i framtiden om Ukrainakriget.

Intressant förvisso och uppskattning av ryska förluster stämmer bra mot Mediazonas data.
Men de förklarar inte den extrema diskrepansen mellan ukrainska lik och ryska lik som utväxlas med jämna mellanrum.
Hundratals döda ukro mot tiotals döda ruski.
Så jag tror att ukrosidan är underskattad helt enkelt för att de hemlighåller det mer.
Varför inte bara åka runt till alla gravfälten i Ukraina och räkna och sedan addera alla MIA?
Citera
2026-03-11, 11:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Men de förklarar inte den extrema diskrepansen mellan ukrainska lik och ryska lik som utväxlas med jämna mellanrum.
Finns en rätt enkel förklaring till detta. Ryssland har ju avancerat och tagit terräng senaste året. Då är det betydligt lättare att hand hand om liken från båda sidor och också ett krav mer eller mindre. Ingen vill ju ta över och besätta ett område där liken fortfarande ligger och ruttnar.
Citera
2026-03-11, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Finns en rätt enkel förklaring till detta. Ryssland har ju avancerat och tagit terräng senaste året. Då är det betydligt lättare att hand hand om liken från båda sidor och också ett krav mer eller mindre. Ingen vill ju ta över och besätta ett område där liken fortfarande ligger och ruttnar.
Samtidigt säger ni hela tiden att ryssarna inte avancerar och om de gör det sker det långsamt ?
Diskrepansen om det är som du säger måste vara att de formligen rullar fram som ångvältar
Och ni säger alltid att ryssarna anfaller i kött vågor?
Jag får inte ihop den logiken.
Citera
2026-03-11, 12:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Samtidigt säger ni hela tiden att ryssarna inte avancerar och om de gör det sker det långsamt ?
Diskrepansen om det är som du säger måste vara att de formligen rullar fram som ångvältar
Och ni säger alltid att ryssarna anfaller i kött vågor?
Jag får inte ihop den logiken.
Nu misstar du dig när du säger "ni" vilken anspelar på att det finns ett "vi" och ett "ni" med precis likadan syn på allting.

All media, inklusive den ni inte litar på och rysk har sagt att Ryssland har avancerat varje dag i ett år nu. Långsamt men ändå i snitt 75m per dag om jag inte missminner mig.

Det betyder ändå att det jag skriver om utbyte av kropparna stämmer.
Senast redigerad av Conception 2026-03-11 kl. 12:25.
Citera
2026-03-11, 12:29
Medlem
Citat:
Intressant förvisso och uppskattning av ryska förluster stämmer bra mot Mediazonas data.
Så jag tror att ukrosidan är underskattad helt enkelt för att de hemlighåller det mer.
Varför inte bara åka runt till alla gravfälten i Ukraina och räkna och sedan addera alla MIA?

Det finns en enkel förklaring till det. Det är moskvastaten som attackerar och tar lite mark hela tiden månad för månad, även om det går väldigt långsamt så innebär det att de ukrainska försvarna inte alltid hinner evakuera i tid, speciellt då inte med sina döda.

Så ukrainarna backar, moskoviterna avancerar. Vilket gör att de döda kropparna tas om hand av moskoviterna. Egentligen det enda som förvånar mig lite är den möda som läggs ner på att utbyta döda människor. Men kanske att Ukraina är villiga att betala för att få tillbaka sina soldater, även om de är döda. Man byter med levande ryska soldater.
Citera
2026-03-11, 17:36
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ukraina har totalt 170.000 döda då ligger alltså Ryssarnas förluster ungefär på 1.7 miljoner

Vet du antal sårade för Ukraina tänkte om vi ska sätta Rysslands antal sårade också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in