2026-03-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Så har det ju varit länge. Kan man övertala folk om att man gör gott så hjälper folk till att fortsätta.
Hade varit intressant med statistik om VARFÖR folk tycker att att Dumpen är bra eller gör rätt.
En mer djupdykning i varför folk anser att de gör rätt eller går rätt tillväga med mera.

Kritiker har ju länge varit öppna med varför de anser de gör fel och vad de borde göra annorlunda. Något som fallit på döva öron. Som exempelvis att de länge benämnts som kontroversiella och de själva då påstår att det är kontroversiellt att jobba med barnrätt. Något som inte är sant och en fultolkning som bara söker sympati hos följarna.
För det är ju inte kontroversiellt med Bris, Childhood eller EPCAT som faktiskt jobbar med barnrätt och fokuserar på barnen. Även Anova och liknande som jobbar med vård utav oönskad sexuell läggning jobbar ju för barnen men inte på ett kontroversiellt sätt.

Alla deras kommentarer är självbetjänande och utgår ifrån att andra vill sänka dem. Men om de reflekterat och utvecklats hade de kunnat skapa något otroligt men det stannar då de inte vill ändra på något. De har hittat de optimala sättet att jobba för att nå sina faktiska mål. Där barnensrätt är en biprodukt och inte huvudsyftet. Men de mals på och framhävs att det är huvudsyftet för att dölja den riktiga agendan.

Tror en sån statistik skulle vara ganska tråkigt läsning, skulle koka ner i antingen att dom tror på narrativet att polisen inte gör något, alternativt om dom är ärliga med sig själva att dom tycker det är skönt att ha någon att sparka på som har ett marginellt mer miserabelt liv än dom själva.

Lyssnade på P1 söndagsintrrvju, och blir ganska uppenbart att den enda anledningen Putte sysslar med de är för att få utlopp för sina förtryckta aggressioner. Barnen åkte ut med badvattnet som Sara hade sagt.
Citera
2026-03-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nåja, nu tog du ett extremt exempel som numera är kändis permanent. Läser du lite på reddit så finns det trots allt exempel på dem som lärt sig något och lever bra numera, även Dumpen har gjort reportage om dessa (andra) exempel. Visst, dom är väl inte i majoritet kanske.
Har du några exempel på dessa? Var på reddit läser du om dessa?
Samt Dumpen har gjort reportage om folk som tagit tag i sig själva och hyllat dessa? De måste jag missat isf för allt jag utläst av dem är att de klandrar folk och att alla som försöker kontakta dem med hur de ändrats klandras som att de ljuger eller bara försöker komma undan. Att de inte kommer ta bort någon artikel hur mycket folk än bönar och ber oavsett de ändrat sig eller inte med mera.

Så hade varit intressant att läsa om en helt annan sida
Citera
2026-03-10, 14:22
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Samt Dumpen har gjort reportage om folk som tagit tag i sig själva och hyllat dessa? De måste jag missat isf för allt jag utläst av dem är att de klandrar folk och att alla som försöker kontakta dem med hur de ändrats klandras som att de ljuger eller bara försöker komma undan. Att de inte kommer ta bort någon artikel hur mycket folk än bönar och ber oavsett de ändrat sig eller inte med mera.

Redit
https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1hkk0ym/ni_som_k%C3%A4nner_n%C3%A5gon_som_blev_uth%C3%A4ng d_p%C3%A5_dumpen/

Dumpen själva
https://dumpen.se/2022/01/22/hur-gick-det-sedan/

Norran
https://www.norran.se/story-nyheter/sverige/artikel/mannen-berattar-sa-blev-livet-efter-dumpen-rasade-ihop/rk35zexl

Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/han-hangdes-ut-av-dumpen-berattar/

Just expressens är faktiskt bra. Men, det förändrar inte helheten, att i svallvågorna efter Dumpen är det trasiga män (som nog är mer farliga än innan), barn utan pappa (i olika omfattning), m.m. m.m.

Så bara för det finns män som tar det hela rätt "bra" så förändrar det inte så mycket i stort.
Citera
2026-03-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Tror en sån statistik skulle vara ganska tråkigt läsning, skulle koka ner i antingen att dom tror på narrativet att polisen inte gör något, alternativt om dom är ärliga med sig själva att dom tycker det är skönt att ha någon att sparka på som har ett marginellt mer miserabelt liv än dom själva.

Lyssnade på P1 söndagsintrrvju, och blir ganska uppenbart att den enda anledningen Putte sysslar med de är för att få utlopp för sina förtryckta aggressioner. Barnen åkte ut med badvattnet som Sara hade sagt.
Jag håller med dig men en annan sida av myntet är att då har man något att bemöta.
Tar vi ditt exempel om narrativet att polisen inte gör något kan både polis behöva vara mer öppna i sitt arbete och det går även producera statestik och lägga fram de verktyg som faktiskt finns. Samt alternativa lösningar på problemet som är mer värdiga samhället.
Tar vi din andra del så påvisar det ju fler personer som behöver hjälp och stöd i livet, alltså fler som skulle behöva stöd utav vården.

Det är de intrycket som jag fått med. Att både Sara och Putte borde ansöka om ekonomiska medel av föreningen för vård. På ett eller annat sätt så behöver de hjälp. Detta är inte konstruktivt men nog klart att de känns bra för stunden för dem.
Citera
2026-03-10, 14:28
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Det är ju det mest skeva av allt. Publicerar för andra offer (teoretiskt) skall se och anmäla (kommer inte hända).

Men vi kör på den ursäkten. Då bör det gallras efter 2 mån eller dyl. År in och år ut fyller 0 syfte. Inte ens gäddan själv ser ut som vid konfrontationen x år senare, så fyller ingen funktion.

Lycka till att hänvisa till proportionalitet när det kommer till "seriös journalistik".
Citera
2026-03-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är pinsamt att vara gädda.
746 gråter i telefon men försökte våldta barn. Fy fan vad ynkliga de är.

Jag förstår vad du vill förmedla, men jag förstår inte sammanhanget.
Kan du möjligtvis förklara?
Citera
2026-03-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ah, det var ju ett bra sätt att se det på. Oavsett kan man ju tilldela alla parter ansvar på olika sätt.
Vad jag menar är ju dock att Press etiken tilldelar allt ansvar för den som publicerar.
Direkt ansvar för innehållet och hur innehållet framställs. Lite som man kan se politiska tidningar vinklar händelser på olika sätt vilket man kan se i USA emellan höger och vänster.
Men har också indirekt ansvar för hur informationen i artikeln används. På ett sätt är det samma sak men som jag förstår dig är ett sätt att tillämpa det att de har direkt ansvar för sin publicering men indirekt ansvar för hur läsaren använder det.

Men vad jag främst läser av är att man kan tillämpa det på den uthängde har indirekt ansvar medans dumpen har direkt ansvar för publiceringen.
De riktigt inbitna anser ju att den uthängde har direkt ansvar för vad som skett och indirekt ansvar för den skadan som skett. Att Dumpen inte har något ansvar överhuvudtaget.

Instämmer till fullo.
Citera
2026-03-10, 14:55
Medlem
tens avatar
Citat:
Vittnen påverkade av Dumpen och därmed friad.

Kom igen nu teflonkalle.
Kom med ett riktigt exempel där Dumpen fått en gärningsman friad!
Citera
2026-03-10, 14:56
Medlem
Citat:
Det är ju det mest skeva av allt. Publicerar för andra offer (teoretiskt) skall se och anmäla (kommer inte hända).

Men vi kör på den ursäkten. Då bör det gallras efter 2 mån eller dyl. År in och år ut fyller 0 syfte. Inte ens gäddan själv ser ut som vid konfrontationen x år senare, så fyller ingen funktion.

Lycka till att hänvisa till proportionalitet när det kommer till "seriös journalistik".
Här har du definitivt en poäng. I början hette det att omgivningen behövde få veta. Med tiden blev det inte rumsrent och har ändrats till att offer ska få upprättelse (låter ju vackert). Av de drygt 700 som hängts ut är det möjligen runt 50 st. som har tidigare offer. Det verkar som att gäddor aldrig åldras. Vad är syftet och moralen med att ha kvar de som begått självmord dessutom?
Citera
2026-03-10, 14:56
Medlem
Citat:
Redit
https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1hkk0ym/ni_som_k%C3%A4nner_n%C3%A5gon_som_blev_uth%C3%A4ng d_p%C3%A5_dumpen/
Främst hat, men några sympatiska. Såg inte någon historia om hur någon bättrat sig dock.
Men var några som säger att de fortfarande umgås.

Citat:
Dumpen själva
https://dumpen.se/2022/01/22/hur-gick-det-sedan/
Det var ju ungefär den uppdatering jag väntat mig. Det positiva här är hur de inte sett dem online i deras mening. Men inget om hur folk bättrat sig eller att de varit positiva till någon så som jag förstod dig i ditt förra meddelande.

Citat:
Norran
https://www.norran.se/story-nyheter/sverige/artikel/mannen-berattar-sa-blev-livet-efter-dumpen-rasade-ihop/rk35zexl
Citat:
Men han säger ju själv att han inte tänkte ha sex med något barn, utan att det var kvinnan han var intresserad av.

– Jo, men det säger ju alla, precis alla. Om den förklaringen lyckas övertyga någon är det inte särskilt smickrande för den personen.
Inget om hur mannen bättrat sig mer än just att han flyttat för att kunna fortsätta leva. Citatet ifrån Sara beskriver ju dem rätt bra. Allt som sägs är lögner och den uthängde sida är helt värdelös om den inte går i linje med deras historia. Det ges ingen chans att försvara sig och när man försöker så finns det inget som gör att någon tror en.

Citat:
Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/han-hangdes-ut-av-dumpen-berattar/
Denna är ju den närmsta att någon bättrat sig och försökt jobba med sig själv. Men även han blir ju inte trodd i sin vädjan till Dumpen. Han ges inte en chans att visa sig bättre eller att plocka ihop sitt raserade liv och bygga upp det på nytt och bättre.
Vilket är synd, för detta vore väl ändå den bästa utkomsten. Att Dumpen skulle samarbetat med de uthängda och när de tagit tag i sina liv kunna släppa sitt grepp om dem. Ge dem en chans att bättra sig och gå vidare. Vilket skulle visa andra att detta är vägen de vill att folk som blir uthängda går.

Citat:
Just expressens är faktiskt bra. Men, det förändrar inte helheten, att i svallvågorna efter Dumpen är det trasiga män (som nog är mer farliga än innan), barn utan pappa (i olika omfattning), m.m. m.m.

Så bara för det finns män som tar det hela rätt "bra" så förändrar det inte så mycket i stort.
Jag håller med dig, det finns en stor helhetsbild att väga in. Där jag anser att Dumpen ser det något trångsynt och snarare vill fylla sin databas med material än att någon faktiskt tar tag i sitt liv och blir bättre för att gå vidare. Vilket också tycks framgå om man kollar Reddit och FB tråden "Gäddorna".

Syftet skulle ju ändå vara att skapa ett bättre samhälle för barnens skull. Men det är tydligt att det är viktigare med straff och rättsliga åtgärder snarare än att samarbeta med dem och försöka få vård så att de inte är någon fara.
Vilket också är självbetjänande då om de stöter på dem igen kan de hänga ut dem ytterligare en gång till och därför få mer uppmärksamhet. Istället för att faktiskt förbättra dem och minska chansen för ytterligare uthängning. Vilket får de att framgå att de inte vill att någon bättrar sig utan snarare försöker igen för de bättrar deras narrativ. Att det också kan leda till att riktiga barn far illa till vid nya försök gynnar ju också deras narrativ då de kan påpeka hur farlig personen var och att de hade rätt.
En tanke som ändå är rätt skrämmande då det är mer gynnsamt för dem om en person fortsätter snarare än att hjälpa personen få vård och inte landa hos dem igen.
Citera
2026-03-10, 15:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Syftet skulle ju ändå vara att skapa ett bättre samhälle för barnens skull. Men det är tydligt att det är viktigare med straff och rättsliga åtgärder snarare än att samarbeta med dem och försöka få vård så att de inte är någon fara.
Vilket också är självbetjänande då om de stöter på dem igen kan de hänga ut dem ytterligare en gång till och därför få mer uppmärksamhet. Istället för att faktiskt förbättra dem och minska chansen för ytterligare uthängning. Vilket får de att framgå att de inte vill att någon bättrar sig utan snarare försöker igen för de bättrar deras narrativ. Att det också kan leda till att riktiga barn far illa till vid nya försök gynnar ju också deras narrativ då de kan påpeka hur farlig personen var och att de hade rätt.
En tanke som ändå är rätt skrämmande då det är mer gynnsamt för dem om en person fortsätter snarare än att hjälpa personen få vård och inte landa hos dem igen.
Ja, för detta ämne är minst lika intressant som allt annat. I reddittråden kan man läsa om en del vars sambo eller dyl gått tillbaka, någon hade nytt välbetalt jobb osv.

Vi är ändå uppe i 750st nu. 730 kan man väl säga då (minus suicid). Jag tror trots allt inte att 730 män har bara lagt sig ner och dött. Men jag tror och hoppas att merparten kommer på banan igen.
Citera
2026-03-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ja, för detta ämne är minst lika intressant som allt annat. I reddittråden kan man läsa om en del vars sambo eller dyl gått tillbaka, någon hade nytt välbetalt jobb osv.

Vi är ändå uppe i 750st nu. 730 kan man väl säga då (minus suicid). Jag tror trots allt inte att 730 män har bara lagt sig ner och dött. Men jag tror och hoppas att merparten kommer på banan igen.
Ja, det hade ju varit av intresse att folk kunnat ta tag i sig själva resa sig upp och återgå till ett värdigt liv. Om detta är ett något sämre, likvärdigt eller bättre spelar ju ingen roll.
De är en mindre risk för att skada någon om de är en del av samhället än utstötta och det måste ju ändå finnas en belöning för att utveckla sig och anpassa sig efter samhällets normer snarare än mer utanförskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in