2026-03-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Citerar inte allt. Men det finns alltså inga gränser överhuvudtaget för vad man kan göra och ställa till med sålänge någon har utgivningsbevis. Det borde inte ens Sverige tycka är rimligt, det är så löjligt strikt på andra punkter i vårt samhälle.

Det jag däremot är 100 på det är att EU inte är i närheten av OK med denna cirkus, pga sk utgivningsbevis. Där tar det garanterat stopp med besked.
Så har det ju varit länge. Kan man övertala folk om att man gör gott så hjälper folk till att fortsätta.
Hade varit intressant med statistik om VARFÖR folk tycker att att Dumpen är bra eller gör rätt.
En mer djupdykning i varför folk anser att de gör rätt eller går rätt tillväga med mera.

Kritiker har ju länge varit öppna med varför de anser de gör fel och vad de borde göra annorlunda. Något som fallit på döva öron. Som exempelvis att de länge benämnts som kontroversiella och de själva då påstår att det är kontroversiellt att jobba med barnrätt. Något som inte är sant och en fultolkning som bara söker sympati hos följarna.
För det är ju inte kontroversiellt med Bris, Childhood eller EPCAT som faktiskt jobbar med barnrätt och fokuserar på barnen. Även Anova och liknande som jobbar med vård utav oönskad sexuell läggning jobbar ju för barnen men inte på ett kontroversiellt sätt.

Alla deras kommentarer är självbetjänande och utgår ifrån att andra vill sänka dem. Men om de reflekterat och utvecklats hade de kunnat skapa något otroligt men det stannar då de inte vill ändra på något. De har hittat de optimala sättet att jobba för att nå sina faktiska mål. Där barnensrätt är en biprodukt och inte huvudsyftet. Men de mals på och framhävs att det är huvudsyftet för att dölja den riktiga agendan.
Citera
2026-03-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Den debatten är intressant och jag kan hålla med om att dumpen inte kan vara direkt ansvariga för självmord eller olika trakasserier av närstående. Däremot är det befängt att låtsas som om uthängningar inte får ringar på vattnet. Det är lika intelligent som att hävda att jorden inte är rund.
Lägg därtill dumpens officiella hållning att man tar avstånd ifrån den typen av trakasserier , även om de vill göra gällande att det knappt förekommer , så framkommer deras illa dolda hat vid konfrontationer. Aggression och hånskratt är legio och talar definitivt emot deras officiella hållning.
Ord är en sak, handling en annan. Slutligen har man begåvat dumskallar med uttrycket , "det är inte slumpen att man hamnar på dumpen".
Jag tror jag förstår hur du menar, men håller inte med dig. Kastar man en sten i en sjö så blir det ringar och orsaken är ju att man kastat en sten. Detta är något som är väl utarbetat i press etiken. Som säger att man skall avväga publikationen för de skador som kan ske utav exempelvis publicera identifierbara uppgifter. Primära och sekundära skador. Här kan man även jämföra emellan etablerad media och Dumpen. Generellt får inte större delen av alla Dumpens publiceringar något ljus i vanlig media, detta då de anser det inte finns något intresse eftersom det handlar om okända vanliga medborgare. Sedan finns det nästa steg där de publicerar och pratar om vad som hänt men delger ingen egen information om personen, vilket oftast skett när det rört sig om skolpersonal men även andra yrken. Sedan har vi identifierbar publicering, kan inte komma på om detta skett men tror det skett en eller två gånger.

Här ser man ju kontrasten av att tänka igenom publiceringen före. Sara anser att man kan kringgå denna övervägning igenom att hävda att det skyddar barn samt är för samhällets skull men även att potentiella offer skall kunna se. Hur de nu hjälper potentiella offer, några har uppdagats ha tidigare offer. Men även dessa är få och dessa offer hade också troligen känt igen sina förövare med sparsamma detaljer. Då har vi ju även fallen som fritidspedagogen som blev anmäld av flera barn/föräldrar efter publikation. Där de även menar att offren bytt inställning till vad som hänt efter publikationen. Ungefär att händelsen inte var traumatiserande före men blev det först efter vilket ledde till åtal. Detta kan ju vara en feltolkning men är den tolkning jag gjort av uttalanden i tidningar om den friande domen.

Jag tror det hade gjort debatten mycket gott om de ifrån början följt press etiken.
https://medieombudsmannen.se/det-har-ar-medieombudsmannen/publicitetsreglerna-grunden-i-det-medieetiska-systemet/
Citat:
Det gäller dock att skydda enskilda mot oförskyllt lidande genom publicitet.
Citat:
Slå vakt om den dokumentära bilden. Var noga med att bilder och grafiska illustrationer är korrekta och inte används på ett missvisande sätt.
Citat:
Överväg noga publicitet som kan kränka enskildas privatliv. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.
Citat:
Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga.
Citat:
Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material, tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter. Var uppmärksam på att anmälningar av olika slag kan ha till enda syfte att skada den som blivit anmäld.
Citat:
Tänk på att en person, misstänkt för brott, i lagens mening alltid betraktas som oskyldig om fällande dom inte föreligger. Den slutliga utgången av en skildrad rättssak bör redovisas.
Citat:
Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.
Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig.
Detta är några av de jag anser de inte följer och anser kunnat ge positivt resultat om de följt. Det finns som sagt övervägande om publicering utav uppgifter som kan skada brottsoffer och anhöriga så kallade sekundära skador. Vilket egentligen betyder att folk som varit utsatta för de som publiceras kan också fara illa men framförallt att identifierande uppgifter kan ge indirekt skada på anhöriga, något som vi sett flera gånger.

Något intressant jag hittade när jag sökte upp dessa var även detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/utokat-skydd-for-personer-som-har-drabbats-av_h8023460/
Citat:
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att begränsa möjligheten för personer med kriminell bakgrund att genomföra åsiktsregistrering och tillkännager detta för regeringen.
Citat:
Den svenska journalistkåren bör i dag följa en särskild pressetik, som är uppdelad i två grenar: Pressens publicitetsregler (17 stycken) och Pressens yrkesregler (12 stycken).
Citat:
Det händer att enskilda journa­lister tänjer på de pressetiska gränserna och då får i många fall hela journalistkåren stå till svars för övertrampet, varför hela yrkesgruppen skulle gynnas av ett säkrare system där var man eller kvinna får svara för sina gärningar.
Citat:
Vad som däremot riskerar bli ett problem är när nyheter slår hårt mot enskilda, ibland oskylda individer. I samband med en publicering drabbas nämligen också enskilda människors förhållanden och deras personliga angelägenheter. Nuvarande system är uppbyggt på ett sätt för att skydda dessa, och det är viktigt att mediers ansvar är tydligt. Lagarna som ger medier frihet ska också ge enskilda skydd mot exempelvis ärekränkning, men skyddet är i dag svagt.
Det finns mycket intressant i denna motion och den kommer ifrån SD.
Markus Wiechel (SD) samt Alexander Christiansson (SD). Den fick dock avslag, men mycket i den låter vettigt och även tillämpningsbart på Dumpen. Där kontentan är att lagarna om pressfrihet är för öppna och inte skyddar enstaka individer. Dock tror jag att den fick avslag för att den främst riktar sig emot vänstermedia och när de ger sig på extremhögern, Nazister och Rasister. Lite att dessa individer skall få löpa fritt. Men om man själv anser att någon är klandervärd så skall media få fria tyglar meddelar ju SD klart och tydligt här i samband med uttalanden om Dumpens förtals dom.
Hade deras motion varit mer allmän och riktat sig på media i helhet och skyddet för alla individer så hade den troligen gått igenom. Kanske att de regler som finns hade blivit tillämpade på branschen i helhet. Men motionen var självbetjänande så den fick avslag.
Citera
2026-03-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Jag tror jag förstår hur du menar, men håller inte med dig. Kastar man en sten i en sjö så blir det ringar och orsaken är ju att man kastat en sten. Detta är något som är väl utarbetat i press etiken. Som säger att man skall avväga publikationen för de skador som kan ske utav exempelvis publicera identifierbara uppgifter. Primära och sekundära skador. Här kan man även jämföra emellan etablerad media och Dumpen. Generellt får inte större delen av alla Dumpens publiceringar något ljus i vanlig media, detta då de anser det inte finns något intresse eftersom det handlar om okända vanliga medborgare. Sedan finns det nästa steg där de publicerar och pratar om vad som hänt men delger ingen egen information om personen, vilket oftast skett när det rört sig om skolpersonal men även andra yrken. Sedan har vi identifierbar publicering, kan inte komma på om detta skett men tror det skett en eller två gånger.

Här ser man ju kontrasten av att tänka igenom publiceringen före. Sara anser att man kan kringgå denna övervägning igenom att hävda att det skyddar barn samt är för samhällets skull men även att potentiella offer skall kunna se. Hur de nu hjälper potentiella offer, några har uppdagats ha tidigare offer. Men även dessa är få och dessa offer hade också troligen känt igen sina förövare med sparsamma detaljer. Då har vi ju även fallen som fritidspedagogen som blev anmäld av flera barn/föräldrar efter publikation. Där de även menar att offren bytt inställning till vad som hänt efter publikationen. Ungefär att händelsen inte var traumatiserande före men blev det först efter vilket ledde till åtal. Detta kan ju vara en feltolkning men är den tolkning jag gjort av uttalanden i tidningar om den friande domen.

Jag tror det hade gjort debatten mycket gott om de ifrån början följt press etiken.
https://medieombudsmannen.se/det-har-ar-medieombudsmannen/publicitetsreglerna-grunden-i-det-medieetiska-systemet/

Detta är några av de jag anser de inte följer och anser kunnat ge positivt resultat om de följt. Det finns som sagt övervägande om publicering utav uppgifter som kan skada brottsoffer och anhöriga så kallade sekundära skador. Vilket egentligen betyder att folk som varit utsatta för de som publiceras kan också fara illa men framförallt att identifierande uppgifter kan ge indirekt skada på anhöriga, något som vi sett flera gånger.

Något intressant jag hittade när jag sökte upp dessa var även detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/utokat-skydd-for-personer-som-har-drabbats-av_h8023460/

Det finns mycket intressant i denna motion och den kommer ifrån SD.
Markus Wiechel (SD) samt Alexander Christiansson (SD). Den fick dock avslag, men mycket i den låter vettigt och även tillämpningsbart på Dumpen. Där kontentan är att lagarna om pressfrihet är för öppna och inte skyddar enstaka individer. Dock tror jag att den fick avslag för att den främst riktar sig emot vänstermedia och när de ger sig på extremhögern, Nazister och Rasister. Lite att dessa individer skall få löpa fritt. Men om man själv anser att någon är klandervärd så skall media få fria tyglar meddelar ju SD klart och tydligt här i samband med uttalanden om Dumpens förtals dom.
Hade deras motion varit mer allmän och riktat sig på media i helhet och skyddet för alla individer så hade den troligen gått igenom. Kanske att de regler som finns hade blivit tillämpade på branschen i helhet. Men motionen var självbetjänande så den fick avslag.

Jag avsåg direkt ansvar kontra indirekt ansvar. Utförare har direkt ansvar och dumpen har indirekt ansvar.
Det var mer för att möta sektmedlemmarnas argument.
Citera
2026-03-10, 13:38
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Jag avsåg direkt ansvar kontra indirekt ansvar. Utförare har direkt ansvar och dumpen har indirekt ansvar.
Det är pinsamt att vara gädda.
746 gråter i telefon men försökte våldta barn. Fy fan vad ynkliga de är.
Citera
2026-03-10, 13:42
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Nåja, nu tog du ett extremt exempel som numera är kändis permanent. Läser du lite på reddit så finns det trots allt exempel på dem som lärt sig något och lever bra numera, även Dumpen har gjort reportage om dessa (andra) exempel. Visst, dom är väl inte i majoritet kanske.
Senast redigerad av rallykalle69 2026-03-10 kl. 13:57.
Citera
2026-03-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ah, det var ju ett bra sätt att se det på. Oavsett kan man ju tilldela alla parter ansvar på olika sätt.
Vad jag menar är ju dock att Press etiken tilldelar allt ansvar för den som publicerar.
Direkt ansvar för innehållet och hur innehållet framställs. Lite som man kan se politiska tidningar vinklar händelser på olika sätt vilket man kan se i USA emellan höger och vänster.
Men har också indirekt ansvar för hur informationen i artikeln används. På ett sätt är det samma sak men som jag förstår dig är ett sätt att tillämpa det att de har direkt ansvar för sin publicering men indirekt ansvar för hur läsaren använder det.

Men vad jag främst läser av är att man kan tillämpa det på den uthängde har indirekt ansvar medans dumpen har direkt ansvar för publiceringen.
De riktigt inbitna anser ju att den uthängde har direkt ansvar för vad som skett och indirekt ansvar för den skadan som skett. Att Dumpen inte har något ansvar överhuvudtaget.
Citera
2026-03-10, 14:14
Medlem
Citat:
Så har det ju varit länge. Kan man övertala folk om att man gör gott så hjälper folk till att fortsätta.
Hade varit intressant med statistik om VARFÖR folk tycker att att Dumpen är bra eller gör rätt.
En mer djupdykning i varför folk anser att de gör rätt eller går rätt tillväga med mera.

Kritiker har ju länge varit öppna med varför de anser de gör fel och vad de borde göra annorlunda. Något som fallit på döva öron. Som exempelvis att de länge benämnts som kontroversiella och de själva då påstår att det är kontroversiellt att jobba med barnrätt. Något som inte är sant och en fultolkning som bara söker sympati hos följarna.
För det är ju inte kontroversiellt med Bris, Childhood eller EPCAT som faktiskt jobbar med barnrätt och fokuserar på barnen. Även Anova och liknande som jobbar med vård utav oönskad sexuell läggning jobbar ju för barnen men inte på ett kontroversiellt sätt.

Alla deras kommentarer är självbetjänande och utgår ifrån att andra vill sänka dem. Men om de reflekterat och utvecklats hade de kunnat skapa något otroligt men det stannar då de inte vill ändra på något. De har hittat de optimala sättet att jobba för att nå sina faktiska mål. Där barnensrätt är en biprodukt och inte huvudsyftet. Men de mals på och framhävs att det är huvudsyftet för att dölja den riktiga agendan.

Tror en sån statistik skulle vara ganska tråkigt läsning, skulle koka ner i antingen att dom tror på narrativet att polisen inte gör något, alternativt om dom är ärliga med sig själva att dom tycker det är skönt att ha någon att sparka på som har ett marginellt mer miserabelt liv än dom själva.

Lyssnade på P1 söndagsintrrvju, och blir ganska uppenbart att den enda anledningen Putte sysslar med de är för att få utlopp för sina förtryckta aggressioner. Barnen åkte ut med badvattnet som Sara hade sagt.
Citera
2026-03-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nåja, nu tog du ett extremt exempel som numera är kändis permanent. Läser du lite på reddit så finns det trots allt exempel på dem som lärt sig något och lever bra numera, även Dumpen har gjort reportage om dessa (andra) exempel. Visst, dom är väl inte i majoritet kanske.
Har du några exempel på dessa? Var på reddit läser du om dessa?
Samt Dumpen har gjort reportage om folk som tagit tag i sig själva och hyllat dessa? De måste jag missat isf för allt jag utläst av dem är att de klandrar folk och att alla som försöker kontakta dem med hur de ändrats klandras som att de ljuger eller bara försöker komma undan. Att de inte kommer ta bort någon artikel hur mycket folk än bönar och ber oavsett de ändrat sig eller inte med mera.

Så hade varit intressant att läsa om en helt annan sida
Citera
2026-03-10, 14:22
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Samt Dumpen har gjort reportage om folk som tagit tag i sig själva och hyllat dessa? De måste jag missat isf för allt jag utläst av dem är att de klandrar folk och att alla som försöker kontakta dem med hur de ändrats klandras som att de ljuger eller bara försöker komma undan. Att de inte kommer ta bort någon artikel hur mycket folk än bönar och ber oavsett de ändrat sig eller inte med mera.

Redit
https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1hkk0ym/ni_som_k%C3%A4nner_n%C3%A5gon_som_blev_uth%C3%A4ng d_p%C3%A5_dumpen/

Dumpen själva
https://dumpen.se/2022/01/22/hur-gick-det-sedan/

Norran
https://www.norran.se/story-nyheter/sverige/artikel/mannen-berattar-sa-blev-livet-efter-dumpen-rasade-ihop/rk35zexl

Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/han-hangdes-ut-av-dumpen-berattar/

Just expressens är faktiskt bra. Men, det förändrar inte helheten, att i svallvågorna efter Dumpen är det trasiga män (som nog är mer farliga än innan), barn utan pappa (i olika omfattning), m.m. m.m.

Så bara för det finns män som tar det hela rätt "bra" så förändrar det inte så mycket i stort.
Citera
2026-03-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Tror en sån statistik skulle vara ganska tråkigt läsning, skulle koka ner i antingen att dom tror på narrativet att polisen inte gör något, alternativt om dom är ärliga med sig själva att dom tycker det är skönt att ha någon att sparka på som har ett marginellt mer miserabelt liv än dom själva.

Lyssnade på P1 söndagsintrrvju, och blir ganska uppenbart att den enda anledningen Putte sysslar med de är för att få utlopp för sina förtryckta aggressioner. Barnen åkte ut med badvattnet som Sara hade sagt.
Jag håller med dig men en annan sida av myntet är att då har man något att bemöta.
Tar vi ditt exempel om narrativet att polisen inte gör något kan både polis behöva vara mer öppna i sitt arbete och det går även producera statestik och lägga fram de verktyg som faktiskt finns. Samt alternativa lösningar på problemet som är mer värdiga samhället.
Tar vi din andra del så påvisar det ju fler personer som behöver hjälp och stöd i livet, alltså fler som skulle behöva stöd utav vården.

Det är de intrycket som jag fått med. Att både Sara och Putte borde ansöka om ekonomiska medel av föreningen för vård. På ett eller annat sätt så behöver de hjälp. Detta är inte konstruktivt men nog klart att de känns bra för stunden för dem.
Citera
2026-03-10, 14:28
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Det är ju det mest skeva av allt. Publicerar för andra offer (teoretiskt) skall se och anmäla (kommer inte hända).

Men vi kör på den ursäkten. Då bör det gallras efter 2 mån eller dyl. År in och år ut fyller 0 syfte. Inte ens gäddan själv ser ut som vid konfrontationen x år senare, så fyller ingen funktion.

Lycka till att hänvisa till proportionalitet när det kommer till "seriös journalistik".
Citera
2026-03-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Jag förstår vad du vill förmedla, men jag förstår inte sammanhanget.
Kan du möjligtvis förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in