2026-03-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om inte du hade betett dig som en patologisk mobbare så tror jag att Sofia och FU hade deltagit mer i tråden så att vi skulle kunna få en intressant diskussion. Du saboterar systematiskt vad som skulle kunna vara en oerhört intressant tråd.
Hur tänker du att det går att få en intresant diskussion med någon som menar att 70% familjehemmen består av utrikesfödda främst muslimer från balkan när det från utrikesfödda är väldigt mycket klagomål att deras barn placeras i svenska kristna familjer så att barnen förlorar traditioner och modersmål
Citera
2026-03-10, 10:49
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så du menar att föräldrar inte på ett rättssäkert vis får kritisera och ifrågasätta socialtjänsten? Vi vet hur det här fungerar; "lyssnar" man på socialtjänsten illråd får man tillbaka barnen, då socialtjänsten har hela familjen under sina vingar. Anser man däremot att socialtjänsten är helt fel ute och att det inte är för barnets bästa att t.ex. placera sin femåring på ett HVB, ja då är man enligt dig en dålig förälder.

Personligen skiter jag i vad socialen tycker om mig, jag vill få hem mina barn.

Man får kritisera i rimlig mån. Om det går ut över ens föräldraförmåga och relation till barnet är man däremot knäppis knäpp.
Citera
2026-03-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Vad yrar du om? Tar soc barn och sätter dom hos bögar och muslimer som tvingar på dom ideologier eller ej?
Återigen roligt att du länkar till en händelse för 34år sen.
Japp. Där kritiken bör hållas också och inte med en barnsekt som bara sprider lögner, svär och pratar om kiss/bajs.

Kritiken mot socialtjänsten är tidlös. Jag kan länka till utredningar som är över 70 år gamla, de säger exakt samma sak som alla de utredningar som IVO gör idag. Det du inte förstår är att svensk socialomsorg inte har ändrats ett dugg på 200 år. Vi har till och med barnhem (som vi inte skulle ha enligt reformen 1991).

Vi kan ta fallet Walter, Hassan och andra fall med dödlig utgång, där socialtjänsten inte fick kritiseras. Just i fallet Walter har vi just en sådan situation där föräldrarna faktiskt följde socialtjänsten till punkt och pricka tills föräldrarna såg med egna ögon hur illa anpassat HVB-verksamheten var för sitt barn. De fick inte tillbaka sitt barn levande, som du påstod att de skulle få om de bara lyssnade på socialtjänsten. De fick däremot tillbaka sitt barn i en liksäck. Det blev straffet för att de, för barnets bästa, hade sökt hjälp av socialtjänsten.
Citera
2026-03-10, 10:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Behöver inte ha denne i tråden då hon är en patologisk lögnare. Det hon säger i lives förmedlar hon självklart inte i skrift. Något du drar nytta av.

Vad yrar du om? Tar soc barn och sätter dom hos bögar och muslimer som tvingar på dom ideologier eller ej?

Återigen roligt att du länkar till en händelse för 34år sen.

Japp. Där kritiken bör hållas också och inte med en barnsekt som bara sprider lögner, svär och pratar om kiss/bajs.
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur tänker du att det går att få en intresant diskussion med någon som menar att 70% familjehemmen består av utrikesfödda främst muslimer från balkan när det från utrikesfödda är väldigt mycket klagomål att deras barn placeras i svenska kristna familjer så att barnen förlorar traditioner och modersmål
Det som inte är dokumenterat och spårbart går inte att bedöma. Jag vill att FU ska delta i tråden men ert extrema mobbarbeteende omöjliggör det. Ni två har nu under lång tid saboterat en potentiellt oerhört intressant och viktig tråd. Ërt beteende är fullständigt oacceptabelt.
Citera
2026-03-10, 10:55
Medlem
Citat:

Så är det. Muslimer sätts i kristna hästfamiljer och svenska barn sätts i muslimska familjer som vill tjäna pengar. Det är inget nytt, adina.

Sedan är du nog väldigt medveten om att du blandar äpplen och päron i ditt argument. Muslimer vill att barnen ska fostras hos muslimska familjer med samma kultur och modersmål. Inte hos balkanfamiljer.
Senast redigerad av Methos 2026-03-10 kl. 10:59.
Citera
2026-03-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kritiken mot socialtjänsten är tidlös. Jag kan länka till utredningar som är över 70 år gamla, de säger exakt samma sak som alla de utredningar som IVO gör idag. Det du inte förstår är att svensk socialomsorg inte har ändrats ett dugg på 200 år. Vi har till och med barnhem (som vi inte skulle ha enligt reformen 1991).

Vi kan ta fallet Walter, Hassan och andra fall med dödlig utgång, där socialtjänsten inte fick kritiseras. Just i fallet Walter har vi just en sådan situation där föräldrarna faktiskt följde socialtjänsten till punkt och pricka tills föräldrarna såg med egna ögon hur illa anpassat HVB-verksamheten var för sitt barn. De fick inte tillbaka sitt barn levande, som du påstod att de skulle få om de bara lyssnade på socialtjänsten. De fick däremot tillbaka sitt barn i en liksäck. Det blev straffet för att de, för barnets bästa, hade sökt hjälp av socialtjänsten.
Ingen tycker att småbarn ska hamna på hbv då var den äldre tiders institutioner som tex Bernadottehemnet för barn med funktionshinder bra mycket bättre eftersom det där fanns kompetens för tex autism ,grav IF och svåra fler- funktionshinder med pedagoger , sjukgymnaster, teckenspråkskunniga , behandlingspersonal osv , det mest negativa var att många barn där var långt hemifrån och knappt träffade sina föräldrar och att miljön var torftig men säker
Citera
2026-03-10, 11:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ingen tycker att småbarn ska hamna på hbv då var den äldre tiders institutioner som tex Bernadottehemnet för barn med funktionshinder bra mycket bättre eftersom det där fanns kompetens för tex autism ,grav IF och svåra fler- funktionshinder med pedagoger , sjukgymnaster, teckenspråkskunniga , behandlingspersonal osv , det mest negativa var att många barn där var långt hemifrån och knappt träffade sina föräldrar och att miljön var torftig men säker
Va!? Det placeras ju massor av små barn på HVB-hem trots alla protester och invändningar.
Citera
2026-03-10, 11:23
Medlem
Totiuss avatar
Såhär skriver FU:
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
De vill bara kränka mig och hitta på saker om mig. Den du pratar med har förföljt mig i fyra år. Jag har flera gånger bett den sluta. Det är rätt obehagligt också eftersom den är mellanstadielärare. Hur behandlar den barn?

Oavsett det som mina läskiga stalkers påstår om mig är bara rena lögner. Jag kritiserar socialtjänsten mycket starkt. Och så länge socialtjänsten fortsätter skada barn och familjer är det väldigr viktigt att stå starkt emot det.
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Ingen människa ska behöva stå ut med sådant. Den mobbing som bedrivs här i tråden är fruktansvärd och fullständigt oacceptabel.

Socialtjänstens agerande är direkt samhällsfarligt och det är inte acceptabelt att mobbar-troll saboterar diskussionen i åratal.
Citera
2026-03-10, 11:25
Medlem
Citat:
Va!? Det placeras ju massor av små barn på HVB-hem trots alla protester och invändningar.
Det placeras inte massor med små barn utan föräldrar på HBV- hem , målgrupp är inte barn som är under 8-9 år , är inte målgrupp småbarn så är varken miljö eller kompetens lämplig
Citera
2026-03-10, 11:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det placeras inte massor med små barn utan föräldrar på HBV- hem , målgrupp är inte barn som är under 8-9 år , är inte målgrupp småbarn så är varken miljö eller kompetens lämplig
Hundratals små barn sätts i hvb-hem
Barn under tio år har placerats på hvb-hem utan vårdnadshavare vid över 250 tillfällen senaste åren. Barnets bästa är socialtjänstens mål när utsatta barn ska placeras. Men i praktiken är det inte alltid det som styr, visar en kartläggning TT gjort.
[…]
https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/socialtjanst/hundratals-sma-barn-satts-i-hvb-hem/
Citera
2026-03-10, 11:43
Medlem
Citat:
Hundratals små barn sätts i hvb-hem
Barn under tio år har placerats på hvb-hem utan vårdnadshavare vid över 250 tillfällen senaste åren. Barnets bästa är socialtjänstens mål när utsatta barn ska placeras. Men i praktiken är det inte alltid det som styr, visar en kartläggning TT gjort.
[…]
https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/socialtjanst/hundratals-sma-barn-satts-i-hvb-hem/
Och ett antal HBV- hem har målgrupp 8-13 år vilket inte är småbarn , Barn på 9 år kan ha så stora beteendeproblem att HBV är enda lösning är ju inte så att barn som tex killen som nästan dödade Luna när han var 15 år inte redan när han var yngre var fungerande och ofarlig .
Citera
2026-03-10, 11:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och ett antal HBV- hem har målgrupp 8-13 år vilket inte är småbarn , Barn på 9 år kan ha så stora beteendeproblem att HBV är enda lösning är ju inte så att barn som tex killen som nästan dödade Luna när han var 15 år inte redan när han var yngre var fungerande och ofarlig .
Men läs vad de kunniga säger istället för att rabiat tjafsa mot bättre vetande hela tiden:
[...] Vi ser absolut för ofta att barn placeras i jourhem, familjehem och hvb-hem utan att det känner att de landat på ett ställe som är bättre. Och det är illa, säger […]
Länk i inlägget du svarade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in