2026-03-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
matematik. enl de vanliga källorna står iran för ungefär 11% av deras import. men de har nu 25-31% egen oljeproduktion:
https://www.worldometers.info/oil/china-oil/
alltså består deras oljekonsumption av mindre än 8% iransk olja. betydande, men inte katastrofalt.
Kina är mycket mindre beroende av import av olja/naturgas från Mellanöstern än t.ex. USAs allierade Japan, Sydkorea och Taiwan av 2 anledningar.
1. Det mesta av Kinas ekonomi på kraftproduktion och industri bygger på inhemskt kol, och Kina använder som bekant lite över 50% av världens totala kolförbrukning.
2. Ungefär 55% av Kinas olja/gas konsumtion består av inhemsk produktion samt kontrakterad import från Ryssland och Kazakstan.

Så Kina är nog det Ostasiatiska land som bli minst drabbat av kriget i Iran.
Citera
2026-03-10, 00:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag hörde också honom säga att "kriget" skall avslutas inom kort (very soon) och med det kan det inte innebära annat än att USA drar sig tillbaka med ett konstaterande att uppdraget är slutfört dvs Iran är så militärt försvagat så det räcker för ytterligare någon månad framåt - inte mer - ingen annat än så.....Trump: Iran war 'pretty much complete'

Troligtvis har Trump insett att det inte går att vinna militär gentemot Iran utan stora amerikanska förluster, så därför deklarerar han kriget vunnet.

Punkter som får Trump att backa ur:
*Skenande gas & oljepris, vilket även gynnar Ryssland.
*Angrepp på gulfstaterna som gör att de ber USA backa ur.
*Angrepp på andra närliggande stater.
*Inte ekonomiskt möjligt att beskydda sig mot alla iranska drönarattacker.
*Problem för flygbolagen som flyger genom området.
*Att det iranska folket inte gör uppror.
*Att det iranska ledarskapet fortfarande är intakt.
*Att iranierna redan är förberedda på en eventuell invasion av kurderna i norr.
*Att väst börjar säga ifrån, speciellt USA:s allierade länder i Europa.
*USA har inte råd med ett nytt krig, eftersom det skulle leda till skenande inflation och en krigskassa att betala av.
*Mellanårsvalet är på gång, Trump vill gärna behålla makten i de resterande 2 åren.
*Att det enda sättet att vinna kriget är "boots on the ground" vilket vore politiskt självmord och inte kommer godkännas i kongressen.
*Trump föredrar snabba operationer istället för utdragna krig, och vill bli ihågkommen som en fredlig president.
Citera
2026-03-10, 00:19
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Sundet är 30km brett på sin smalaste del tror du verkligen inte Iran har kapacitet att sänka skepp där? När de bombar Israel dagligen?

De behöver inte sänka, bara hota så är det ingen som kör där, inget försäkringsbolag tillåter det.
Citera
2026-03-10, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
En smäll vid kärnreaktorn Dimona och det är bye bye Israel... de vill inte pusha det för mkt... Iran penetrerar redan Israel

Du är nog en obotlig optimist för Iran skall sägas.., ptjah.., om det nu är som du säger..kan du ge ett svar mellan "tummen och pekfingret" när Iran har vunnit..eller Usa/Israel har givit upp detta äventyr ?

-3 veckor ?
-6 veckor ?
-9 veckor ?
-eller när då ?

Du håller ju hårt på ditt.
Citera
2026-03-10, 00:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte osannolikt, dock kommer ett sådant förfarande sannolikt innebära konsekvenser för Trump och USA som de kanske inte är beredda att ta, mycket kostsamt att orsaka civila männoskors död, se bara på skolan.

Tror inte heller att de skulle slå slut vattenförsörjningen. Men Israel har ju ett pågående hot som USA inte har. Ständigt dessa missiler varje dag året om. Bekostad av Iran. Hade det varit USA, Kina eller Indien hade man skickat kärnvapen. Israel skulle nog inte ha problem med det. Men lever med stormakternas krav.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
=nousernameneeded|94493937]
Sundet är 30km brett på sin smalaste del tror du verkligen inte Iran har kapacitet att sänka skepp där? När de bombar Israel dagligen?

Min fråga är var du hört det du påstår här.

Citat:
nousernameneeded
Vi har hört att de slagit ut Irans kapacitet från dag 1 vad den mannen säger är lika sant som att månen är blå... dvs inte alls.

När du svarat sannigsenligt med handen på hjärtat så ska jag berätta vad jag tror om Irans kapacitet att sänka skepp i sundet och varför jag tror att det inte blir en speciellt långvarig företeelse om den ens börjar.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
De behöver inte sänka, bara hota så är det ingen som kör där, inget försäkringsbolag tillåter det.

Säg inte det till mig säg det till OY... jag säger bara att Iran garanterat har kapacitet att göra det på ett område som är 30km brett på sin smalaste del.
Citera
2026-03-10, 00:22
Medlem
Citat:
Var kan vi läsa om alla tunnlar och befästningar du talar om?
Tror du att Iran i alla år i smyg kunnat placera minor i farleden och att USA eller Israel inte har någon koll?
Amerikanska flottan och flygvapnet kan befinna sig på säkert avstånd från sundet och ändå verka där på land, i luften, på och under ytan.
Om Iran petar på den civila sjöfarten gör de ju inte det utan konsekvenser. Som Trump sa, man har fler mål att slå ut om man behöver det.
Men om Trump var så jävla säker på att hantera Hormuzsundet, varför har han inte redan gjort detta?
Alla visste ju sedan länge att Iran hotat med detta otaliga gånger, att stänga sundet, och senast precis innan Trump anföll Iran för 10 dagar sen.
Citera
2026-03-10, 00:23
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Israel och USA har nog gått in något som de inte räknade med. 47 års tunnelbyggande lär dölja mängder med vapen och ett par kraftfulla missiler mot Israels kärnreaktorer så kommer detta krig utveckla sig på riktigt mot ett stort krig. Trump lär ni ihågkommen som mannen som försökte dölja sina personliga akter hos en man på en ö som utan att någon visste var sponsrad av Mossad genom att starta ett krig som fick världens ekonomi att falla sönder. Hade varit bättre om Irans tokiga mullor hade fått skapa kärnvapen så oddsen hade varit lika mellan judar och islamister
Citera
2026-03-10, 00:23
Medlem
Kungenshoras avatar
Iran ser ut att anta samma strategi som Ukraina.
Inga kompromisser, inga diskussioner.
Utnötningskrig för att motståndaren ska bryta samman av inre motsättningar till följd av dålig ekonomi och dålig PR vilket ska tvinga fram "regime-change" och att efterföljande regim ska erkänna förlusten som katastrofal och därför aldrig anfalla igen.

'No room for diplomacy,' senior Iranian official tells CNN"

"In this exclusive interview in Tehran, Kamal Kharazi, Foreign Policy Advisor to the office of the Supreme Leader, tells CNN’s Fred Pleitgen Iran can continue with the war for a long time and he doesn’t see room for diplomacy anymore. CNN is operating in Iran with the permission of the Iranian government, as required under local regulations. CNN maintains full editorial control over what it reports. The Iranian government does not review, approve, or preview CNN’s reporting prior to publication or broadcast."

https://edition.cnn.com/2026/03/09/world/video/iran-kamal-kharazi-long-frederik-pleitgen-intldsk
Citera
2026-03-10, 00:26
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Säg inte det till mig säg det till OY... jag säger bara att Iran garanterat har kapacitet att göra det på ett område som är 30km brett på sin smalaste del.

Ja självklart har de det, inget man behöver diskutera, det finns en anledning till att allt har stoppat upp där.
Citera
2026-03-10, 00:26
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Min fråga är var du hört det du påstår här.

När du svarat sannigsenligt med handen på hjärtat så ska jag berätta vad jag tror om Irans kapacitet att sänka skepp i sundet och varför jag tror att det inte blir en speciellt långvarig företeelse om den ens börjar.

Vart jag har hört dessa påståenden? Varför tror du ingen seglar genom sundet? Tror du jag hittar på att trafiken är lika med 0 där så står det dig fritt att googla.

Vad du tror är ungefär lika intressant som Trumps svamlande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in