2026-03-09, 22:07
Medlem
Merwinnas avatar
- Förutom de kungliga palatsen, så var detta den första byggnaden i hela riket som hade elektricitet

- Det var den andra byggnaden i hela Europa som installerade en elektrisk hiss, och den första i staden

- Det var också den första byggnaden i staden som hade rinnande varmt vatten att erbjuda
Citera
2026-03-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
- Förutom de kungliga palatsen, så var detta den första byggnaden i hela riket som hade elektricitet

- Det var den andra byggnaden i hela Europa som installerade en elektrisk hiss, och den första i staden

- Det var också den första byggnaden i staden som hade rinnande varmt vatten att erbjuda
Hotell Metropole
Citera
2026-03-09, 23:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Hotell Metropole

Näpp!

Hotellet är att betrakta som ett mycket litterärt hotell. Inte bara har kända författare bott på hotellet när de författat sina verk, utan många litterära gestalter har också bott där!
Citera
2026-03-10, 00:15
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Näpp!

Hotellet är att betrakta som ett mycket litterärt hotell. Inte bara har kända författare bott på hotellet när de författat sina verk, utan många litterära gestalter har också bott där!
Pera Palace Hotel i Istanbul?
Citera
2026-03-10, 00:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Pera Palace Hotel i Istanbul?

Japp! Bland annat bodde Agatha Christie här när hon skrev "Orientexpressen". Järnvägslinjen var naturligtvis Orientexpressen från Paris till Istanbul.

En biljett till Mustafa Kemal Atatürks rum nr 101 - som numera är ett museirum - där många för republiken Turkiet viktiga beslut stöttes och blöttes och fattades... och frågan till dig.
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-10 kl. 00:21.
Citera
2026-03-10, 00:27
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Japp! Bland annat bodde Agatha Christie här när hon skrev "Orientexpressen". En biljett till Mustafa Kemal Atatürks rum nr 101 - som numera är ett museirum - och frågan till dig.
Tack!
Utanför fanns en bankomat, och i gränden ner mot Istiklal Cadesi fanns en bar där jag blev drogad och rånad. Jag minns en fantasi-nota, en fet turk bakom ett stort skrivbord, butterfy-knivar, och tre resor i liten bil med fyra gorillor genom Istanbul. Ett av mitt livs roligaste upplevelser!
Återkommer med ny fråga.
Citera
2026-03-10, 00:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tack!
Utanför fanns en bankomat, och i gränden ner mot Istiklal Cadesi fanns en bar där jag blev drogad och rånad. Jag minns en fantasi-nota, en fet turk bakom ett stort skrivbord, butterfy-knivar, och tre resor i liten bil med fyra gorillor genom Istanbul. Ett av mitt livs roligaste upplevelser!
Återkommer med ny fråga.

Jag är ledsen att du behövt uppleva detta! Min dotter och jag promenerade genom Istiklal Cadesi för snart ett år sedan, då var det lugnt... Men vi var förstås två kvinnor och detta var i dagsljus. Jag har hört att dessa ligor - med det upplägget som du beskriver - bara scammar män som de kan lura in på barer. Det är en skamfläck på Turkiet-bilden att polisen och regeringen inte tar itu med dem!

EDIT: Var han som tog kontakt med dig på gatan en "affärsman från Dubai"?
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-10 kl. 01:15.
Citera
2026-03-10, 01:19
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Jag är ledsen att du behövt uppleva detta! Min dotter och jag promenerade genom Istiklal Cadesi för snart ett år sedan, då var det lugnt... Men vi var förstås två kvinnor och detta var i dagsljus. Jag har hört att dessa ligor - med det upplägget som du beskriver - bara scammar män som de kan lura in på barer. Det är en skamfläck på Turkiet-bilden att polisen och regeringen inte tar itu med dem!

EDIT: Var han som tog kontakt med dig på gatan en "affärsman från Dubai"?
Jag gjorde polisanmälan i Sverige, lämnade den till banken för att göra en reklamation av uttagen. Jag fick pengarna tillbaka. För mig är det ett roligt minne bara.
Och jag hade en stor slant på hotelrummet, så det gick ingen nöd på mig heller.
Citera
2026-03-10, 01:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag gjorde polisanmälan i Sverige, lämnade den till banken för att göra en reklamation av uttagen. Jag fick pengarna tillbaka. För mig är det ett roligt minne bara.

Jaha, det var ju tur i alla fall. Alla har inte så'n tur, banken säger ofta att kunden får skylla sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in