2026-03-08, 19:01
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag menar mer att jag tror att gemene foliehatten i oss är mer rädd för Facebook än Flashback.

Tror inte det finns någon logik i detta.

Ja herregud, det har ingenting med plattformen i sig att göra. Bara en hemmasnickrad teori om varför folk yrar på mer här än på Facebook.

Det är lite spännande ändå. Hur man väljer i graderna av anonymitet.
På Facebook är det för låg upplevd grad av anonymitet. (Vanligt konto har ens foto och massa andra uppgifter)
På message boards som 4chan så är det för hög grad av anonymitet. (Alla är helt anonyma utan nicks eller avatarer samt trådar raderas oftast inom ett dygn automatiskt)
På Flashback är det precis lagom. (Man har nicks och avatarer där trådar är mer eller mindre permanenta).

Om man nu ska häva ur sig lågempatiskt för att avreagera sig på sin livssituation så är det kanske för mycket distans om alla bara heter "Anonym" och skriver till varandra. Det blir väldigt mycket att skrika ut i det tomma mörkret.
På Flashback har du i alla fall ett fast namn att rikta dig åt och känna igen i andra trådar. Det behövs någon slags grad av individualism för att det ska vara intressant att ropa ut sina korta slagord mot "någon". Man vill nog gärna att någon ska känna sig träffad. Dessutom finns det inget "upvote" system för att rösta upp eller ner vissa grejer. Åtgärder från moderator sker i stort sett enbart vid tydliga regelbrott. Där ingår inte att ha åtgärder mot en som säger åt någon självmordsbenägen att klippa sig och skaffa ett jobb för att sluta vara sån jävla mes.

På så vis hamnar man hellre här än på X/Twitter/4chan/Reddit m.m.
2026-03-08, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
1. Om konflikter:
Jag undviker konflikter överlag oavsett med vem, men speciellt med folk jag tror är starka personer eller farliga personer. Detta för att de förskjuter gränserna vilket gör att jag också måste förskjuta mina - eftersom jag inte får förlora, och sedan begår jag saker som är olagliga och riskabla för mig.
Exempelvis kan en hypotetisk konflikt med en gängkriminell/yrkeskriminell leda till att jag måste anpassa mig efter deras nivå, dvs begå grovt våld för att klara mig. Exempelvis under tysta former eliminera den gängkriminelle, kanske åka hem till honom och skära av halsen på honom. Det i sig gör att jag mördat och riskerar livstidsfängelse om jag torskar. Det är en onödig konflikt. Det är värt om personen skadat folk i min familj eller ger sig på mig. Men det är inte värt för bagateller. Alltså undviker jag att ge upphov till dessa bagatellartade situationer. Och det gör man bäst genom att behandla folk bra/normalt överlag, oavsett vem och när.
Aldrig trampa på folk, oavsett om den är stark eller upplevs som svag. Den svaga kan vara den som ställer till ett helvete, antingen direkt eller indirekt.

Jag har inte en kriminell identitet. Jag försöker leva laglydigt och ser mitt liv ur ett långsiktigt perspektiv. Dvs jag agerar på det sätt som ska ge bäst långsiktig avsättning - rent generellt.
Hade jag dock haft en kriminell identitet och gått in för det så hade jag varit helt gränslös. Jag hade försökt få folk att frukta mig. Inte döda för att eliminera utan döda för att tortera. Jag förundras faktiskt över gängens slapphet och barmhärtighet i sättet de har ihjäl sina rivaler på. Det är lamt att bara skjuta någon.

2. Om att inte släppa saker efter 25 år
Jag går inte runt och dagligen, veckovis eller ens årsvis tänker på/berörs av tidigare oförrätter. Men jag är en person som tänker/reflekterar mycket. Och ibland kan jag börja tänka på tidigare händelser och jaga upp mig själv från ingenstans. Bli mer och mer sugen på att skada personerna. Jag har faktiskt aktivt letat efter vissa i syfte att göra de illa, men jag kunde inte hitta de. Det hade då gått 20 år. Jag hade inte tänkt på de mer än några få gånger under alla dessa år, trots fanns ett enormt sug att skada de efter 20 år. Oförrätter försvinner inte för mig. Redan när jag gick på dagis så sa pedagogerna till mina föräldrar att jag var långsint och aldrig släppte saker. Om en pedagog hade tillrättavisat mig så var jag sur på de lång tid efter, utan att släppa det någonsin. Detta tyckte pedagogerna var avvikande och konstigt.
Du beskriver en personlighetsstörning. Gällande psykopati så sa Svartenbrant under någon intervju att det enda en psykopat är rädd för, är en starkare psykopat. Dvs svagare psykopater är räddare och smiter undan mer. De andra dör lite tidigare och oftare.

Att inte kunna släppa saker känslomässigt ger dig dock högre på narcissism än psykopati. Borderline utvecklas i tidigare ålder än narcissism. Men förskoleåldern är en bra tidslinje, ja. Dvs för när skador uppstår som resulterar i en personlighetsstörning.

Jag upplever att det är lite intressant det du skriver om att ha kränkts för 25 år sedan utan att kunna släppa det. Särskilt då inte alla konflikter är ensidiga. Mitt inlägg om hur jag hade någon konflikt med någon som bör ha en personlighetsstörning är en jättebra kontrast. Enligt min värddring är min kränkning sannoligt djupare. Dessutom blev jag våldtagen en annan gång och han dök upp utanför den bostaden på morgonen. Totalt galet men sant. Jag skiter fullständigt i hur eller vad han gjort emot mig under mitt liv osv men jag är tvärsäker på att han hade trott på mig om dörren öppnats. Sedan är det skitsamma om han brytt sig eller inte. Jag skulle kunna klandra honom för det och blablablablablabla

Jag tycker att det är väldigt intressant hur olika folk faktiskt tar in saker. Det tråkiga är såklart att så få har empati. Men vad skulle jag tjäna på att sitta hemma och vara kränkt idag och vilja hämnas mot honom för? Även om den eller den eller den eller den legat bakom saker, varför ska jag bry mig känslomässigt?

Nu vet jag såklart inte om han gjort något eller vad, men jag vet vad jag gjorde och varför. Spottade, skrek o gapade o svor blabla. Saker som kan kränka en narcissist eller psykopat. Grejen var att jag ändå kan känna ömhet för honom medan exet som nu är död. Det skrattade jag åt. Vet du varför?
En narcissist kan aldrig vinna för en narcissist kan aldrig bli hel. De måste alltid bära vilka de själva är och ju mer de gör, ju längre ifrån hur de kunde ha varit kommer de eftersom det inte bara är det narcissistiska raseriet över kränkningar som reagerar utan sedan även skammen. Narcissistiska människor kan inte stanna upp och känna in skam eller att andra människor ser dem till fullo med allt de försöker dölja. Ett annat ex sa att människor bara visar mig den mask de vill att jag ska se. Men han missade att alla av oss, bär inte masker. Vi är dem vi säger att vi är.

Mitt ex älskade jag faktiskt ganska djupt ironiskt nog ändå är det den andra som stod utanför dörren som jag antagligen skulle sörja om han dog men det finns alltid ett men. Vi som känner mycket djupt för andra människor (jag gjorde det förr iallafall även om jag inte är så känslosam idag) har en punkt inombords när det blir totalt likgiltigt också. Det är en gräns som passeras. Mitt ex passerade den alltså på ett annat vis eftersom jag trots allt hade en längre relation under många år fram och tillbaka men när han gått över den, kunde inte ens hans död få mig att känna någon värme.

Jag vet att uppmärksamhet, att beundras osv är mycket viktigt för narcissistiska människor och även kanske för en del med psykopatiska drag. Jag tror ändå att värmen är något som de hatar (ser som svaghetstecken) men ändå hela tiden ändå har som något slags ideal. De kan bara inte känna det själva. Empatins grundsten.
2026-03-08, 21:28
Medlem
Empati är ett missförstått begrepp.

Hög empati betyder att man lättare kan sätta sig in i andras situation. Det betyder inte att man är en snäll person, vilket jag tycker är en viktig distinktion.

Det är inte per se bättre att ha en hög affektiv empati, och hela tiden ta in andra känslor, än att ha en låg empati. Allt beror på sammanhang och övriga egenskaper.

Men för att återgå till ämnet.

Jag kommer att tänka på en kollega som nog har låg empati. Hon är verkligen ingen dålig person, men hon talar mycket om sig själv, ställer aldrig frågor, vänder ofta diskussioner till att handla om henne själv. Det här med att vara rolig är inte hennes grej - för det kräver att man kan sätta sig in i andras känslor.

Min bild är att hon vet om allt detta, att det ger henne ångest - men att polletten aldrig trillar ner i realtid. Hon vet helt enkelt inte hur man gör.
2026-03-09, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Detta är sant. Speciellt folk som pratar illa om tidigare vänner, familjemedlemmar, partners osv. Det är ett tecken.

Men är man tillräckligt slipad så förstår man att man inte ska prata illa om folk för att det kan uppfattas negativt, man kan också låtsas vara intresserad och få det att se ut som att man genuint bryr sig om andra. Jag exempelvis har haft kollegor som tagit mitt parti i konflikter med chefer och annat, för att jag "brytt mig så mycket" om deras barn och om de. Men det var ju bara spelat, i själva verket brydde jag mig inte för 5 öre hur det var med de och deras barn.
Men det var väl nått med de jag tyckte om, antagligen att de tyckte om mig, så jag låtsades då bry mig om de.

Samtidigt som jag är ett sånt "svin", kan jag sitta och böla under filmen En man som heter Ove. Då jag plötsligt tycker synd om Ove. Eller när fåret dör i filmen Babe, eller när Babe lyckas valla fåren.
Damn, känner verkligen igen mig. Man frågar och "bryr" sig om andra. Man lägger inte detaljerna på minnet men jag tycker det krävs för att få bra relationer, lyssnar man inte och är allmänt obrydd blir man ensam och ointressant. Man får ge och ta

Haha jag också, jag fick också blöta ögon till en man som heter Ove...
2026-03-09, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är en specifik typ av korkad människa jag avser. Den som anser sig smart, men är indoktrinerad idiot. Barn och djur är inte såna. Än.

Du respekterar även Karens som beter sig, baserat på dess ålder?

Jag skulle säga att ett ännu tydligare tecken är de som bryr sig mer om vad andra tycker om dem, än om själva människan. Den typen av självcentrering är grogrunden för brist på empati
Jag förstår. Men det finns enligt mig många som är korkade trots ett stort hjärta och mycket empati.

Nej såklart respekterar jag inte alla äldre, men överlag, jag försöker hejja och ibland fråga något helt random till en ensam eventuell änka. Jag är inte ute efter något tillbaka från denne, varken arv eller kärlek Det är helt enkelt för att jag tror många äldre är ensamma och verkligen uppskattar när någon ser dem.

Jag bryr mig verkligen om vad folk tycker om mig, tyvärr. Med undantaget elaka eller själviska människor, där jag konstigt nog kan vara väldigt kort. Men varför skulle det vara grogrunden till brist på empati? Någon som vill bli omtyckt av andra gör väl vad de kan för att just bli det och där ingår att vara empatisk och bry sig. Fjäsk är en helt annan sak då det inte är genuint, det är rent av falskt.
2026-03-09, 05:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Hög empati betyder att man lättare kan sätta sig in i andras situation. Det betyder inte att man är en snäll person, vilket jag tycker är en viktig distinktion.

Problemet med empatibegreppet är att man ansåg att det fanns en lucka i ett uttryck som samlade massa saker, så man samlade och kallade det empati, ord brukar annars växa fram spontant. Empati är ett dåligt begrepp som de adderat mer och mer till, där man tycker det fattas. Man har verkat utgå från början att det är en slags godhet och sedan fått ändra sig. Och man tar fasta på lidande, men inga andra känslor. Skitbegrepp helt enkelt.

Men visst, som det står skrivet behöver man inte vara god för hög empati och ond för låg empati.

Även för the big five inser man att man missat en dimension för att vara prosocial.
2026-03-09, 06:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Nej jag har tröttnat något på de här olika diskussionerna jag sitter i. Dock så försöker du åtminstone att bidra till ämnet med dina åsikter och framföra argument. Det är inte alla som gör det alla gånger.

Det känns som om jag skulle behöva skriva en uppsats för att förklara mer kring egna åsikter och kunskaper.

Nej jag utgår inte alls ifrån att bara psykopater har kognitiv empati, det är inte som.så att deras kognitiva empati ens är lika väl utvecklad som hos många andra som har en högre utvecklad och mångsidiig empati.

Majoriteten av oss klarar av mentalisering hyfsat bra. Vissa av oss bättre, andra sämre. Det är därför jag generellt skriver i jag-form och berättar om mig själv. För att förenkla för människor med potentiella brister eller som har sämre förmågor än vad jag har att förstå, för att hjälpa folk med empatiska svårigheter att sätta sig in bättre. Jag är inte typen som projicerar och pratar om andra för att jag inte törs berätta om mig själv.

I mina ögon är majoriteten av människor inte särskilt empatiska. Och i det så upplever jag att folk mest bryr sig om sin egen grupp eller dem de identifierar sig med, eller de som ryms inom deras åsikter. Vi kan säga som så att jag inte är särskilt imponerad av andra människors "empatiska" förmågor.
Men det är väl i sista stycket som du säger något om din egen empati. Om ditt eget barn och någon annans, var på väg att drunkna och du sa, att du inte skulle bry dig om vilken av dem du skulle rädda, skulle jag anse att du inte är normalt funtad i huvudet. Empatilös.

Kan man inte förstå andras känslor, kan man inte förstå dem som människor. Det finns ideologiska ideal idag om hur man ska vara och anse som inte stämmer med hur människor faktiskt är. Så du i din ingrupp, med "äkta" empati, tar avstånd från de med andra åsikter och känslor i utgruppen, och kan inte förstå deras känslor och kanske inte vill heller. För de har "fel" känslor.
Senast redigerad av EnCarte 2026-03-09 kl. 07:00.
2026-03-09, 07:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Jag förstår. Men det finns enligt mig många som är korkade trots ett stort hjärta och mycket empati.
Det är som sagt skillnad på korkade människor, och korkade människor som hävdar sin smarthet.

Citat:
Nej såklart respekterar jag inte alla äldre, men överlag, jag försöker hejja och ibland fråga något helt random till en ensam eventuell änka. Jag är inte ute efter något tillbaka från denne, varken arv eller kärlek Det är helt enkelt för att jag tror många äldre är ensamma och verkligen uppskattar när någon ser dem.
Men är det en empati, eller vilja att bli sedd...

Citat:
Jag bryr mig verkligen om vad folk tycker om mig, tyvärr. Med undantaget elaka eller själviska människor, där jag konstigt nog kan vara väldigt kort. Men varför skulle det vara grogrunden till brist på empati? Någon som vill bli omtyckt av andra gör väl vad de kan för att just bli det och där ingår att vara empatisk och bry sig. Fjäsk är en helt annan sak då det inte är genuint, det är rent av falskt.
Därför det hänger ihop med vår självkänsla. Ofta ger vi saker av oss själva för att få något. En av de viktigaste sakerna i människors liv är att känslan av att vara sedd. Låg självkänsla kommer av att ej vara sedd av de som du behövt vara sedd av (d v s föräldrar). En vanligt knep är att få bekräftelse genom att ge. Det är en mekanik som egentligen bygger på brist på empati eftersom denne aldrig lärt sig vad detta innebär.
2026-03-09, 09:47
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Gbggenius förklara mycket bra kring empati och är den i tråden som förstår det mer i ett större sammanhang.

Affektiv empati är färmågan att känna med någon via spegelneuroner mm medan kognitiv empati är att mentalt kunna förstå hur någon annan känner även om man inte känner in sig i det.
Tack! Jag har läst Gbggenius inlägg och de såg ut att vara skrivna en utbildad psykolog.

Att bedöma någons empati blir komplext när empatin kan sänkas under vissa förlopp.
Jag har varit tvungen att hålla tillbaka min empati under min uppväxt, endast nu efter jag reflekterat på det Gbggenius skrev förstår jag var jag har mig själv. När känslorna dränerat mig då har jag upplevt en frihet, så nu söker efter kontroll över min impulsivitet, känslor och empati. Jag har börjat tro att jag har låg empati för att jag ibland är dränerad men också för att jag vill ha låg empati. Det går dock inte ihop med att jag känner empati ganska ofta ändå. Jag inser att låg empati har blivit en identitet hos mig snarare än något medfött. Har känt mig lite förvirrad ibland av mitt beteende, men nu har jag svaret.
2026-03-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Tack! Jag har läst Gbggenius inlägg och de såg ut att vara skrivna en utbildad psykolog.

Att bedöma någons empati blir komplext när empatin kan sänkas under vissa förlopp.
Jag har varit tvungen att hålla tillbaka min empati under min uppväxt, endast nu efter jag reflekterat på det Gbggenius skrev förstår jag var jag har mig själv. När känslorna dränerat mig då har jag upplevt en frihet, så nu söker efter kontroll över min impulsivitet, känslor och empati. Jag har börjat tro att jag har låg empati för att jag ibland är dränerad men också för att jag vill ha låg empati. Det går dock inte ihop med att jag känner empati ganska ofta ändå. Jag inser att låg empati har blivit en identitet hos mig snarare än något medfött. Har känt mig lite förvirrad ibland av mitt beteende, men nu har jag svaret.

Otroligt! Hatten av för ditt sätt att hantera situationen, och de facto ta in "motpartens" argument och reflektera 👏

Hoppas det kan vara till hjälp framgent!
2026-03-09, 10:10
Medlem
Citat:
Du beskriver en personlighetsstörning. Gällande psykopati så sa Svartenbrant under någon intervju att det enda en psykopat är rädd för, är en starkare psykopat. Dvs svagare psykopater är räddare och smiter undan mer. De andra dör lite tidigare och oftare.

Att inte kunna släppa saker känslomässigt ger dig dock högre på narcissism än psykopati. Borderline utvecklas i tidigare ålder än narcissism. Men förskoleåldern är en bra tidslinje, ja. Dvs för när skador uppstår som resulterar i en personlighetsstörning.

Jag upplever att det är lite intressant det du skriver om att ha kränkts för 25 år sedan utan att kunna släppa det. Särskilt då inte alla konflikter är ensidiga. Mitt inlägg om hur jag hade någon konflikt med någon som bör ha en personlighetsstörning är en jättebra kontrast. Enligt min värddring är min kränkning sannoligt djupare. Dessutom blev jag våldtagen en annan gång och han dök upp utanför den bostaden på morgonen. Totalt galet men sant. Jag skiter fullständigt i hur eller vad han gjort emot mig under mitt liv osv men jag är tvärsäker på att han hade trott på mig om dörren öppnats. Sedan är det skitsamma om han brytt sig eller inte. Jag skulle kunna klandra honom för det och blablablablablabla

Jag tycker att det är väldigt intressant hur olika folk faktiskt tar in saker. Det tråkiga är såklart att så få har empati. Men vad skulle jag tjäna på att sitta hemma och vara kränkt idag och vilja hämnas mot honom för? Även om den eller den eller den eller den legat bakom saker, varför ska jag bry mig känslomässigt?

Nu vet jag såklart inte om han gjort något eller vad, men jag vet vad jag gjorde och varför. Spottade, skrek o gapade o svor blabla. Saker som kan kränka en narcissist eller psykopat. Grejen var att jag ändå kan känna ömhet för honom medan exet som nu är död. Det skrattade jag åt. Vet du varför?
En narcissist kan aldrig vinna för en narcissist kan aldrig bli hel. De måste alltid bära vilka de själva är och ju mer de gör, ju längre ifrån hur de kunde ha varit kommer de eftersom det inte bara är det narcissistiska raseriet över kränkningar som reagerar utan sedan även skammen. Narcissistiska människor kan inte stanna upp och känna in skam eller att andra människor ser dem till fullo med allt de försöker dölja. Ett annat ex sa att människor bara visar mig den mask de vill att jag ska se. Men han missade att alla av oss, bär inte masker. Vi är dem vi säger att vi är.

Mitt ex älskade jag faktiskt ganska djupt ironiskt nog ändå är det den andra som stod utanför dörren som jag antagligen skulle sörja om han dog men det finns alltid ett men. Vi som känner mycket djupt för andra människor (jag gjorde det förr iallafall även om jag inte är så känslosam idag) har en punkt inombords när det blir totalt likgiltigt också. Det är en gräns som passeras. Mitt ex passerade den alltså på ett annat vis eftersom jag trots allt hade en längre relation under många år fram och tillbaka men när han gått över den, kunde inte ens hans död få mig att känna någon värme.

Jag vet att uppmärksamhet, att beundras osv är mycket viktigt för narcissistiska människor och även kanske för en del med psykopatiska drag. Jag tror ändå att värmen är något som de hatar (ser som svaghetstecken) men ändå hela tiden ändå har som något slags ideal. De kan bara inte känna det själva. Empatins grundsten.

Du skulle behöva en redaktör. Tror det finns mycket läsvärt inbakat i det du skriver, men det blir väldigt långt och spretigt. Jag tappar fokus.

Tänk "less is more", och kanske en poäng och vinkel per inlägg.

Vet att detta är feedback du inte bad om, och jag är inte alls någon skrivarechef på Flashback AB, men jag tänkte bara dela med mig av vad jag tror kan göra dina inlägg och poängen i dessa enklare att ta till sig!
2026-03-09, 10:31
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Otroligt! Hatten av för ditt sätt att hantera situationen, och de facto ta in "motpartens" argument och reflektera 👏

Hoppas det kan vara till hjälp framgent!
Tack! Jag får citera min favofilosof "Människan vill veta sanningen." - Stefan Molyneux.
Det är ofta jag haft nytta av mina insikter jag får, när jag hjälper vänner och familj.
Det sporrar mig att ta reda på mer. Man blir också lugnare av att veta hur känslor fungerar,
för oförklarligt beteende får sin förklaring.

Hoppas du får nytta av min insikt och tack för tråden!
Ämnet är verkligen något som behöver diskuteras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in