Citat:
Ursprungligen postat av
Pundedu
1. Om konflikter:
Jag undviker konflikter överlag oavsett med vem, men speciellt med folk jag tror är starka personer eller farliga personer. Detta för att de förskjuter gränserna vilket gör att jag också måste förskjuta mina - eftersom jag inte får förlora, och sedan begår jag saker som är olagliga och riskabla för mig.
Exempelvis kan en hypotetisk konflikt med en gängkriminell/yrkeskriminell leda till att jag måste anpassa mig efter deras nivå, dvs begå grovt våld för att klara mig. Exempelvis under tysta former eliminera den gängkriminelle, kanske åka hem till honom och skära av halsen på honom. Det i sig gör att jag mördat och riskerar livstidsfängelse om jag torskar. Det är en onödig konflikt. Det är värt om personen skadat folk i min familj eller ger sig på mig. Men det är inte värt för bagateller. Alltså undviker jag att ge upphov till dessa bagatellartade situationer. Och det gör man bäst genom att behandla folk bra/normalt överlag, oavsett vem och när.
Aldrig trampa på folk, oavsett om den är stark eller upplevs som svag. Den svaga kan vara den som ställer till ett helvete, antingen direkt eller indirekt.
Jag har inte en kriminell identitet. Jag försöker leva laglydigt och ser mitt liv ur ett långsiktigt perspektiv. Dvs jag agerar på det sätt som ska ge bäst långsiktig avsättning - rent generellt.
Hade jag dock haft en kriminell identitet och gått in för det så hade jag varit helt gränslös. Jag hade försökt få folk att frukta mig. Inte döda för att eliminera utan döda för att tortera. Jag förundras faktiskt över gängens slapphet och barmhärtighet i sättet de har ihjäl sina rivaler på. Det är lamt att bara skjuta någon.
2. Om att inte släppa saker efter 25 år
Jag går inte runt och dagligen, veckovis eller ens årsvis tänker på/berörs av tidigare oförrätter. Men jag är en person som tänker/reflekterar mycket. Och ibland kan jag börja tänka på tidigare händelser och jaga upp mig själv från ingenstans. Bli mer och mer sugen på att skada personerna. Jag har faktiskt aktivt letat efter vissa i syfte att göra de illa, men jag kunde inte hitta de. Det hade då gått 20 år. Jag hade inte tänkt på de mer än några få gånger under alla dessa år, trots fanns ett enormt sug att skada de efter 20 år. Oförrätter försvinner inte för mig. Redan när jag gick på dagis så sa pedagogerna till mina föräldrar att jag var långsint och aldrig släppte saker. Om en pedagog hade tillrättavisat mig så var jag sur på de lång tid efter, utan att släppa det någonsin. Detta tyckte pedagogerna var avvikande och konstigt.
Du beskriver en personlighetsstörning. Gällande psykopati så sa Svartenbrant under någon intervju att det enda en psykopat är rädd för, är en starkare psykopat. Dvs svagare psykopater är räddare och smiter undan mer. De andra dör lite tidigare och oftare.
Att inte kunna släppa saker känslomässigt ger dig dock högre på narcissism än psykopati. Borderline utvecklas i tidigare ålder än narcissism. Men förskoleåldern är en bra tidslinje, ja. Dvs för när skador uppstår som resulterar i en personlighetsstörning.
Jag upplever att det är lite intressant det du skriver om att ha kränkts för 25 år sedan utan att kunna släppa det. Särskilt då inte alla konflikter är ensidiga. Mitt inlägg om hur jag hade någon konflikt med någon som bör ha en personlighetsstörning är en jättebra kontrast. Enligt min värddring är min kränkning sannoligt djupare. Dessutom blev jag våldtagen en annan gång och han dök upp utanför den bostaden på morgonen. Totalt galet men sant. Jag skiter fullständigt i hur eller vad han gjort emot mig under mitt liv osv men jag är tvärsäker på att han hade trott på mig om dörren öppnats. Sedan är det skitsamma om han brytt sig eller inte. Jag skulle kunna klandra honom för det och blablablablablabla
Jag tycker att det är väldigt intressant hur olika folk faktiskt tar in saker. Det tråkiga är såklart att så få har empati. Men vad skulle jag tjäna på att sitta hemma och vara kränkt idag och vilja hämnas mot honom för? Även om den eller den eller den eller den legat bakom saker, varför ska jag bry mig känslomässigt?
Nu vet jag såklart inte om han gjort något eller vad, men jag vet vad jag gjorde och varför. Spottade, skrek o gapade o svor blabla. Saker som kan kränka en narcissist eller psykopat. Grejen var att jag ändå kan känna ömhet för honom medan exet som nu är död. Det skrattade jag åt. Vet du varför?
En narcissist kan aldrig vinna för en narcissist kan aldrig bli hel. De måste alltid bära vilka de själva är och ju mer de gör, ju längre ifrån hur de kunde ha varit kommer de eftersom det inte bara är det narcissistiska raseriet över kränkningar som reagerar utan sedan även
skammen. Narcissistiska människor kan inte stanna upp och känna in skam eller att andra människor ser dem till fullo med allt de försöker dölja. Ett annat ex sa att människor bara visar mig den mask de vill att jag ska se. Men han missade att alla av oss, bär inte masker. Vi är dem vi säger att vi är.
Mitt ex älskade jag faktiskt ganska djupt ironiskt nog ändå är det den andra som stod utanför dörren som jag antagligen skulle sörja om han dog
men det finns alltid ett men. Vi som känner mycket djupt för andra människor (jag gjorde det förr iallafall även om jag inte är så känslosam idag) har en punkt inombords när det blir totalt likgiltigt också. Det är en gräns som passeras. Mitt ex passerade den alltså på ett annat vis eftersom jag trots allt hade en längre relation under många år fram och tillbaka men när han gått över den, kunde inte ens hans död få mig att känna någon värme.
Jag vet att uppmärksamhet, att beundras osv är mycket viktigt för narcissistiska människor och även kanske för en del med psykopatiska drag. Jag tror ändå att värmen är något som de hatar (ser som svaghetstecken) men ändå hela tiden ändå har som något slags ideal. De kan bara inte känna det själva. Empatins grundsten.