2026-03-08, 22:17
Medlem
Jag är knappast ensam om att se hur dessa trådar fungerar som en arena där deltagande i något "avslöjande" eller dramatiskt kan ersätta mer traditionella former av social bekräftelse. Flashback blir i det sammanhanget en plats för idéutbyte. En miljö där identitet och tillhörighet byggs kring rollen som den som ”genomskådat” det andra påstås ha missat.

Det mest fascinerande är inte vaccinering i sig. Istället handlar det om den mentala disposition som verkar förena vaccinkritiska grupperingar med t.ex. månlandningförnekare och plattjordsteoretiker. Det gemensamma är inte ämnet, utan en kollektiv benägenhet och närmast intuitiv oförmåga att förhålla sig konsekvent till empirisk evidens. Det hela övergår emellertid i parodi när samma personer som konsekvent demonstrerat oviljan att förhålla sig till saklighet och empiri, plötsligt försäkrar att de naturligtvis är fullt kapabla att erkänna när de har fel. Detta samtidigt som de återigen har fel.
Citera
2026-03-09, 07:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Japp... jag var för snabb när jag skrev, ber om ursäkt! Vad jag borde ha skrivit är naturligtvis:

1177.se rekommenderar inte friska människor under 75 år att vaccinera sig mot Covid-19.

Ser du så enkelt det är att rätta till när man råkar göra fel.

Hej hopp, gummisnopp! 😁

Nej, nu fick du det fel igen. Att rekommendera grupp A att vaccinera sig är inte samma sak som att man rekommenderar grupp B att inte vaccinera sig
Citera
2026-03-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, nu fick du det fel igen. Att rekommendera grupp A att vaccinera sig är inte samma sak som att man rekommenderar grupp B att inte vaccinera sig
Nu vände du på ordföljden i mitt citat. Ordföljd kan vara svårt ibland! 😂

1177.se rekommenderar inte friska människor under 75 år att vaccinera sig mot Covid-19.

Vad jag skriver är korrekt!
Citera
2026-03-09, 08:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu vände du på ordföljden i mitt citat. Ordföljd kan vara svårt ibland! 😂

Vad jag skriver är korrekt!

Skulle ditt fetmarkerade vara ett citat från 1177? Kan inte finna att de avråder några grupper från att vaccinera sig.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/

Tvärtom trycker de på att flera olika grupper bör vaccinera sig som exempelvis 50+ med underliggande sjukdomar, samt äldre.
Citera
2026-03-09, 08:51
Medlem
Citat:
Skulle ditt fetmarkerade vara ett citat från 1177? Kan inte finna att de avråder några grupper från att vaccinera sig.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/

Tvärtom trycker de på att flera olika grupper bör vaccinera sig som exempelvis 50+ med underliggande sjukdomar, samt äldre.
Jag kan ju inte citera något som inte finns. De rekommenderar ju inte friska under 75 år att vaccinera sig...

Tidigare rekommenderade de även gravida att vaccinera sig men nu rekommenderar 1177.se inte längre gravida att vaccinera sig mot Covid-19.
Citera
2026-03-09, 08:54
Medlem
Man kan knappast låta bli att undra om man någon gång sett en mer illa hopfogad halmgubbe, där hela resonemanget vilar på ett exklusivt och godtyckligt antagande. Den falska binära konstruktionen är dessutom så dåligt maskerad att den knappt förtjänar beteckningen argument. Och i ljuset av att påståendet inte bara är sakligt fel utan dessutom enkelt kan vederläggas av den som faktiskt bemödar sig att läsa 1177.se:s egna rekommendationer, framstår framställningen snarare som pinsam än övertygande. Oärlig debatt och ännu ett exempel på den kunskapsbrist och agendadrivna selektivitet som präglar antivaccinrörelsens retorik.
Citera
2026-03-09, 09:37
Medlem
Hehe... sååå många länkar till varningstecken gällande vaccinerna men folk vill hellre diskutera formuleringar gällande avsaknaden av rekommendationer på 1177.se för friska individer under under 75 år... PRICELESS!! 😁😂

Jag frågade ChapGPT för de som gillar att ägna sig åt AI... 😉
Jag: - Rekommenderar 1177.se friska individer under 75 år att vaccinera sig mot Covid-19 i Sverige?

ChatGPT: - Nej. Enligt 1177.se:s nuvarande rekommendationer (baserade på Folkhälsomyndigheten) rekommenderas inte friska personer under 75 år generellt att vaccinera sig mot covid-19 i Sverige.
Å andra sidan... om man hemskt gärna vill få Covid-19 så rekommenderar jag dessa individer att vaccinera sig mot Covid-19 eftersom det ökar risken att få just Covid-19.
Citera
2026-03-09, 15:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag kan ju inte citera något som inte finns. De rekommenderar ju inte friska under 75 år att vaccinera sig...

Tidigare rekommenderade de även gravida att vaccinera sig men nu rekommenderar 1177.se inte längre gravida att vaccinera sig mot Covid-19.

Problemet är ju att du ljuger. Du kan inte citera eller länka till 1177 eftersom de inte skriver det du hävdar att de gör.

De rekommenderar inte några grupper att INTE vaccinera sig mot Covid. Däremot rekommenderar de vissa grupper ATT vaccinera sig. Stor skillnad.
Citera
2026-03-09, 20:01
Medlem
Det finns förvisso fullt friska personer under 75 år som på 1177.se rekommenderas att vaccinera sig mot Covid. Däremot framstår det som betydligt mer osäkert huruvida en antivaccinpropagandist förmår göra något så grundläggande som att faktiskt förstå vad som står på 1177.se, eller för den delen inse att de har fel.

Argumentationen håller ungefär samma nivå som när månlandningsförnekare hävdar att Apollo-resorna omöjligen kan ha ägt rum eftersom astronauter enligt dem skulle ha dött vid passage genom Van Allen-bältenas mest intensiva områden—ett problem de sedan elegant löser genom att helt enkelt utgå från att färdvägen gick rakt igenom just dessa. Med samma sorts kreativ logik kan man naturligtvis också få det till att alla över 50 år enligt 1177.se bör vaccinera sig mot covid, trots att texten inte säger något sådant. För fullständighetens skull bör det också påpekas att 1177.se heller inte innehåller några rekommendationer om att människor bör vara så spektakulärt godtrogna att de okritiskt sväljer desinformation och antivaccinpropaganda.

Att rätta till ett uppenbart fel verkar snarare vara en nästan oöverstiglig utmaning, särskilt i miljöer där antivaccinaktivism eller månlandningsförnekelse utgör referensramen.
Citera
2026-03-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Man kan knappast låta bli att undra om man någon gång sett en mer illa hopfogad halmgubbe, där hela resonemanget vilar på ett exklusivt och godtyckligt antagande. Den falska binära konstruktionen är dessutom så dåligt maskerad att den knappt förtjänar beteckningen argument. Och i ljuset av att påståendet inte bara är sakligt fel utan dessutom enkelt kan vederläggas av den som faktiskt bemödar sig att läsa 1177.se:s egna rekommendationer, framstår framställningen snarare som pinsam än övertygande. Oärlig debatt och ännu ett exempel på den kunskapsbrist och agendadrivna selektivitet som präglar antivaccinrörelsens retorik.

Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin? Min har varit skepsis mot såväl viruset, där jag sedan start påtalat varningar i peer review-artiklar om viruset, och dess möjlighet att infektera hela kroppen via ACE2, och finnas latent därefter, men också pekat på frågor som väckts av vaccinet i peer reveiw-artiklar, till exempel den om den kraftigt förhöjda IgG4-nivåerna som Irrgang et al var de första att peka på i december 2021 och som Uversky et al i en annan peer review diskuterade eventuell cancerpåverkan av.

Men det finns alltid de här två sidorna, tydligen. Antivaxxarna och vaxxarna. Ingen ensidig tro på endera är förstås vetenskaplig. Så snart man hänvisar till studier sm visar ökad cancerstatistik kring 2021 så finns det alltid någon som vill tro att det beror på minskad screening trots att det inte är visat. På medeltiden trodde läkarna på liknande sätt på till exempel astrologi trots att det inte var visat.

Det är helfestligt. När forskare i peer reviewtidskrifter spekulerar i om vaccinet kan ge cancer hävdas det att det inte finns nån bevisad koppling, men när det sedan nyligen spekulerades i om vaccinet kunde hjälpa mot cancer, trots att det inte heller finns nån bevisad koppling så togs det som sanning.

"Cancerpuckeln" 2021 är ännu inte förklarad. Låt oss ta JAMA Oncology 2026:

Survival of Patients Diagnosed With Cancer During the COVID-19 Pandemic

(...) Findings This population-based cohort study of more than 1 million US individuals found that patients diagnosed with cancer in 2020 and 2021 (compared with 2015 to 2019) had significant reductions in survival when diagnosed at both early and late stages, resulting in an estimated 17 390 more deaths (13.1%) within 1 year of diagnosis than expected. https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/fullarticle/2844749
Ja, de spekulerar i om det kan bero på minskad screening men ingen vet ännu. Eller jo, det finns ju två grupper som anser sig veta, dels antivaxxarna som anser att det måste bero på vaccinet och dels vaxxarna som anser att det måste bero på minskad screening. Båda grupperna verkar lika självsäkra:
Conclusions and Relevance This cohort study found that individuals diagnosed with cancer in 2020 and 2021 experienced worse short-term survival than those diagnosed between 2015 and 2019, suggesting substantial harms associated with cancer care disruptions during the first 2 years of the COVID-19 pandemic.

Citat:
Många har tyvärr dött av viruset, även de senaste åren.
Folk borde skydda sig bättre och ta minst en spruta om året så de har skydd om olyckan skulle vara framme och de blir exponerade för viruset.

Nu har ju ny forskning visat det vi redan har vetat via annan forskning i några års tid nu, nämligen att Covid-19 tycks kunna påverka immunförsvaret negativt:
Örebroforskning på tio miljoner svenskar: Covid-19 kan ha varit värre än vi trott
Uppdaterad igår 06:37Publicerad igår 05:30
Covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott.

Det visar forskning vid Örebro universitet, utifrån en studie på tio miljoner svenskar.

Även de som inte drabbades allvarligt av covid-19 kan enligt forskarna ha fått ett nedsatt immunförsvar – som kan leda till allvarliga sjukdomar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebroforskning-pa-tio-miljoner-svenskar-covid-19-kan-ha-varit-varre-an-vi-trott
Haha, den här är bra, "mindre än en på hundra". Jamendåså! Jag stryker forskarens namn här, för inte meningen att det ska låta som jag driver med henne, det är mycket bra att hon har gjort studien:
Enligt forskarna finns en oro för att coronaviruset under lång tid framöver kan leda till att fler drabbas av MS och andra allvarliga neurologiska sjukdomar. Fler diagnoser av MS har också konstaterats efter pandemin, men att covid-19 är orsaken går inte att fastställa, enligt forskarna.

(forskaren) betonar samtidigt att även om risken är förhöjd så är MS väldigt ovanligt.

– Mindre än en på hundra drabbas.
Det är alltså viruset som man nog med fog kan säga medvetet spreds i Sverige genom öppethållande av skolor, tal om "flockimmunitet", de kommunala färdmedlen, liksom bristen på skydd för de som arbetade inom vården.

Nu har jag ju många gånger fått påtalat för mig av andra här i tråden att medan jag bar FFP3 under pandemin och därför aldrig smittades, utan tvärtom med säkerhet endast har smittats en gång, långt senare och efter ett antal vaccinationer, så var FFP3 ingen möjlighet för de flesta svenskar eftersom de som jag har förstått det helt enkelt inte innehade intelligens nog att klara av att sätta på sig FFP3. Det är i alla fall vad folk sa i media på den tiden, nämligen att svenskar inte klarar att sätta på sig ett munskydd.

Multipel skleros brukar drabba unga, alltså de som i Sverige användes för att uppnå flockimmunitet.

Frågan är nu bara hur vi gör med statistiken för ökad MS och multipel skleros? kanske kan man räkna dessa som förkylningar som man numera gör med Covid-19? Nu var jag ironisk igen.
Citera
2026-03-23, 06:19
Medlem
Vaxxet kan du välja bort, men inte viruset. Valet står inte mellan virus eller vaxx, utan mellan virus eller virus+vaxx.
Citera
2026-03-23, 11:45
Medlem
Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin?
Antivaccin-aktivister är i likhet med månlandningsförnekare och liknande konspirationsteoretiker utrustade med en försvarsmekanism som aktiveras i det skede då deras ståndpunkter inte längre är hållbara utifrån tillgänglig evidens. Hänvisningar till empiriskt underbyggd information tolkas i dessa sammanhang inte som korrigerande inslag, utan omdefinieras istället som uttryck för manipulation eller vilseledning (ett mönster som kan observeras såväl före som under och efter pandemin).

Avvikelser från sakfrågan genom irrelevanta frågor rörande en enskild individs uppfattning, kan inte tolkas som annat än uttryck för de konspirationsteoretiskt orienterade försvarsmekanismer jag nämner ovan. Min erfarenhet är dessutom att dialog med de grupper jag nämner ovan sällan leder till ett konstruktivt meningsutbyte, särskilt när diskussioner som rör enkelt verifierbara sakuppgifter övergår i mer subjektivt orienterade frågeställningar som någons ”syn”. Detta bidrar i sin tur till ett begränsat intresse för att delta i debatten. Det utesluter dock inte möjligheten att uppmärksamma den bristande benägenheten till självkorrigering samt att hänvisa till vad som faktiskt framgår av källor såsom 1177.se:

1177.se ger ingen generell rekommendation om att avstå från vaccination. Tvärtom framgår det vid genomläsning av riktlinjerna att det finns tydliga rekommendationer även för friska personer under 75 år att vaccinera sig, baserat på omständigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in