Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Man kan knappast låta bli att undra om man någon gång sett en mer illa hopfogad halmgubbe, där hela resonemanget vilar på ett exklusivt och godtyckligt antagande. Den falska binära konstruktionen är dessutom så dåligt maskerad att den knappt förtjänar beteckningen argument. Och i ljuset av att påståendet inte bara är sakligt fel utan dessutom enkelt kan vederläggas av den som faktiskt bemödar sig att läsa 1177.se:s egna rekommendationer, framstår framställningen snarare som pinsam än övertygande. Oärlig debatt och ännu ett exempel på den kunskapsbrist och agendadrivna selektivitet som präglar antivaccinrörelsens retorik.
Ser du så enkelt det är att rätta till när man råkar göra fel.
Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin? Min har varit skepsis mot såväl viruset, där jag sedan start påtalat varningar i peer review-artiklar om viruset, och dess möjlighet att infektera hela kroppen via ACE2, och finnas latent därefter, men också pekat på frågor som väckts av vaccinet i peer reveiw-artiklar, till exempel den om den kraftigt förhöjda IgG4-nivåerna som Irrgang et al var de första att peka på i december 2021 och som Uversky et al i en annan peer review diskuterade eventuell cancerpåverkan av.
Men det finns alltid de här två sidorna, tydligen. Antivaxxarna och vaxxarna. Ingen ensidig tro på endera är förstås vetenskaplig. Så snart man hänvisar till studier sm visar ökad cancerstatistik kring 2021 så finns det alltid någon som vill tro att det beror på minskad screening trots att det inte är visat. På medeltiden trodde läkarna på liknande sätt på till exempel astrologi trots att det inte var visat.
Det är helfestligt. När forskare i peer reviewtidskrifter spekulerar i om vaccinet kan ge cancer hävdas det att det inte finns nån bevisad koppling, men när det sedan nyligen spekulerades i om vaccinet kunde hjälpa mot cancer, trots att det inte heller finns nån bevisad koppling så togs det som sanning.
"Cancerpuckeln" 2021 är ännu inte förklarad. Låt oss ta
JAMA Oncology 2026:
Survival of Patients Diagnosed With Cancer During the COVID-19 Pandemic
(...) Findings This population-based cohort study of more than 1 million US individuals found that patients diagnosed with cancer in 2020 and 2021 (compared with 2015 to 2019) had significant reductions in survival when diagnosed at both early and late stages, resulting in an estimated 17 390 more deaths (13.1%) within 1 year of diagnosis than expected. https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/fullarticle/2844749
Ja, de spekulerar i om det kan bero på minskad screening men ingen vet ännu. Eller jo, det finns ju två grupper som anser sig veta, dels antivaxxarna som anser att det måste bero på vaccinet och dels vaxxarna som anser att det måste bero på minskad screening. Båda grupperna verkar lika självsäkra:
Conclusions and Relevance This cohort study found that individuals diagnosed with cancer in 2020 and 2021 experienced worse short-term survival than those diagnosed between 2015 and 2019, suggesting substantial harms associated with cancer care disruptions during the first 2 years of the COVID-19 pandemic.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Många har tyvärr dött av viruset, även de senaste åren.
Folk borde skydda sig bättre och ta minst en spruta om året så de har skydd om olyckan skulle vara framme och de blir exponerade för viruset.
Nu har ju ny forskning visat det vi redan har vetat via annan forskning i några års tid nu, nämligen att Covid-19 tycks kunna påverka immunförsvaret negativt:
Örebroforskning på tio miljoner svenskar: Covid-19 kan ha varit värre än vi trott
Uppdaterad igår 06:37Publicerad igår 05:30
Covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott.
Det visar forskning vid Örebro universitet, utifrån en studie på tio miljoner svenskar.
Även de som inte drabbades allvarligt av covid-19 kan enligt forskarna ha fått ett nedsatt immunförsvar – som kan leda till allvarliga sjukdomar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebroforskning-pa-tio-miljoner-svenskar-covid-19-kan-ha-varit-varre-an-vi-trott
Haha, den här är bra, "mindre än en på hundra". Jamendåså!

Jag stryker forskarens namn här, för inte meningen att det ska låta som jag driver med henne, det är mycket bra att hon har gjort studien:
Enligt forskarna finns en oro för att coronaviruset under lång tid framöver kan leda till att fler drabbas av MS och andra allvarliga neurologiska sjukdomar. Fler diagnoser av MS har också konstaterats efter pandemin, men att covid-19 är orsaken går inte att fastställa, enligt forskarna.
(forskaren) betonar samtidigt att även om risken är förhöjd så är MS väldigt ovanligt.
– Mindre än en på hundra drabbas.
Det är alltså viruset som man nog med fog kan säga medvetet spreds i Sverige genom öppethållande av skolor, tal om "flockimmunitet", de kommunala färdmedlen, liksom bristen på skydd för de som arbetade inom vården.
Nu har jag ju många gånger fått påtalat för mig av andra här i tråden att medan jag bar FFP3 under pandemin och därför aldrig smittades, utan tvärtom med säkerhet endast har smittats en gång, långt senare och efter ett antal vaccinationer, så var FFP3 ingen möjlighet för de flesta svenskar eftersom de som jag har förstått det helt enkelt inte innehade intelligens nog att klara av att sätta på sig FFP3. Det är i alla fall vad folk sa i media på den tiden, nämligen att svenskar inte klarar att sätta på sig ett munskydd.
Multipel skleros brukar drabba unga, alltså de som i Sverige användes för att uppnå flockimmunitet.
Frågan är nu bara hur vi gör med statistiken för ökad MS och multipel skleros? kanske kan man räkna dessa som förkylningar som man numera gör med Covid-19? Nu var jag ironisk igen.