Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Jag föreställer mig att det är Expressenduon som har fiskat av informationen. De har över tid etablerad vissa relationer med olika idrottare och listat ut saker genom att lyssna mellan raderna. Någon enstaka har sagt mer än de tänkt säga. Sedan tar de tag i trådändarna: Ringer en annan landslagsåkare och säger "Jag vet det här. Vad säger du om det, off the record?"
Efter en handfull anonyma svar har de en kraftig avslöjandeartikel. När den är sammanställd kan de få offentliga kommentarer från Byström och Thomsson. När den är utlagd kan de få offentliga kommentarer från Frida Karlsson osv.
Johan Olsson och Mathias Fredriksson har gjort skarpa ganska snabba utspel. Frågan är om de dragits med i spinnet eller om de vet mer än vad som blivit känt, om de har egna informanter.
Den här typen av mediadrev som Thomas Pettersson och hans gäng på Expressen driver gagnar inte skidlandslaget. Att Fredriksson och Olsson hänger på gör det inte bättre. Det är ju välkänt att det alltid finns vissa inom landslaget som är missnöjda när det går lite emot deras egna intressen.
Herrlandslagets katastrofala säsong kan ju knappast vara Byströms fel. Och att damlandlaget har gått bra är väl delvis Byströms förtjänst då han tillåtit individuella upplägg för i princip allihopa. Hanteringen av Linns femmilsmiss var väl ändå en acceptabel miss i den halvkaos som rådde i slutet av OS pga sjukdomar. Det finns ingen som gör 100% rätt i alla situationer.
Byström har i alla intervjuer jag hört varit tydlig med ett man skall göra en ordentlig uppföljning efter säsongens slut tillsammans med åkarna och ledarstaben.
Nu spolierar expressen det genom att sparka honom via detta mediadrev och jag avundas inte den som tar över inför hemma-VM.
Vore bättre om styrelsen fick sköta vilka som skall vara anställda än ett gäng sportjournalister.