2026-03-08, 19:43
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Måste ändå varit rätt bra klass på loppet i Oberhof där Calle blev femma och trollade sig till OS hela 6 stycken från topp 10 i det loppet är topp 9 idag.
Spelar ju ingen roll eftersom Calle gjorde det resultatet för att Sverige hade helt överlägsna skidor den dagen vilket resultatet i både dam och herrloppet indikerade
Citera
2026-03-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Jag blir spyfärdig vid tanken på att sista loppet i Lake Placid är en masstart i fristil. Det hela är upplagt för en grotesk Diggins-teater. Jag hoppas innerligt att Frida, Ebba och Jonna kommer i superform och krossar äcklet. Jag orkar inte med någon jävla amerikansk hjältesaga.
När man läser intervjuer med Diggins är det en orgie i floskler tillrättalagda för medier - som att läsa ett cv i Linkedin. En person totalt utan egen personlighet.
Citera
2026-03-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Spelar ju ingen roll eftersom Calle gjorde det resultatet för att Sverige hade helt överlägsna skidor den dagen vilket resultatet i både dam och herrloppet indikerade

Kanske det har du säkert koll på du har ju koll på... Klassen på loppet var ändå väldigt bra
Citera
2026-03-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Byter gärna ut Byström, men det jag tycker ”alla” missar här är att han inte tar ut laget utan är övergripande chef. I Linns fall och i damlaget är det Thomson från Pite som dessutom är personlig tränare till Ribom som tag ut laget. Här är det stora problemet om man ”tycker synd” om sin åkare som inte fått åka något och tar ut denne. Inte en lätt situation och det måste nästan blivit något missförstånd där man trott att Linn var allvarligare sjuk men något man måste se över till framtiden, tycker inte ska vara personlig tränare till sina åkare. Det är samma sak på herrsidan med Ljung och Högberg och jag tycker man måste ta ett helt nytt omtag här.
Byström får skiten och ska ha den också när det inte fungerar på samma sätt som att vallachef Svanebo får skit när skidorna är dåliga, men han vallar inga skidor utan är som chef typ arbetsledare som Byström.
Tänkte just skriva ett inlägg som handlar om ledningen och tycker väldigt mycket som du i frågan.

Jag, tycker och tror att Byström är alldeles för "mesig" som ledare. Han måste sätta ned foten gentemot andra ledare. Efter att ha hört åkare den sista tiden så tycker jag det låter som att många åkare ändå är nöjda med Byström.

En misstanke jag har är att Thomsson är det stora bekymret, att han helt enkelt tar för mycket plats och driver igenom sina frågor.
Jag har inget belägg för detta utan mer en känsla.

Har lite mer åsikter men det kan jag ta vid ett senare tillfälle.
Citera
2026-03-08, 20:40
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Byter gärna ut Byström, men det jag tycker ”alla” missar här är att han inte tar ut laget utan är övergripande chef. I Linns fall och i damlaget är det Thomson från Pite som dessutom är personlig tränare till Ribom som tag ut laget. Här är det stora problemet om man ”tycker synd” om sin åkare som inte fått åka något och tar ut denne. Inte en lätt situation och det måste nästan blivit något missförstånd där man trott att Linn var allvarligare sjuk men något man måste se över till framtiden, tycker inte ska vara personlig tränare till sina åkare. Det är samma sak på herrsidan med Ljung och Högberg och jag tycker man måste ta ett helt nytt omtag här.
Byström får skiten och ska ha den också när det inte fungerar på samma sätt som att vallachef Svanebo får skit när skidorna är dåliga, men han vallar inga skidor utan är som chef typ arbetsledare som Byström.

Byström är ju ytterst ansvarig som chef att det inte uppstår jävssituationer, och här han ju helt uppenbarligen fullständigt misslyckats. Han har sista ordet när det kommer till uttagningar har det uttryckligen kommunicerats.

Linn var knappt "sjuk" utan hon var ju redan igång aktivt dagen innan sprintstafetten och samma dag som sprintstafetten i OS gick var hon ute på dubbla pass enligt Fredriksson i SVT. Det kan omöjligt ha blivit ett missförstånd hos tränarna och ledningen.

Citat:
Jag blir spyfärdig vid tanken på att sista loppet i Lake Placid är en masstart i fristil. Det hela är upplagt för en grotesk Diggins-teater. Jag hoppas innerligt att Frida, Ebba och Jonna kommer i superform och krossar äcklet. Jag orkar inte med någon jävla amerikansk hjältesaga.

Kan inte påstå att det lockar mig heller men om det innebär att vi slipper höra det förbannade tjatet om vilken kämpe Diggins är var och varannan helg nästa säsong så får hon gärna vinna på hemmaplan. Hade dock väldigt gärna se henne snuvas på konfektyren dock.
Citera
2026-03-08, 20:42
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Är det nytt för i år att damer och herrar kör femmilen i Kollen samma dag?
Citera
2026-03-08, 20:44
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Drömmen är om hon antingen bara blir långsamt pulveriserad av någon som inte åker och flänger eller bara blir utklassad i spurten trots att hon "kämpar mest".
Citera
2026-03-08, 20:51
Medlem
Citat:

Thomson skulle väl haft större personlig vinning att ta ut Jonna till 10 km då? Hade nog varit bättre i hans tränar CV än ta ut Emma som max hade kunnat bli runt topp 8
Citera
2026-03-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tänkte just skriva ett inlägg som handlar om ledningen och tycker väldigt mycket som du i frågan.

Jag, tycker och tror att Byström är alldeles för "mesig" som ledare. Han måste sätta ned foten gentemot andra ledare. Efter att ha hört åkare den sista tiden så tycker jag det låter som att många åkare ändå är nöjda med Byström.

En misstanke jag har är att Thomsson är det stora bekymret, att han helt enkelt tar för mycket plats och driver igenom sina frågor.
Jag har inget belägg för detta utan mer en känsla.

Har lite mer åsikter men det kan jag ta vid ett senare tillfälle.
Känslan jag får är att åkarna verkar gilla Thomsson. Visserligen mest utifrån klipp, han verkar inte ha så mycket med FMLs träning att göra men det verkar som de skämtar ganska mycket med honom och har en bra relation.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Man körde båda klasser lördag fram till 2008 även om det inte var femmil för damer då. Sedan körde man damerna på söndagar innan man började alternera det 2020 tror jag
Citera
2026-03-08, 21:10
Medlem
katws avatar
Citat:

Att de ska starta under samma lopp är nytt för i år.
Citera
2026-03-08, 21:13
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Att de ska starta under samma lopp är nytt för i år.

Vad i själva h-e, vad är det för skämt?

Edit: Ser nu att damerna startar 45 min efter, tar ju bort ytterligare en poäng.

Blir ju bara kaos när herrarna ska runda damerna varje varv på sina sista 4 varv eller vad det blir.
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2026-03-08 kl. 21:15.
Citera
2026-03-08, 21:16
Medlem
katws avatar
Citat:
Vad i själva h-e, vad är det för skämt?

Edit: Ser nu att damerna startar 45 min efter, tar ju bort ytterligare en poäng.

Blir ju bara kaos när herrarna ska runda damerna varje varv på sina sista 4 varv eller vad det blir.

Först herrarna, efter 45 minuter damstart:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/femmilen-i-holmenkollen-gors-om-damer-och-herrar-tavlar-samtidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in