Alltså, själva brottet är ju oerhört olämpligt och även märkligt. När jag tänker tillbaka på min egen tonårstid, så fanns det inte ens på kartan att tänka på en pojke som var tre år yngre på det sättet. Tvärtom: även de som gick i samma klass var för outvecklade, omanliga och barnsliga, så "de" tankarna gick till killar som var flera årskurser över en själv i klasserna, alternativt snygga unga lärarvikarier...
Saken är också den att flickor utvecklas fortare än pojkar, skillnaden är i genomsnitt två år, så den réella skillnaden i sexuell mognad och allmän mognad mellan en flicka och en tre år yngre pojke i den åldern är egentligen FEM år. (Även om vi såklart inte vet hur det var i det här fallet, man får väl förmoda att pojken var väl framme för sin ålder eftersom samlag överhuvudtaget kunde genomföras...

)
Så jag tycker nog att flickan ska ha ett straff, man måste markera här att detta var ytterst olämpligt och fel, annars fallerar ju hela rättssystemet. Men skadeståndet var väldigt högt tycker jag, att utdömas av en 15-årig flicka utan egen inkomst. Hur är det ens möjligt? Rätten brukar ju ta in uppgifter om den åtalades inkomst, och sedan fastställa ett rimligt skadeståndsbelopp i relation till inkomsten.