2026-03-08, 10:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur ska man bevisa det? Det hände för miljontals år sen. Han är sympatisk mot intelligent design men delad, samma som jag. Jag har hört honom säga på video 'you can't tell me there is no god', när han pratade om hur otroligt och komplicerat liv är på molekulär nivå.
Jag vet inte hur man kan bevisa det, men man kan ju försöka göra sin idé mer sannolik genom att lägga fram forskning som på något sätt stödjer hypoteserna. Men det finns tydligen ingenting där.
Citera
2026-03-08, 13:17
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Även du är under guds regering, ska du inte ändra din metodik?

Samma Gud som väntar på att du ska be bön och höra av dig?
Citera
2026-03-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Skillnaden mellan mikro och makroevolution är inte "trams", det har används i vetenskaplig litteratur för att skilja mellan evolution inom populationer och evolution över artnivå, Richard Dawkins, Ernst Mayr och Stephen Jay Gould har även diskuterat detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Makroevolution
https://evolution.berkeley.edu/evolution-at-different-scales-micro-to-macro/
https://plato.stanford.edu/entries/macroevolution/
”Trots att det är samma process”, skrev jag. Makroevolution är mikroevolution+tid, inget annat. Det är alltså inte två skilda processer, så att acceptera den ena men förneka den andra finns det ingen logik i.
Det är som skillnaden mellan dagar och år. Det ena leder oundvikligen till det andra, eftersom det är samma process.

Citat:
För att vara tydlig: Bibeln använder en annan definition av vad en art är än dagens evolutionsbiologer, och för att vara rättvis så var bibeln först med att definiera vad en art är, dagens definition är en efterkonstruktion.
Bibeln syftar alltså på en "absolut definition"(i vetenskapliga sammanhang), där en art är en grupp organismer som det är biologiskt omöjligt att få fertil avkomma med en annan art, i princip t.ex. via artificiell insemination. Med en sådan definition (bibelns definition) så kan vi inte observera att en art blir en annan.

Det betyder inte att jag förnekar evolutionära förändringar inom populationer. Min poäng är bara att påståendet att evolution “bevisat skapar nya arter” beror på vilken artdefinition man använder. Om du vill övertyga mig så får du bevisa att arter bildas genom "absolut definition" istället för att att avfärda invändningar med personangrepp som du gör.
Vad skulle det ha för relevans hur bibeln definierar arter?
I verkligheten så är det ofta väldigt luddigt vad som är en art, oavsett vilket av de olika artbegreppen man använder sig av. Vilket ligger helt i linje med hur evolutionen fungerar. Det är förväntat.

Fortsätt låtsas som om du värderar vetenskap högt om du vill det, men det är ingen som går på det. Du plockar lite som du vill bland vetenskapen, baserat på om det går att förena med din religiösa tro eller inte. Faktan kommer i andra hand med andra ord.
Citera
2026-03-08, 14:40
Medlem
Citat:
Då spelar det ingen roll vad du tycker och tänker och vi är klara här.

Att låta enskilda personer komma upp och försöka ta på uppenbarelsen är ingen vetenskaplig undersökning. De gjorde en utredning, och din åsikt om vad du tycker de borde gjort istället är meningslös. De gjorde en annan bedömning.

Att känna på ”uppenbarelsen” och undersöka vad det är, är såklart en förutsättning för att man ska kunna dra några slutsatser om vad det är.
Om man har ett så avslappnat förhållande till vad som utgör bevis för otroliga påståenden som du har, så kan man tro på bokstavligen vad som helst.
Citera
2026-03-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Galenskap !? Nähädu, det drar du till med för du fick klarsynthet och sunt förnuft relaterat till Bibeln, sånt vill ju såna som du inte veta av för du har ju redan bestämt dig att Bibeln ska vara galenskap, trångsynt minst sagt !

Sunt förnuft lyser med sin frånvaro i din tolkning av bibeln, tyvärr.
Citera
2026-03-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej Sabbath håller klar referens till lördag genom ordets koppling till planeten Saturnus- saturday, hallå !
Påbudet att ha ihjäl folk som jobbade på sabbaten är gammaltestamentligt, alltså inget med den nya förordningen som NT förkunnade och med den blev den helgade dagen Solens dag - söndag. Att kalla söndagen för sabbath är felaktigt, ett oförstånd.
Men även om judarna var ovilliga att ta till sig den nya förordningen slapp/slipper dom inte undan tidens gång, numera har dom inte ihjäl folk som jobbar på deras sabbath

Och det är som sagt helt irrelevant vilken dag som man blev stenad till döds för att arbeta på. Det är vedervärdigt alldeles oavsett vilken dag det handlar om, under vilken tidsepok din påstådda gud påbjöd lagen och för vilket folk.
Det är helt omöjligt att vara god samtidigt som dömer folk till döden för att arbeta på en viss dag.
Citera
2026-03-08, 16:20
Medlem
Citat:
Det är nutida experters bedömningar.

Experter på vad? Mirakel?

Citat:
Den egyptiska regeringen och kyrkan kom till samma slutsats.
Hur då? Ingen vetenskaplig undersökning har ju gjorts av fenomenet?
Att kyrkan tror på mirakel är ju varken förvånande eller ett bevis för något. Att en regering i ett djupt religiöst präglat land agerar på det viset säger heller inte så mycket.
Bevis är det som gäller. Inte vad folk tror och säger.

Citat:
Jag tror inte någon gudstroende person hade lust att försöka ta på uppenbarelsen, och att låta en gudshatande ateist gå upp är en hemsk tanke.
Precis. Så man får helt enkelt nöja sig med att tro på magi helt utan några bevis.
Helt fantastiskt att man kan leva i Sverige år 2026 och ha en sådan syn på kunskap.
Citera
2026-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Detta påstående saknar bevis, och därför behöver jag inte motbevisa det.

Hela tråden är proppfull med bevis för detta. Allt du har skrivit om nära döden-upplevelser och påstådda mirakel, visar att du drar förhastade slutsatser om fenomen för att de ska bekräfta din religiösa tro.
Citera
2026-03-08, 16:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Experter på vad? Mirakel?

Hur då? Ingen vetenskaplig undersökning har ju gjorts av fenomenet?
Att kyrkan tror på mirakel är ju varken förvånande eller ett bevis för något. Att en regering i ett djupt religiöst präglat land agerar på det viset säger heller inte så mycket.
Bevis är det som gäller. Inte vad folk tror och säger.

Precis. Så man får helt enkelt nöja sig med att tro på magi helt utan några bevis.
Helt fantastiskt att man kan leva i Sverige år 2026 och ha en sådan syn på kunskap.
Det finns en hel värld av invidiver och ingen har lyckats hitta en naturlig förklaring. Många har försökt, en del av dom har lagt mycket tid på det. Har du övervägt tanken om att det faktiskt kan vara ett mirakel? Eller har du uteslutit den iden redan från början?
Citera
2026-03-08, 16:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Hela tråden är proppfull med bevis för detta. Allt du har skrivit om nära döden-upplevelser och påstådda mirakel, visar att du drar förhastade slutsatser om fenomen för att de ska bekräfta din religiösa tro.
Smeso är den enda som har faktiskt försökt att gå till strid mot mina bevis, och han tvingades fly till slut, men det var tappra försök. Du har inga eller svaga argument och pratar mest goja. När man har en peer reviewed studie där det står "NDEs are real", då finns inte många argument att komma med, och man bör omvärdera sin position.
Citera
2026-03-08, 17:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
James Tour
https://profiles.rice.edu/faculty/james-tour
https://jmtour.com

Men du påstod att forskningen om evolutionen var delad. Vad har James Tour med evolutionsforskning att göra?

James Tour är en fantastisk kemist, men han är inte evolutionsbiolog. Att använda honom som bevis för att forskningen om evolution är 'delad' är som att fråga en takläggare om hur man installerar solpaneler. (Båda arbetar på taket, men inom helt skilda områden.)

James Tour är expert på molekyler, men hans kritik handlar främst om hur livet uppstod (abiogenes), inte om hur arter utvecklas (evolution).

Vilket jag för övrigt redan har skrivit till dig, men du måste tydligen ha glömt det. Och jag hänvisade till Project Steve, läste du inte om det?

Men du föredrar tydligen att lita på takläggare än elektriker vid elinstallationer. Lycka till med det.
Citera
2026-03-08, 17:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men du påstod att forskningen om evolutionen var delad. Vad har James Tour med evolutionsforskning att göra?

James Tour är en fantastisk kemist, men han är inte evolutionsbiolog. Att använda honom som bevis för att forskningen om evolution är 'delad' är som att fråga en takläggare om hur man installerar solpaneler. (Båda arbetar på taket, men inom helt skilda områden.)

James Tour är expert på molekyler, men hans kritik handlar främst om hur livet uppstod (abiogenes), inte om hur arter utvecklas (evolution).

Vilket jag för övrigt redan har skrivit till dig, men du måste tydligen ha glömt det. Och jag hänvisade till Project Steve, läste du inte om det?

Men du föredrar tydligen att lita på takläggare än elektriker vid elinstallationer. Lycka till med det.
Douglas axe kommer för att yxa ner ditt argument!
https://www.biola.edu/directory/people/douglas-axe

https://www.amazon.com/Undeniable-Biology-Confirms-Intuition-Designed-ebook/dp/B0166J7LZA
Kolla hans bok. Bara titeln sätter skräck i ateister!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in