2026-03-08, 03:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det du tar upp har skapats av evolutionen och inte av blixtar
Fast den första cellen kan liknas vid en boeing 747 som skapas av en meteor som slår ner på ett berg.
Citera
2026-03-08, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nästan 0
Jag håller med ”2000” här, hela samhällen jorden över är demoniskt genomsyrat från en mängd kanaler - politiker, media, nöjesindustrin, multinationella företag och religionsyttringar, genom deras handlingar och symbolspråk
Citera
2026-03-08, 04:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag håller med ”2000” här, hela samhällen jorden över är demoniskt genomsyrat från en mängd kanaler - politiker, media, nöjesindustrin, multinationella företag och religionsyttringar, genom deras handlingar och symbolspråk
Kanske. Men de dyrkar inte medvetet.
Citera
2026-03-08, 04:23
Medlem
Citat:
Kanske. Men de dyrkar inte medvetet.
I många fall gör de det, artist dyrkan, politiker dyrkan, drog dyrkan…ja även helgon dyrkan(folk ser ett jungfu maria hologram och dyrkar det)…osv
Citera
2026-03-08, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nejdå, det finns andra teorier som håller vatten, gravitationsteorin tex eller BigBangteorin.
Skapelseberättelsen är ff ingen teori hur mycket du än vill det. Den är inte ens i närheten.

Ja precist, alla teorier som du godkänner som en teori är OK, och du blockerar och smutskastar alla andra teorier. Den premissen är inte särskilt vetenskaplig, man ska var öppen och undersöka alla slags teorier.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du hade levt på Nicolaus Copernicus tid, så hade du nog förkastat hans tankar som "ovetenskapliga", trots att hans slutsatser baserades på vetenskap, och han fick rätt i motsats till majoriteten i samhället, som då var troende. Men nu är ateister i majoritet i det svenska samhället, samma mönster upprepar sig i mänskligheten, vissa som vill stå över och ha makt över andra, medans andra värderar sanning, fakta och ödmjukhet.
Citat:
Så du är en av dem som värderar sannimng och fakta menar du? Du måste ha helt andra kriterier för de här begreppen än den gängse uppfattningen.

Jag värderar sanning och fakta väldigt högt, faktiskt det högsta som finns, även högre än existensen av Gud. Sanningen av vår värld är alltså viktigare för mig än existensen av en gud. Vad är dina argument för att jag har "helt andra kriterier för de här begreppen än den gängse uppfattningen"? Och är det viktigt att man har en "gängse uppfattning"istället för sanningen?

Detta med tanke t.ex. på Nicolaus Copernicus, du inser väl att den "gängse uppfattningen" på den tiden var att den geocentriska teorin var sann? Är det inte så att om du hade levt på den tiden, att du hade gett stöd åt den "gängse uppfattningen" att solen roterade runt jorden, istället för att undersöka alternativa svar?

Det känns som att du är fast i en sekt.

Citat:
Citat:
Är du enfaldig? Jag är säker på att jag har förklarat för dig, och många andra under alla dessa år, att Gud inte skapade universum på sex dagar!

Citat:
Nähä? Men det står ju i bibeln. Förnekar du HERRENS ord?

Det står inte att Gud skapade universum på sex 24 timmars jorddagar, det står att Gud skapade allting vad Gud kallade för dagar och nätter. Jag är säker på att jag har förklarat detta för dig tidigare.

Citat:
Citat:
Det är en förebild för människor, att man inte behöver jobba 24/7, 7dagar i veckan, utan att man behöver vila också.
Citat:
Varför tror du det?

"Ty att gå in i Guds vila är att vila ut från sitt verk, så som Gud vilade från sitt. Låt oss därför göra allt vi kan för att komma in i den vilan, så att ingen bringas på fall genom samma slags ohörsamhet." (Hebr 4:10-11 Bibel2000)

"De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt.
Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. De skall inte arbeta förgäves
" (Jes 65:21-23 Bibel2000)
Citera
2026-03-08, 04:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
I många fall gör de det, artist dyrkan, politiker dyrkan, drog dyrkan…ja även helgon dyrkan(folk ser ett jungfu maria hologram och dyrkar det)…osv
Drogdyrkan är inte demondyrkan, det kan möjligtvis vara avgudadyrkan men knappt ens det.
Citera
2026-03-08, 05:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om jag kunde förklara exakt hur gud gick tillväga under varje steg skulle jag vara gud. Vad är detta för argument? Om du inte vet allt så måste du ha fel?
Kan man nämna någonting om hur gud skapade liv? En väldigt förenklad sammanfattning?
Citera
2026-03-08, 06:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
En dag är ett tidsförlopp, vilket såklart är själva gisten att förstå.
I skapelseberättelsen är det bara människan som specifikt sticker ut, övriga djur är inte direkt art specifika, fisk och fågel är ju såklart flygfä och vattenlevande djur generellt som menas .

Okej, så om du ser en dag som ett tidsförlopp, kan du då förklara hur växter klarade sig från "tidsförlopp 3" till "tidsförlopp 4" utan sol och från "tidsförlopp 3" till "tidsförlopp 5" utan pollinatörer (humlor, bin, fjärilar, fåglar eller insekter)?

Själv tycker jag att det är själva gisten att förstå, såklart.
Citera
2026-03-08, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Bara i den här tråden har du upprepade gånger visat att du inte ens förstår vad en vetenskaplig teori är (bland annat genom att prata om ”skapelseteorin” som om det skulle vara en vetenskaplig teori) , samt påstår att det inte skulle vara bevisat att evolutionen ger upphov till nya arter. Det vanliga kreationisttramset där man gör skillnad på ”mikroevolution” och ”makroevolution” med andra ord, trots att det är samma process. Vilket är helt uppenbart om man är intresserad av att förstå snarare än att stoppa fingrarna i öronen så fort något inte stämmer överens med den religiösa tron.

Kommer man med ignoranta påståenden om och om igen så blir man idiotförklarad, det är inget mysterium.

Skillnaden mellan mikro och makroevolution är inte "trams", det har används i vetenskaplig litteratur för att skilja mellan evolution inom populationer och evolution över artnivå, Richard Dawkins, Ernst Mayr och Stephen Jay Gould har även diskuterat detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Makroevolution
https://evolution.berkeley.edu/evolution-at-different-scales-micro-to-macro/
https://plato.stanford.edu/entries/macroevolution/

För att vara tydlig: Bibeln använder en annan definition av vad en art är än dagens evolutionsbiologer, och för att vara rättvis så var bibeln först med att definiera vad en art är, dagens definition är en efterkonstruktion.
Bibeln syftar alltså på en "absolut definition"(i vetenskapliga sammanhang), där en art är en grupp organismer som det är biologiskt omöjligt att få fertil avkomma med en annan art, i princip t.ex. via artificiell insemination. Med en sådan definition (bibelns definition) så kan vi inte observera att en art blir en annan.

Det betyder inte att jag förnekar evolutionära förändringar inom populationer. Min poäng är bara att påståendet att evolution “bevisat skapar nya arter” beror på vilken artdefinition man använder. Om du vill övertyga mig så får du bevisa att arter bildas genom "absolut definition" istället för att att avfärda invändningar med personangrepp som du gör.
Citera
2026-03-08, 06:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja precist, alla teorier som du godkänner som en teori är OK, och du blockerar och smutskastar alla andra teorier. Den premissen är inte särskilt vetenskaplig, man ska var öppen och undersöka alla slags teorier.

Nu är du återigen helt oärlig i din argumentation.

Du väljer avsiktligt att strunta i definitionen av vad som menas med "vetenskaplig teori" så att du kan skohorna in din felaktiga betydelse, som absolut inte är vetenskaplig, samtidigt som du anklagar proconsul för att använda en "inte särskilt vetenskaplig" premiss.

Att du inte alls verkar skämmas för det är verkligen anmärkningsvärt.

För att en teori ska kunna räknas som vetenskaplig teori så krävs för det första att den ska ge en möjlig förklaring till ett observerat fenomen [att Gud skapade jorden och allt levande har aldrig observerats], att den ska kunna testas [skapelsen kan inte testas] och ge upphov till testbara prediktioner [det finns inget som skapelseberättelsen kan förutsäga om vad vi kan komma att hitta i framtiden som vi inte ännu sett].

En vetenskaplig teori ska dessutom ha bekräftats genom undersökningar och verifieringar av flertalet oberoende vetenskapsmän, och dit kommer skapelsebetättelsen aldrig, så att hävda att det skulle finnas något som kallas för "skapelseteorin" som skulle vara jämförbar med evolutionsteorin är bara rent nonsens.

Men du är fri att försvara "skapelsetorin" och visa att den visst skulle klara kraven som ställs på en vetenskaplig teori.

Varsågod ...
Citera
2026-03-08, 06:31
Medlem
Citat:
Drogdyrkan är inte demondyrkan, det kan möjligtvis vara avgudadyrkan men knappt ens det.
Dyrkarna tillskriver sina droger allehanda namn och referenser som åt avgudadyrkan.
Heroin(e)-hjälte/hjältinna, morphine- morpheus, stardust, angeldust, ayahuasca-själens ”stege”, vodka/whisky/aqua vita-livets vatten…osv
Allt är mock mot det sanna Gudomliga, inte bara det, i ruset snärjer de dyrkarna allt tightare i villfarelser och fördärv - alltså demoniskt
Citera
2026-03-08, 07:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Dyrkarna tillskriver sina droger allehanda namn och referenser som åt avgudadyrkan.
Heroin(e)-hjälte/hjältinna, morphine- morpheus, stardust, angeldust, ayahuasca-själens ”stege”, vodka/whisky/aqua vita-livets vatten…osv
Allt är mock mot det sanna Gudomliga, inte bara det, i ruset snärjer de dyrkarna allt tightare i villfarelser och fördärv - alltså demoniskt
Jag har svårt att se att personer som 'dyrkar' droger tror att de är demoner. Inte metaforiska demoner utan bokstavliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in