Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nejdå, det finns andra teorier som håller vatten, gravitationsteorin tex eller BigBangteorin.
Skapelseberättelsen är ff ingen teori hur mycket du än vill det. Den är inte ens i närheten.
Ja precist, alla teorier som
du godkänner som en teori är OK, och du blockerar och smutskastar alla andra teorier. Den premissen är inte särskilt vetenskaplig, man ska var öppen och undersöka alla slags teorier.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om du hade levt på Nicolaus Copernicus tid, så hade du nog förkastat hans tankar som "ovetenskapliga", trots att hans slutsatser baserades på vetenskap, och han fick rätt i motsats till majoriteten i samhället, som då var troende. Men nu är ateister i majoritet i det svenska samhället, samma mönster upprepar sig i mänskligheten, vissa som vill stå över och ha makt över andra, medans andra värderar sanning, fakta och ödmjukhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Så du är en av dem som värderar sannimng och fakta menar du? Du måste ha helt andra kriterier för de här begreppen än den gängse uppfattningen.
Jag värderar sanning och fakta väldigt högt, faktiskt det högsta som finns, även högre än existensen av Gud. Sanningen av vår värld är alltså viktigare för mig än existensen av en gud. Vad är
dina argument för att jag har "helt andra kriterier för de här begreppen än den gängse uppfattningen"? Och är det viktigt att man har en "gängse uppfattning"istället för sanningen?
Detta med tanke t.ex. på Nicolaus Copernicus, du inser väl att den "gängse uppfattningen" på den tiden var att den geocentriska teorin var sann? Är det inte så att om du hade levt på den tiden, att du hade gett stöd åt den "gängse uppfattningen" att solen roterade runt jorden, istället för att undersöka alternativa svar?
Det känns som att du är fast i en sekt.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Är du enfaldig? Jag är säker på att jag har förklarat för dig, och många andra under alla dessa år, att Gud inte skapade universum på sex dagar!
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nähä? Men det står ju i bibeln. Förnekar du HERRENS ord?
Det står
inte att Gud skapade universum på sex 24 timmars jorddagar, det står att Gud skapade allting vad Gud
kallade för dagar och nätter. Jag är säker på att jag har förklarat detta för dig tidigare.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är en förebild för människor, att man inte behöver jobba 24/7, 7dagar i veckan, utan att man behöver vila också.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Varför tror du det?
"
Ty att gå in i Guds vila är att vila ut från sitt verk, så som Gud vilade från sitt. Låt oss därför göra allt vi kan för att komma in i den vilan, så att ingen bringas på fall genom samma slags ohörsamhet." (Hebr 4:10-11 Bibel2000)
"
De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt.
Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda. De skall inte arbeta förgäves" (Jes 65:21-23 Bibel2000)