2026-03-08, 13:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tack men den har jag sett och Aftonbladet är ingen bra källa.
Verkar inte stämma

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-889231

Det är mycket möjligt men Expressen och flera andra svenska tidningar hade samma rubrik.

Jag fick upp det i nyhetsflödet och citerade bara vad som sades.
Citera
2026-03-08, 13:20
Medlem
[quote=abracadabra1619|94481236]
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta

Kuwait exporterar 2,3 miljoner fat olja per dag. På en riktig stor tankbil kan man få med 50 kubik. Då behövs det 7500 laster per dag. För att klara det behöver man ha runt 25 000 tankbilar som kör skytteltrafik, de kör ju runt 60km / h med sådana laster. En rundtur för en tankbil tar 3-4 dagar så effektiv "avlastning" bir 0,25 last per dag. Du kan kanske få upp volym med hängare etc. då går farten ned och varje leverans tar längretid, men det finnes ju inte ens kapacitet av lastbilar tilgänglig i området.

Man kan inte ersätta sjötransport med lastbilar.
Jag räknar med at du aldrig har sätt en Oljetanker annet en på bild. Det är ordentliga bjässar.
Citera
2026-03-08, 13:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nä, jag tror också att det är fakenews, dock är Aftonbladets rapportering om att lokala medier påstår att UAE attackerat Iran sanning.

översatt

https://www.ynetnews.com/article/r1gmgyoy11g
Ser inte bra ut om kriget eskalerar med fler anfall mot Irans grannländer.

Från länken ovan

"Tidigare på söndagen meddelade Förenade Arabemiraten att Iran inlett en ny attack mot landet, med avfyrning av 16 ballistiska missiler och 117 drönare." (översatt)
Citera
2026-03-08, 13:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en rockad som görs bara, vad jag förstått. Gerald Ford ersätter Lincoln och George Bush tar Fords plats vid Levanten.

Om det inte är Gerald Ford som ska hem. Hon lämnade Norfolk i juni och var sedan i MÖ under tolvdagarskriget. Därefter skickades hon till Västindien för aktionen mot Venezuela, för att sedan tuffa iväg till MÖ igen. Sjömännen ombord har inte varit i land sedan den 18 juni förra året. Det är nästan inte klokt.

En tanke bara: om hon skulle hem till Norfolk, på USA:s östkust så borde hon ha tagit vägen genom Gibraltar och mött George Bush på vägen. Nu är hon istället på väg mot Indiska oceanen. Detta tyder kanske på de alternativ du skriver om.
Citera
2026-03-08, 13:22
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Från UAE’s sida förnekas påståendet som verkar komma från israeliska Channel 12. Oklart vad som är sant.
Verkligen. Förtjänar då att tas med en nypa salt.
Citera
2026-03-08, 13:23
Avstängd
Iranierna kommer inte att ge upp lätt de kommer att sälja sig dyrt innan USA och Israel återigen får kontroll över deras olja som USA och Isreal hade under förrädaren shahens tid.
Citera
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Precis, men du insinuerade att det startade i juni 2025. Men de jure startade kriget 1979. D.v.s du kan inte säga att Iran hade rätt att angripa Azerbadjan utan att samtidigt säga att Israel och USA hade rätt att angripa Iran.

Insinuerade inget sådant. Du läser in något jag inte skrivit, igen, och bygger sedan ett argument på den felläsningen.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är mycket möjligt men Expressen och flera andra svenska tidningar hade samma rubrik.

Jag fick upp det i nyhetsflödet och citerade bara vad som sades.
Jo jag såg den på Aftonbladet också men ofta brukar de lämna info till deras källa så man kan försöka avgöra trovärdigheten.

Det kommer massa information och som alla krig så är många av dem falska.
Citera
2026-03-08, 13:25
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Alla har egna intressen, Usa klarar sig inte utan deras olja o gas produktion, det är en helt avgörande kostnad för Usa:s ekonomi ska kunna överleva, samt den finansierar en massa, skolor, infrastruktur osv.

Europa vill gå all in på fossilfritt, detta kommer missgynna Usa o oljeländer enormt framöver, men våra politiker visa sin okunskap genom att göra oss oljeberoende o gas beroende helt på fel sätt, skulle man valt o behålla kärnkraft o sedan avveckla dessa när man uppnått allt hade vi haft ett annat utgångsläge, ex enkelt kunna bygga mer kärnkraft, satsa all in på elektrifiering av bil marknaden, gas produktion osv genom bidrag än att nu tvingas betala höga energipriser som även missgynnar vår industri som i sin tur leder till högre arbetslöshet.

Just igenom detta vårdslösa beslutsfattandet är det inte mer än rätt att Trump passa på o utnyttja läget till max, han försämra alla våra förutsättningar för att kunna ställa om, genom ex öka på enorma belopp till försvar osv, allt detta kan Trump utnyttja för vi haft naiva vänster politiker som styrt.

Du bekräftar att Europa skadas ekonomiskt av en kombination av dålig energipolitik och amerikansk opportunism. Det är ett argument för bättre europeisk energipolitik och mer europeisk självständighet, inte ett argument för att Irankriget gynnar oss.
Citera
2026-03-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det krävs tusentals lastbilar för att frakta samma frakt som en supertanker klarar av. Dessutom en omlastning från tankers till lastbilar skulle ta lång tid.

Nu ligger mellan 150-400 fartyg för ankar i Persiska viken pga kriget, inte alla men flera av dem är supertankers.

Dessutom finns med största sannolikhet inte den mängden tankbilar. Sedan är det inte heller säkert med att det finns ett vägnät som kan ha den kapaciteten. Lägg därtill att karavaner kan attackeras av drönare och missiler samt längs vägen av mindre enheter så är detta fullkomligt orealistiskt.
Det är också extremt dyrt att dela upp lasten på tusentals lastbilar. Alla de chaufförerna och de som lastar om ska ha lön, bilen och bränsle kostar osv. Det är helt orealistiskt som du säger.
Citera
2026-03-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99

Men om det gick skulle jag satsa varenda krona på att Iran vinner till slut.

Då får du allt ta och definiera "Vinna" först. För du verkar vara en sådan person som tycker det är en vinst att få hela landet sönderbombat om anfallande part någon gång bestämmer sig för att sluta anfalla.
Citera
2026-03-08, 13:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Cisterner på flak?
Är det bättre att ingenting kommer igenom?
Har de en bra logistik så kan de nog få igenom det, det är ju flera länder som drar i de trådarna isf.
Varför bombar de inte fartygen som ligger ankrade isf, fågelvägen till de i Persiska viken är ju kortare än resan som dessa lastbilar skulle ta.

Gissningsvis så kan inte sjötransporter ersättas med landtransporter så att det påverkar världsmarknadspriset på olja och gas. Supertankers har kapacitet att ta enorma mängder råolja.

När det gäller gas så transporteras den nedkyld i flytande form på specialbyggda fartyg, några sådana lastbilar som kan frakta gas på detta sätter är jag tveksam till att det ens existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in