2026-03-08, 13:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Typiskt försök att röra ihop begreppen. Finns massvis med länder där folket avskyr makten. Och med goda skäl.

Men bara för att en majoritet av amerikaner varken har förtroende för Trump eller för det politiska styret överlag så betyder det inte att dom skulle gynnas av, eller skulle önska sig, väpnad invasion från främmande makt.

Om man dessutom kollar på vad den senaste seriösa Gallup-undersökningen från Iran visar, och jämför med senaste Gallup från USA, så är stödet faktiskt lägre i USA.

Den där siffran på 20% får nog räknas som propaganda. Den kom från nån internet-poll va?
Mitt fetade.
Nej, den kom från "hästens mun", kan man säga. En professor i islamisk teologi, själv iranier, sa det. Men egentligen sa han "20%...eller 10%".
De senaste decennierna har 50 000 moskéer i Iran stängts för att folk inte längre går till dem.
Citera
2026-03-08, 13:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladet rapporterar om det.

Behövs inga länkar, uppgiften finns på nätet, googla.

Därmed inte sagt att det är sanning.
Jag ser inte Aftonbladet som säker källa.
Jag har letat på nätet men hittar inget.
Har du länk till annan källa än Aftonbladet vore det bra.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Läste att USA skickar ett tredje hangarfartyg till området.

Jag undrar om detta var planerat från början tex skeppet var på service eller annat uppdrag men som senare tänkts användas i konflikten.

Om inte, så är det ett tecken på "stress" förmodligen. Ju längre konflikten drar ut på tiden desto större blir konsekvenser.

Stoppet i Hormuz-sundet kostar enorma summor, USA:s allierade gulstater kan inte sälja sin olja och gas och förlorar stora summor, priset på dessa varor stiger och slår mot världsekonomin, gulfstaterna kaninte importera förnödenheter i samma utsträckning. Dessutom riskera viktig infrastruktur som tex avsalningsanläggningar, elproduktion, raffinaderier i gulfstaterna att slås ut.

Ett ytterligare hangarfartyg ökar styrkan att slå mot iranska mål, men det är svårt att slå ut mindre enheter med tex sjömålsrobotar.

Tills sist gissar jag på att marktrupper sättas in längs kusten om konflikten blir mer utdragen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vilka alternativvägar anser du finns?
Några av det skrev jag om.
Syns rätt tydligt på kartan också.

Även om det blir karavaner med lastbilar till en annan hamn så borde det ju vara värt det, tänker jag.
Citera
2026-03-08, 13:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Mer eller mindre ja.
18 timmars bilresa från Kuwait till Israel.
Efter 24 timmar så står de nog redo i hamnen för att lassa på båtar.
De resurserna borde de ju ha när det handlar om miljarders dollar dagligen.

Vad menar du? Transportera olja med lastbil?

Det går ungefär 7500 tankbilar på en oljetanker.

Å andra sidan är en oljetanker mycket långsammare.
Citera
2026-03-08, 13:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jo det gör det, UAE förnekar dock att dom utfört någon attack.
UAE bombarderade en iransk avsaltningsanläggning för dricksvatten för ett par timmar sedan. Angreppet är symboliskt, men ett angrepp lik väl.

Angreppet är ett svar på det angrepp mot flygplatsen i Dubai, som inträffade EFTER att president Pezeshkian gått ut och sagt att man ställde in bombardemanget mot Gulfstaterna.

Nu tror jag i o f s inte att det var ett riktigt angrepp som iranierna gjorde mot flygplatsen. Vad som hände var att plåtbitar från en interceptorrobot trillade ned. Den kan ha varit riktad mot i princip vad som helst, typ en spaningsdrönare.

Luftförsvaret i UAE, Kuwait, Saudiarabien, etc, har faktiskt betett sig helt hysteriskt under detta krig och skickat iväg drösvis med svindyra Patriot PAC3-robotar mot vad tusan som helst.

De har en del att lära från sina israeliska och iranska grannar, som till skillnad från araberna alltid har haft förmågan att hålla huvudet kallt även i mycket pressade lägen.
Citera
2026-03-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Över 11k inlägg om gnäll om rätt källa? Wow..
Citera
2026-03-08, 13:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Några av det skrev jag om.
Syns rätt tydligt på kartan också.

Även om det blir karavaner med lastbilar till en annan hamn så borde det ju vara värt det, tänker jag.

Det krävs tusentals lastbilar för att frakta samma frakt som en supertanker klarar av. Dessutom en omlastning från tankers till lastbilar skulle ta lång tid.

Nu ligger mellan 150-400 fartyg för ankar i Persiska viken pga kriget, inte alla men flera av dem är supertankers.

Dessutom finns med största sannolikhet inte den mängden tankbilar. Sedan är det inte heller säkert med att det finns ett vägnät som kan ha den kapaciteten. Lägg därtill att karavaner kan attackeras av drönare och missiler samt längs vägen av mindre enheter så är detta fullkomligt orealistiskt.
Senast redigerad av DeValera 2026-03-08 kl. 13:12.
Citera
2026-03-08, 13:11
Medlem
[quote=Kaptenstjärt|94481106]
Vad menar du? Transportera olja med lastbil?

Det går ungefär 7500 tankbilar på en oljetanker.

Å andra sidan är en oljetanker mycket långsammare.
Man behöver ju inte 7500 tankbilar.
En sån kort resa så får det ju bli skytteltrafik fram och tillbaka med säg 100 lastbilar (om ens det) med enorma släp med cisterner på.
Det är ju desperata tider, så why not?
De borde bygga ut en järnväg eller pipeline där så de slipper förlita sig på Iran i framtiden, att de redan inte har gjorts förbluffad mig en aning.
Och ja det känns som att det borde sparas mkt tid på det sättet.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2026-03-08 kl. 13:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Eller så har presidenten inte makt över militären.

Han har inte makten över IRGC iaf.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Angående att har attackerat Iran så verkar det inte stämma
Men du lipar väl om inte Aftonbladet stämmer.

Uppgift som kom för drygt 30 minuter sedan.

"UAE denies striking desalination facility in Iran, senior official tells 'Post'"

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-889231
Citera
2026-03-08, 13:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Aftonbladet skriver att lokala medier rapporterar om att UAE attackerat Iran.

Finns väl ingen anledning att betvivla att lokala medier rapporterat om det?

Här hittade jag en lokal mediaaktör som berör ämnet.

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-889231

UAE förnekar att man attackerat Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in