2026-03-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här har du Aftonbladets rubrik på det, titta!

AB hänvisar till N12 som är hopplösa. Skriver på hebreiska. En kort blänkare finns via översättning:

For the first time since the beginning of Operation "Raven's Roar" - the United Arab Emirates carried out an attack in Iran. The target of the attack: a water desalination plant. Senior Israeli officials estimate that the attack is "symbolic" and intended to send a deterrent message to Iran.

https://www-mako-co-il.translate.goog/news-military/Israel_iran_war/liveblog-f12b83ed35acc91026.htm?_x_tr_hist=true&_x_tr_sl=au to&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp#4931f90e c1dcc910VgnVCM200000650a10acRCRD

i24NEWS
UAE attacks desalination plant in Iran. Source with details to i24NEWS: UAE attacked desalination plant in Iran

https://www.i24news.tv/en/news/middle-east/iran-eastern-states/artc-iranian-strikes-and-interceptions-reported-across-gulf-live-blog

Turkisk media skriver:
"The United Arab Emirates (UAE) struck a desalination facility in Iran, marking the first time the Gulf state has directly attacked Iranian territory since the war began, an Israeli source told Israeli media outlet i24NEWS on Sunday.

" The United Arab Emirates attacked a desalination facility in Iran," said Israeli Amit Segal on his Telegram account, noting that an Israeli source confirmed it.

There's no confirmation from the UAE regarding the reports."

https://www.turkiyetoday.com/region/uae-strikes-iran-hitting-desalination-facility-israeli-media-3215834

Men inga andra stora mediebolag.
Citera
2026-03-08, 13:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladet skriver att lokala medier rapporterar om att UAE attackerat Iran.

Finns väl ingen anledning att betvivla att lokala medier rapporterat om det?

Här hittade jag en lokal mediaaktör som berör ämnet.

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-889231

UAE förnekar att man attackerat Iran.
Se mitt inlägg strax ovanför här så verkar det inte stämma.
Citera
2026-03-08, 13:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Läste att USA skickar ett tredje hangarfartyg till området.

Jag undrar om detta var planerat från början tex skeppet var på service eller annat uppdrag men som senare tänkts användas i konflikten.

Om inte, så är det ett tecken på "stress" förmodligen. Ju längre konflikten drar ut på tiden desto större blir konsekvenser.

---

Det är en rockad som görs bara, vad jag förstått. Gerald Ford ersätter Lincoln och George Bush tar Fords plats vid Levanten.

Edit: Lincoln har varit ute länge nu och behöver en paus. Ford är dessutom starkare.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2026-03-08 kl. 13:16.
Citera
2026-03-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Kolla israeliska Channel 12 som påstår sig fått informationen från israelisk källa.

Samma Channel 12 påstod häromdagen att Qatar hade attackerat Iran, något Qatar nekade till.

Vill minnas att Channel 12 var de som påstod att Hamas högg av huvuden på toddlers vid 7 okt-attacken. Så man får väl vara avvaktande när de skriver något.
Citera
2026-03-08, 13:15
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Källa?
Länk är bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran
Citera
2026-03-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
UAE bombarderade en iransk avsaltningsanläggning för dricksvatten för ett par timmar sedan. Angreppet är symboliskt, men ett angrepp lik väl.

Angreppet är ett svar på det angrepp mot flygplatsen i Dubai, som inträffade EFTER att president Pezeshkian gått ut och sagt att man ställde in bombardemanget mot Gulfstaterna.

Nu tror jag i o f s inte att det var ett riktigt angrepp som iranierna gjorde mot flygplatsen. Vad som hände var att plåtbitar från en interceptorrobot trillade ned. Den kan ha varit riktad mot i princip vad som helst, typ en spaningsdrönare.

Luftförsvaret i UAE, Kuwait, Saudiarabien, etc, har faktiskt betett sig helt hysteriskt under detta krig och skickat iväg drösvis med svindyra Patriot PAC3-robotar mot vad tusan som helst.

De har en del att lära från sina israeliska och iranska grannar, som till skillnad från araberna alltid har haft förmågan att hålla huvudet kallt även i mycket pressade lägen.

Från UAE’s sida förnekas påståendet som verkar komma från israeliska Channel 12. Oklart vad som är sant.

Citat:
- A senior official from the UAE has denied this claim while speaking with The Jerusalem Post.
Citera
2026-03-08, 13:17
Avstängd
Går det ens att betta på kriget?

Men om det gick skulle jag satsa varenda krona på att Iran vinner till slut.

Det som saknas är en genuin folklig revolt som i Libyen och Irak för att CIA:s och Mossads operation ska lyckas här. Att döda ledare och maktskikt räcker inte. De ersätts bara av nya.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Se mitt inlägg strax ovanför här så verkar det inte stämma.

Nä, jag tror också att det är fakenews, dock är Aftonbladets rapportering om att lokala medier påstår att UAE attackerat Iran sanning.

Citat:
Förenade Arabemiraten genomför första attacken i Iran, riktad mot avsaltningsanläggning
översatt

https://www.ynetnews.com/article/r1gmgyoy11g
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran
Tack men den har jag sett och Aftonbladet är ingen bra källa.
Verkar inte stämma

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-889231
Citera
2026-03-08, 13:18
Medlem
[quote=HmmVadSkaJagHeta|94481161]
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad menar du? Transportera olja med lastbil?

Det går ungefär 7500 tankbilar på en oljetanker.

Å andra sidan är en oljetanker mycket långsammare.
Man behöver ju inte 7500 tankbilar.
En sån kort resa så får det ju bli skytteltrafik fram och tillbaka med säg 100 lastbilar (om ens det) med enorma släp med cisterner på.
Det är ju desperata tider, så why not?
De borde bygga ut en järnväg eller pipeline där så de slipper förlita sig på Iran i framtiden, att de redan inte har gjorts förbluffad mig en aning.
Och ja det känns som att det borde sparas mkt tid på det sättet.

Kuwait exporterar 2,3 miljoner fat olja per dag. På en riktig stor tankbil kan man få med 50 kubik. Då behövs det 7500 laster per dag. För att klara det behöver man ha runt 25 000 tankbilar som kör skytteltrafik, de kör ju runt 60km / h med sådana laster. En rundtur för en tankbil tar 3-4 dagar så effektiv "avlastning" bir 0,25 last per dag.

Man kan inte ersätta sjötransport med lastbilar.
Jag räknar med at du aldrig har sätt en Oljetanker annet en på bild. Det är ordentliga bjässar.
Citera
2026-03-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Mer eller mindre ja.
18 timmars bilresa från Kuwait till Israel.
Efter 24 timmar så står de nog redo i hamnen för att lassa på båtar.
De resurserna borde de ju ha när det handlar om miljarders dollar dagligen.

Genom Hormuzsundet passerar ungefär 20 miljoner fat olja per dag..
En stor tankbil tar ca 200 fat... För att ersätta flödet i sundet skulle det krävas 100 000 lastbilar om dagen..

Att köra från Kuwait till Israel (t.ex. hamnen i Haifa eller Ashdod) innebär ju då att man måste korsa Saudiarabien och Jordanien.
Även om det finns diskussioner om handelskorridorer (som IMEC), är de inte byggda för råolja i den här skalan. Att Israel skulle bli "oljehamnen" för hela Gulfens export mitt i en brinnande konflikt med Iran är politiskt sprängstoff ju som Saudiarabien och Jordanien knappast skulle gå med på just nu... sen 18–24 timmar..!? Det stämmer kanske för en personbil som kör non-stop, men en karavan med tusentals tunga, explosiva lastbilar som ska genom tullar och säkerhetskontroller i tre olika länder? Det skulle ta dagar, om inte veckor, per vända.
Citera
2026-03-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det krävs tusentals lastbilar för att frakta samma frakt som en supertanker klarar av. Dessutom en omlastning från tankers till lastbilar skulle ta lång tid.

Nu ligger mellan 150-400 fartyg för ankar i Persiska viken pga kriget, inte alla men flera av dem är supertankers.

Dessutom finns med största sannolikhet inte den mängden tankbilar. Sedan är det inte heller säkert med att det finns ett vägnät som kan ha den kapaciteten. Lägg därtill att karavaner kan attackeras av drönare och missiler samt längs vägen av mindre enheter så är detta fullkomligt orealistiskt.

Cisterner på flak?
Är det bättre att ingenting kommer igenom?
Har de en bra logistik så kan de nog få igenom det, det är ju flera länder som drar i de trådarna isf.
Varför bombar de inte fartygen som ligger ankrade isf, fågelvägen till de i Persiska viken är ju kortare än resan som dessa lastbilar skulle ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in