2026-03-08, 10:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du bad om bevis. Gå in och kolla då

Det är precis som jag sa. Spelar ingen roll vad man presenterar. Rättshaveristerna viftar bort det oavsett. Allan ballan.
Jag höll på att gå dit. Tyvärr krävs det nu inloggning och jag tänker inte skapa något konto. Tråkigt. Jag gillar inte det.
Citera
2026-03-08, 10:46
Medlem
Vad har hennes tal med något att göra? Jag pratade om ett faktiskt problem, hennes mående. Anledningen till att soc gick så hårt på beror mest troligt på att det kom flertalet anmälningar från vården.
Partnern rörde till ordentligt i grytan med sina uttalanden.

Mödravården sa att hon talade långsamt. Att hon troligen hade en funktions variant.
Att en man blir upprörd över att han inte är pappa till barnet är mänskligt och förståeligt ? Även dom mest perfekta föräldrarna grälar eller svär eller gör saker utanför linjen. Hur hade din egen pojkvän resonerat om någon annan var pappa till dina barn?

Jag skrev ju det precis? Malin kritiserade socialtjänsten, dessutom via UG. Har hennes umgänge begränsats? Har socialtjänsten straffat henne? Nä.

Hennes nya barn har också fått en orosanmälan? Det är sjukt ! Begränsas hennes umgänge ska inte begränsas alls! Hon är mamma till sitt barn.

Adams pappa är ett annat exempel. Har hans kritik fått Adam omhändertagen? Nej snarare tvärtom. Skillnad på att vara saklig och ärlig / lögnaktig manipulatör.

”Varför lyssnar ingen på oss? 🤔”
Du kanske kan börja prata om att socialtjänsten utvinner föryngringsmedicin från barn och sen gör hamburgare av dom när du ändå är i farten.

Barn som sitter på lvu placeringar vittnar om att de blir slagna och satta på isolerings cell / hur menar du att det statliga våldet skiljer sig från föräldrarnas våld? Finns en grupp där barn som suttit på sis berättar hur dom blivit behandlade som barn.

Experten har talat. Att ingen annan kommit på detta.

Jag förnekar inget. Jag har flertalet gånger sagt att det finns problem inom socialtjänsten.

Hur ska vi göra med dessa problem ?

Du ber mig spekulera återigen. Det är en bedömningsfråga. Hur ska jag kunna avgöra något sånt? Klart man försöker hålla ihop barn och förälder?

Ja det är viktigt att spekulera särskilt när man som du har tunnelseende.
Varför har eller är inte dessa mammor och pappor med sina barn på ett boende ?
Citera
2026-03-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Vad har hennes tal med något att göra? Jag pratade om ett faktiskt problem, hennes mående. Anledningen till att soc gick så hårt på beror mest troligt på att det kom flertalet anmälningar från vården.
Partnern rörde till ordentligt i grytan med sina uttalanden.

Mödravården sa att hon talade långsamt. Att hon troligen hade en funktions variant.
Att en man blir upprörd över att han inte är pappa till barnet är mänskligt och förståeligt ? Även dom mest perfekta föräldrarna grälar eller svär eller gör saker utanför linjen. Hur hade din egen pojkvän resonerat om någon annan var pappa till dina barn?

Jag skrev ju det precis? Malin kritiserade socialtjänsten, dessutom via UG. Har hennes umgänge begränsats? Har socialtjänsten straffat henne? Nä.

Hennes nya barn har också fått en orosanmälan? Det är sjukt ! Begränsas hennes umgänge ska inte begränsas alls! Hon är mamma till sitt barn.

Adams pappa är ett annat exempel. Har hans kritik fått Adam omhändertagen? Nej snarare tvärtom. Skillnad på att vara saklig och ärlig / lögnaktig manipulatör.

”Varför lyssnar ingen på oss? 🤔”
Du kanske kan börja prata om att socialtjänsten utvinner föryngringsmedicin från barn och sen gör hamburgare av dom när du ändå är i farten.

Barn som sitter på lvu placeringar vittnar om att de blir slagna och satta på isolerings cell / hur menar du att det statliga våldet skiljer sig från föräldrarnas våld? Finns en grupp där barn som suttit på sis berättar hur dom blivit behandlade som barn.

Experten har talat. Att ingen annan kommit på detta.

Jag förnekar inget. Jag har flertalet gånger sagt att det finns problem inom socialtjänsten.

Hur ska vi göra med dessa problem ?

Du ber mig spekulera återigen. Det är en bedömningsfråga. Hur ska jag kunna avgöra något sånt? Klart man försöker hålla ihop barn och förälder?

Finns föräldrar som bor placerade tillsammans i familjehem men det gäller oftast föräldrar och bebis .Är nog få föräldrar som skulle överväga att flytta in i familjehem med sina barn som är äldre än en liten bebis , lämna sin egen bostad, arbete , vänner osv
Citera
2026-03-08, 11:19
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Ja mödravården sa det. Men det är inte grunden till LVU.

Orkar inte gå in på diskussionen om styvpappan. Men nej det är inte en bra reaktion. Säkert rimlig, men inte bra. Jag hade reagerat likadant, skillnaden är att jag hade tagit mitt pick och pack och stuckit.

Alla grälar, barn tas inte pga gräl.

Citat:

Ja det är inte konstigt att andra barnet får en orosanmälan. Det är korkat att skaffa nytt barn när ett redan är placerat.

Citat:

Vad säger att barnet talar sanning? Ingen vill vara på LVU/SiS, att anklaga för misshandel eller annat är ett enkelt försök att komma därifrån. Speciellt när det tragiskt nog förekommer på vissa av dessa ställen.

Citat:

Det är helt hypotetiskt, det är helt onödigt att spekulera. Har du exempel på ett fall där någon förlorat jobbet där man separerat förälder och barn specifikt pga det? Efter hur lång tid?
Citera
2026-03-08, 11:28
Medlem
Totiuss avatar
IVO bekräftar åter problemen med oseriösa och kriminella aktörer inom vård och omsorg i sin senaste rapport ”Vad har IVO sett 2025”:
Fortsatta problem med oseriösa och kriminella aktörer inom vård och omsorg
Förekomsten av oseriösa och kriminella aktörer inom vård och omsorg riskerar fortsatt att få allvarliga konsekvenser för grupper som redan är särskilt utsatta. Under det senaste året har IVO återkallat tillstånd för verksamheter som antingen har drivits av företrädare som är olämpliga eller som haft stora brister i kvalitet och regelefterlevnad. En återkommande brist är att ansvariga inte har kontrollerat personalens bakgrund mot misstanke och belastningsregister vilket innebär att barn och unga riskerar att exponeras för kriminalitet eller att inte få det skydd och stöd som de har rätt till. IVO:s tillståndsprövning visar att många som ansöker om att starta tillståndspliktig verksamhet inte har den insikt och lämplighet som krävs
https://www.ivo.se/globalassets/dokument/publikationer/rapporter/rapporter-2026/ivo-vad-har-ivo-sett-2025.pdf

Alltså: ”barn och unga riskerar att exponeras för kriminalitet eller att inte få det skydd och stöd som de har rätt till

Detta i kombination med bristfälliga utredningar och bristfällig handläggning bekräftar åter att bilden som Sofia och FU ger är i sak korrekt även om de inte använder samma formella språk som IVO.
Citera
2026-03-08, 12:20
Medlem

Vad e grunden då ?

Orkar inte gå in på diskussionen om styvpappan. Men nej det är inte en bra reaktion. Säkert rimlig, men inte bra. Jag hade reagerat likadant, skillnaden är att jag hade tagit mitt pick och pack och stuckit.

Varför orkar du inte det? Alla grälar, varför ens försöka med att ingen familj brister ibland, tror du på den perfekta familjen? Om socialtjänsten såg alla familjer brister, ska alla omhändertas då?

Ja det är inte konstigt att andra barnet får en orosanmälan. Det är korkat att skaffa nytt barn när ett redan är placerat.

Du är faktiskt den som behöver mest vård här, finns ingen anledning att ta någon av hennes barn.

Vad säger att barnet talar sanning? Ingen vill vara på LVU/SiS, att anklaga för misshandel eller annat är ett enkelt försök att komma därifrån. Speciellt när det tragiskt nog förekommer på vissa av dessa ställen.

Du menar att vi ska utgå från att barn ljuger ? Jag har personligen träffat flera barn som suttit på sis, och som har varit utsatta för grovt våld, inlåsta i isolering där barn har blåmärken. Det du säger nu är helt sjukt. Unga flickor som blivit våldtagna behöver klä av sig nakna inför personal osv.

Menar du att barnens röst i detta är viktigt eller inte ? Du säger emot dig själv hela tiden ?

Det är helt hypotetiskt, det är helt onödigt att spekulera. Har du exempel på ett fall där någon förlorat jobbet där man separerat förälder och barn specifikt pga det? Efter hur lång tid?

Nej jag har inte det, jag försöker bara förstå vad socialtjänsten håller på med.

Vad tycker du om rasbiologi ? Och stelirisering av vissa som du anser inte ska ha barn?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-08 kl. 12:24.
Citera
2026-03-08, 12:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Vad e grunden då ?

Varför orkar du inte det? Alla grälar, varför ens försöka med att ingen familj brister ibland, tror du på den perfekta familjen? Om socialtjänsten såg alla familjer brister, ska alla omhändertas då?

Du är faktiskt den som behöver mest vård här, finns ingen anledning att ta någon av hennes barn.

Du menar att vi ska utgå från att barn ljuger ? Jag har personligen träffat flera barn som suttit på sis, och som har varit utsatta för grovt våld, inlåsta i isolering där barn har blåmärken. Det du säger nu är helt sjukt. Unga flickor som blivit våldtagna behöver klä av sig nakna inför personal osv.

Menar du att barnens röst i detta är viktigt eller inte ? Du säger emot dig själv hela tiden ?

Nej jag har inte det, jag försöker bara förstå vad socialtjänsten håller på med.

Vad tycker du om rasbiologi ? Och stelirisering av vissa som du anser inte ska ha barn?

Låt dig inte avledas till detaljer i olika enskilda fall av Nariiouh. Det viktiga är att lagstiftningen gällande socialtjänsten och LVU är omfattande och tydlig. Fakta visar att socialtjänsten systematiskt bryter mot denna lagstiftning. Det är ett brottsligt agerande av socialtjänsten.

Det är denna problematik som FU och andra kritiker adresserar.
Citera
2026-03-08, 12:42
Medlem
Citat:

Vad e grunden då ?

Sterilisering infördes vid den tid då de enda preventivmedel som fanns var mekaniska som kondom och pessar och abort var olagligt , Pessar skrevs dessutom bara ut till gifta kvinnor med godkännande från maken , Då liksom nu var det inte ovanligt att män utnyttjade kvinnor med funktionshinder som inte kunde fungera som förälder.
Sterilisering drogs dock över alla gränser när människor inte kunde gifta sig om de inte steriliserade sig för att det i släkten fanns någon med svår psykisk ohälsa, epilepsi eller att de själva tillhörde vad som räknades som sämre folk
Citera
2026-03-08, 12:42
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad e grunden då ?

Läs domen. Främst verkar den grunda sig i hur utredningshemmet uppfattat henne. IF är inte en del av domen.

Citat:

För att det redan diskuterats i Malins tråd. Att ha en sådan reaktion med mödravården är högst olämpligt och jag kan förstå att barnmorskan blev orolig.

Bra att du använder ordet ibland. Det är viktigt att särskilja ibland och ofta/alltid. Det är först vid det sistnämnda som soc blir inblandat. Därav ser vi relativt låga siffror när det kommer till omhändertaganden.

Citat:

Huruvida det finns en anledning att ta hennes barn är något varken du eller jag vet.
Jag kan tycka att omständigheterna kring hennes fall verkar lite löjliga och överdrivna, men jag vet inte hur hon är i psyket eller med barnet. Spekulativt står jag 50/50.

Citat:

Utgå? Nej man ska inte utgå från det. Jag säger att lite klokare barn utnyttjar en sådan ursäkt för att ta sig därifrån. Personer på SiS har ofta en problematik, att dom är duktiga manipulatörer kan vara en del av sagd problematik. Därför är det viktigare att se över placeringarnas kvalitet och säkerställa trygghet, snarare än att bara häva dom.
Barn på LVU kan också instrueras av föräldrarna att förmedla en annan bild än den verkliga, återigen i ett försök att komma hem. En anledning till varför vissas umgängen kan begränsas.

Fias barn instruerades. Adam instruerades.

Citat:

Socialtjänstens syfte har du på deras hemsida. Det är inget speciellt mystiskt med det.

Min enda åsikt kring barn och djur är att det borde vara en obligatorisk kurs innan man skaffar några. Dels för att bilda sig och veta vad man ger sig in i, därefter att förhindra direkt olämpliga föräldrar.
Vad som händer om olämpliga föräldrar ändå skulle skaffa barn är det vi ändå ser idag, inblandning av socialtjänst.
Citera
2026-03-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Sterilisering infördes vid den tid då de enda preventivmedel som fanns var mekaniska som kondom och pessar och abort var olagligt , Pessar skrevs dessutom bara ut till gifta kvinnor med godkännande från maken , Då liksom nu var det inte ovanligt att män utnyttjade kvinnor med funktionshinder som inte kunde fungera som förälder.
Sterilisering drogs dock över alla gränser när människor inte kunde gifta sig om de inte steriliserade sig för att det i släkten fanns någon med svår psykisk ohälsa, epilepsi eller att de själva tillhörde vad som räknades som sämre folk

Det var inte därför, enbart! Socialstyrelsen och rasbiologiska institutet ville inte att kvinnor som låg runt eller kom från en dålig klass skulle ha barn.
Citera
2026-03-08, 13:23
Medlem
Citat:
Det var inte därför, enbart! Socialstyrelsen och rasbiologiska institutet ville inte att kvinnor som låg runt eller kom från en dålig klass skulle ha barn.
Syftet från början var att förhindra att de man visste aldrig skulle kunna ta hand om barn inte heller skulle bli gravida bla de med if, psykiskt sjuka, de med svårare kroppsliga funktionshinder och de som alls inte fungerade i samhället , att det sedan utvidgades till något helt annat var inte tanken .
När lagen kom så fanns det inga effektiva preventivmedel och då liksom nu så utnyttjades de mest försvarslösa för sex vilket ledde till mängder med oönskade barn som hamnade på barnhem , Tidigare försvann mängder med oönskade barn genom de helt privata fostermammorna som i vissa fall var änglamakerskor
Citera
2026-03-08, 13:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Socialtjänstens syfte har du på deras hemsida. Det är inget speciellt mystiskt med det.
Är det möjligt att du fortfarande inte förstår att problemet är att socialtjänsten INTE arbetar på det sätt som är deras syfte? OM socialtjänsten hade uppfyllt sitt syfte hade problemen inte funnits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in