Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Vad e grunden då ?
Läs domen. Främst verkar den grunda sig i hur utredningshemmet uppfattat henne. IF är inte en del av domen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Varför orkar du inte det? Alla grälar, varför ens försöka med att ingen familj brister ibland, tror du på den perfekta familjen? Om socialtjänsten såg alla familjer brister, ska alla omhändertas då?
För att det redan diskuterats i Malins tråd. Att ha en sådan reaktion med mödravården är högst olämpligt och jag kan förstå att barnmorskan blev orolig.
Bra att du använder ordet
ibland. Det är viktigt att särskilja ibland och ofta/alltid. Det är först vid det sistnämnda som soc blir inblandat. Därav ser vi relativt låga siffror när det kommer till omhändertaganden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Du är faktiskt den som behöver mest vård här, finns ingen anledning att ta någon av hennes barn.
Huruvida det finns en anledning att ta hennes barn är något varken du eller jag vet.
Jag kan tycka att omständigheterna kring hennes fall verkar lite löjliga och överdrivna, men jag vet inte hur hon är i psyket eller med barnet. Spekulativt står jag 50/50.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Du menar att vi ska utgå från att barn ljuger ? Jag har personligen träffat flera barn som suttit på sis, och som har varit utsatta för grovt våld, inlåsta i isolering där barn har blåmärken. Det du säger nu är helt sjukt. Unga flickor som blivit våldtagna behöver klä av sig nakna inför personal osv.
Menar du att barnens röst i detta är viktigt eller inte ? Du säger emot dig själv hela tiden ?
Utgå? Nej man ska inte utgå från det. Jag säger att lite klokare barn utnyttjar en sådan ursäkt för att ta sig därifrån. Personer på SiS har ofta en problematik, att dom är duktiga manipulatörer kan vara en del av sagd problematik. Därför är det viktigare att se över placeringarnas kvalitet och säkerställa trygghet, snarare än att bara häva dom.
Barn på LVU kan också instrueras av föräldrarna att förmedla en annan bild än den verkliga, återigen i ett försök att komma hem. En anledning till varför vissas umgängen kan begränsas.
Fias barn instruerades. Adam instruerades.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Nej jag har inte det, jag försöker bara förstå vad socialtjänsten håller på med.
Vad tycker du om rasbiologi ? Och stelirisering av vissa som du anser inte ska ha barn?
Socialtjänstens syfte har du på deras hemsida. Det är inget speciellt mystiskt med det.
Min enda åsikt kring barn och djur är att det borde vara en obligatorisk kurs innan man skaffar några. Dels för att bilda sig och veta vad man ger sig in i, därefter att förhindra direkt olämpliga föräldrar.
Vad som händer om olämpliga föräldrar ändå skulle skaffa barn är det vi ändå ser idag, inblandning av socialtjänst.