Citat:
Ursprungligen postat av
kaktjuven
Alla vet att USAs militära budget är massiv medan Irans ligger på ca 10–15 miljarder dollar/år. Men krig är inte linjära, och Brown university uppskattar att USA:s operationer i Mellanöstern (inkl. Iran) kostade 9,65–12,07 miljarder dollar fram till september 2025. Dvs alla operationer i MÖ.
Och nu, en vecka in i Operation Epic Fury har USA redan bränt ca 3,7 miljarder dollar på första 100 timmarna med totala kostnader över 5, 5 miljarder dollar hittills.
Lägg till 351 miljoner dollar för tre nedskjutna F-15, radarsystem, THAAD, mm.
Experter varnar för att totalen kan nå upp till 95 miljarder dollar, hlgt räknat alltså, för en tvåmånaderskonflikt, plus 50–210 miljarder dollar i indirekta ekonomiska förluster från oljeprisökningar (+8%) och andra globala störningar (Penn Wharton Budget Model, mars 2026).
Många kostnader är obudgeterade, och Pentagon begär nu 50 miljarder dollar extra för att ersätta Tomahawks, Patriots och THAAD-interceptorer som gått åt i första veckan.
uhm.. Usa är en netto exportör av olja.....
men visst allt ovan är ju verkligen småpengar i sammanhanget.
Citat:
Du får ha din syn på detta och det gör bara att man kan diskutera med oliktänkande och lära sig av varandra.
Jag förstår hur du tänker men som sagt så ser jag inte detta linjärt och jag ser det inte som att bäst och högst budget vinner.
Lite som Afghanistan kriget, eller Vietnam kriget för den delen också. Och i detta så ser jag Irans strategi den som talar för deras del och emot USAs.
förstår inte riktigt varför du behöver bli så känslig över verkligheten.
Usa tar en försumbarkostnad. (dvs enstaka % av redan befintliga budegetar , där mycket / allt redan är inkluderat. dvs löner, nybeställnigar av matriel, träning (den bästa sorten dessutom, skarp).
medans iran skickas tillbaks till medeltiden. den här iden om att "vi dör och förlorar, men de gör de oxo" har ju ett värde, om det öht rörde sig om något som påverkar en ens den militära budgeten som redan ligger , ens på marginalen.
USA rullande kostnad enligt budget är ju 77b d /mån. (vilket i sin tur är ca 14% av den federal budgeten). (notera federala här, tillskillnad från de enskilda delstaternas budgetar)
Det du tycker "låter som mycket pengar för dig". är i relation till "USA" (det är ju usa vi räknar mot kostnaderna, inte ditt löne/soc konto) såväl inom budget, som småpengar.
att iran förlorat sin flotta, sitt flyg och ja, i stort sätt allt som de byggt upp de senaste 10åren , medans usa förlorat promillen av promillen, betyder ju inte att "det är synd om usa", eller "iran strnck". utan det är ju väldigt enkel matematik och verklighet bara....
Citat:
Sen har jag inte tiktok om du hade hoppats få bli den 4e följaren.
Så vad får dig att tro att du är på rätt spår. någon på brown som inte heller redar ut sin delbetalning av fodora?