2026-03-07, 23:18
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Nej precis när det oprovocerade fullskaliga anfallet startade så talades det om tre dagar.
Khameini dödades innan tre dagar gått.
Det var så kort tid man trodde för att utan Ayatollan så stannar landet och då kan man göra en statskupp som tar makten över armén typ Venezuela.
Om den planen inte skulle fungera så tar man plan B som tar en månad max och där är vi nu
Sedan flyttar man fram den till.....osv.

Trump har sagt lite olika, men tre dagar har jag inte hört. Har du ingen källa på det så hittar du på, det är du inte främmande inför.
4-5 veckor sa Trump först, ändrade till 4-6 någon dag senare.

Militären planerar dock utifrån att det kommer ta minst 100 dagar, de lyssnar tydligen inte på sin ÖB och har sannolikt räknat lite på det innan de öppnar käften.
Drygt tre månader är alltså rimligt att anta att det kommer pågå. Men så här intensivt kommer det troligen inte vara länge till. De intensiva flyganfall vi ser nu kommer mattas av av den anledningen att det inte finns så mycket att skjuta på.

Och när kriget övergår till något mer rutinartat, vilket mycket väl kan ske inom några veckor, så kommer säkert Trump att anse att han uppnått det han skulle, har vunnit för att därefter koncentrera sig på hur han skall få ordning på Kuba.
Citera
2026-03-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vi måste verkligen uppskatta hur usa på en vecka förstört i princip hela iranska militären och dödat 3 omgångar av deras topp skick. Vilken jävla rensning asså
Det är enastående - Israel och Usa , världens bästa länder.
Citera
2026-03-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Trump har sagt lite olika, men tre dagar har jag inte hört. Har du ingen källa på det så hittar du på, det är du inte främmande inför.
4-5 veckor sa Trump först, ändrade till 4-6 någon dag senare.

Militären planerar dock utifrån att det kommer ta minst 100 dagar, de lyssnar tydligen inte på sin ÖB och har sannolikt räknat lite på det innan de öppnar käften.
Drygt tre månader är alltså rimligt att anta att det kommer pågå. Men så här intensivt kommer det troligen inte vara länge till. De intensiva flyganfall vi ser nu kommer mattas av av den anledningen att det inte finns så mycket att skjuta på.

Och när kriget övergår till något mer rutinartat, vilket mycket väl kan ske inom några veckor, så kommer säkert Trump att anse att han uppnått det han skulle, har vunnit för att därefter koncentrera sig på hur han skall få ordning på Kuba.
Nej det var aldrig tal om en månad från början utan det handlade om dagar men som alltid med Trump blir 24 timmar snart till 100 dagar som sedan förlängs hela tiden.
Annars håller jag med dig om att Trump borde ägna sig åt Kuba istället. Mycket mer lättsmält historia.
Citera
2026-03-07, 23:26
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Nej det var aldrig tal om en månad från början utan det handlade om dagar men som alltid med Trump blir 24 timmar snart till 100 dagar som sedan förlängs hela tiden.
Annars håller jag med dig om att Trump borde ägna sig åt Kuba istället. Mycket mer lättsmält historia.
Ingen källa? Då hittar du alltså på igen.
Citera
2026-03-07, 23:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nej precis när det oprovocerade fullskaliga anfallet startade så talades det om tre dagar.
Det var så kort tid man trodde för att utan Ayatollan så stannar landet och då kan man göra en statskupp som tar makten över armén typ Venezuela.
Om den planen inte skulle fungera så tar man plan B som tar en månad max och där är vi nu

Fast Venezuela fick ingen statskupp. De har samma regering som tidigare, bara med en ny president.
Citera
2026-03-07, 23:29
Medlem
Citat:

Trump har aldrig sagt tre dagar. Fyra-fem veckor däremot.
Citera
2026-03-07, 23:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hur dåligt skulle AEGIS fungera på land mot missiler och drönare?
Typ vid flygplatser, radarstationer mm?
AEGIS är ett system som är avsett för fartyg men i grunden fungerar det även på land precis som andra stridledningssystem.
Citera
2026-03-07, 23:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Varför anfaller Iran sina grannländer i gulfen?

Och varför svarar inte dessa länder med att anfalla Iran?
Kanske dessa länder låter USA användas baser där eller utrustning, samma sak gäller tex när vi låter Ukraina träna på en bas i Sverige då är det ett legitimt mål för Ryssen.
Citera
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Nu är det i och för sig inte ett standardbeteende att anfalla civila mål i samtliga grannländer, som inte deltar själva i kriget. Det är en form av terrorism.
När dessa stater aktivt stöttar agressorn med infrastruktur, logistik, bränsle, intel och baser att kriga ifrån, så blir det naturligt att försvara sig även mot dessa vid övergreppen.. Några faktiska belägg för att civila mål attackerats medvetet finns inte.
Citera
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
AEGIS är ett system som är avsett för fartyg men i grunden fungerar det även på land precis som andra stridledningssystem.
Det jag tänker på är att det inte är så hemskt dyr ammunition om jag minns rätt.
Jo, jag vet att det är fartygsskydd. Men borde väl fungera på land likväl?
Citera
2026-03-07, 23:33
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Som vanligt vet du ingenting: Khamenei dödades första minuten av kriget. Ingen vid sina sinnens fulla bruk trodde att regimen skulle ge upp så fort Khamenei dött, men jag förstår att du och andra efterblivna vill få det till att Trump skulle ha inbillat sig detta trots att de stora truppförflyttningarna pekade på motsatsen.

Kriget har rent militärt gått utmärkt för Israel och USA. Det verkar som att det är en fråga om några veckor innan regimen kollapsar. Ett problem är Irans många billiga drönare men jag tror att USA, precis som Ukraina tidigare gjort (Ryssland använder samma drönare), kommer att klara att hantera dessa drönarattacker. Sedan är det oerhört svårt att sia om hur lång tid det kommer att ta att stabilisera Iran. Många utlänningar kommer att vilja förstöra så mycket det går, men på plussidan är att Irans folk är sekulärt och avancerat och villiga att samarbeta mot demokrati under Shah Reza.
Citera
2026-03-07, 23:33
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vi måste verkligen uppskatta hur usa på en vecka förstört i princip hela iranska militären och dödat 3 omgångar av deras topp skick. Vilken jävla rensning asså
USA är världsmästare på att vinna slagen men förlora krigen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in