2026-03-08, 08:36
Medlem
Personliga påhopp, mobbning och att vara direkt störande är inte att framföra kritik.
Det är att vara just det, störande.
Nu vet jag inte hur Malin är privat, hon verkar ha en del personliga problem med måendet. Men hon är ett bra exempel på hur man kan framföra kritik relativt sakligt. Ha ett arbete. Arbeta på sig själv och hon får dessutom väldigt mycket mer umgänge med sina barn än Fia.

Malin verkar ju väldigt reko, att hon talar långsamt , och att pappan blev ledsen när han inte var far till barnen och visa känslor var två stora anledningar till att socialtjänsten tog barnet. Det får bara inte gå till så här! Och vi vet och många andra förstår det, det är du som saknar förståelse att läsa av människor.

Så snacket om att man inte kan kritisera socialtjänsten, för då tar dom dina barn är rent skitsnack. Det är inte därför Fia blivit av med sina barn.

Varför är det skitsnack ? Varje situation är unik, hur kan du säga så?

Nu är det ju inte socionomer som har i uppgift att ta beslut eller pröva ärendet rättsligt. Det är deras jobb att undersöka och rekommendera åtgärd.

Nonsens. Du behöver inte ursäkta henne.

De verkar ofta sakna rätt kompetens då både föräldrar och barn far illa inom deras omhändertaganden

Denna desinformation har verkligen rotat sig i er.. socionomer eller socialtjänsten tjänar inget på att placera barn.

Det är ingen desinformation, och folk börjar fatta det nu.

Japp. Utmärkt stöd, men i direkt knepiga situationer kan dom inte göra något. Utan då behövs just soc, polis, etc.

De kan tex hjälpa till med jobb pengar och boende, behövs inget annat, sedan har de också kris kontakter.

Nu är det rörigt. Vad syftar du på med Malin? Hon har fått utökat umgänge och bibehållet umgänge.

Folk ljuger sig blå, allt för att inte bära någon skuld. Bristen på transparens och uppriktighet gör att såna som jag sitter här och ifrågasätter.

Den som verkar ljuga till varje pris här är du, du förnekar att socialtjänsten är ett stort problem och att barn och föräldrar far illa pågrund av ofullständig kompetens

Det är väl en bedömningsfråga? Om föräldern inte har något socialt nätverk, förälder, gudfar/mor, blivit av med bostad och inte har några besparingar är det väl i extrema fall rimligt att under kortare tid placera barnet någonstans så det slipper bo på gatan? Tills det löser sig.

Varför inte värna om att placera barn och föräldrar tillsammans ?

Du verkar inte veta hur våld i nära relation fungerar.
Oftast vågar folk inte söka hjälp eller ens är villiga att ta emot hjälp när den erbjuds. Det är knappt 3% som vågar anmäla till polis när dom blir utsatta.

I dessa fall är det fantastiskt att socialtjänsten smått kan tvinga en förälder att separera från en våldsam partner genom att ha barnet som en spelpjäs.

många söker inte hjälp av SOS för att de är rädda, de vet att myndigheter sviker, det är vad anonyma utsatta kvinnor vittnar om på anonyma forum för kvinnor som blivit utsatta
Citera
2026-03-08, 09:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Det är kul hur det alltid är så att ingen i tråden följer Fia eller FU men ändå vet alla att det jag berättar tydligen är fel/falskt.
Det finns inget ”kul” i det här. Människors liv förstörs. Det räcker att lyssna på detta för att förstå hur fel socialtjänsten arbetar:
https://open.spotify.com/episode/1Bmpct7Qw7Fo6k592Jlouk

Alla insatta känner igen den bild som Sofia ger. Det som pågår inom socialtjänsten sedan decennier är sjukt.

Se vidare mitt inlägg igår: (FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
Citera
2026-03-08, 09:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ta statistiken från Kolada istället, för Kolada redovisar faktiska siffror. Kolada gömmer inte avvikelser i den totala mängden insatser i riket som Socialstyrelsen gör.
Kolada är kraftfullt men svårt att hitta i. Vad är det som skiljer jämfört med Socialstyrelsens redovisning?
Citera
2026-03-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Kolada är kraftfullt men svårt att hitta i. Vad är det som skiljer jämfört med Socialstyrelsens redovisning?

Bland annat får du reella siffror per kommun och region i Kolada. Du får också en annan uppdelning på posterna och inte redovisar allt i "insatser inom socialtjänst" som Socialstyrelsen gör.
Citera
2026-03-08, 09:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det finns inget ”kul” i det här. Människors liv förstörs. Det räcker att lyssna på detta för att förstå hur fel socialtjänsten arbetar:
https://open.spotify.com/episode/1Bmpct7Qw7Fo6k592Jlouk

Alla insatta känner igen den bild som Sofia ger. Det som pågår inom socialtjänsten sedan decennier är sjukt.

Se vidare mitt inlägg igår: (FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Den podden är mest intressant då man får höra hennes desperation innan hon hade barn. Samt att hon i princip var likadan innan barnen togs.

Utöver det är berättelsen otroligt maskad där hon klippt bort allt relevant till orsaken bakom varför barnen togs. Återspeglar knappast hur oskyldiga drabbas, eller hur hon blivit av med barnen på fel grund. Hade aldrig någonsin använt Palm som någon form av prejudikat för övergrepp.
Citera
2026-03-08, 09:51
Medlem
Citat:
Bland annat får du reella siffror per kommun och region i Kolada. Du får också en annan uppdelning på posterna och inte redovisar allt i "insatser inom socialtjänst" som Socialstyrelsen gör.
Finns mer statistik hos socialstyrelsen också med mängder av tabeller med uppdelning utifrån ålder osv om man ser till innehållsförteckning i bilaga 2 som ser ut som man måste öppna med excel.
Citera
2026-03-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns mer statistik hos socialstyrelsen också med mängder av tabeller med uppdelning utifrån ålder osv om man ser till innehållsförteckning i bilaga 2 som ser ut som man måste öppna med excel.

Fortfarande inte samma som i Kolada. Socialstyrelsen hämtar och tolkar info från Kolada.
Citera
2026-03-08, 10:00
Medlem
Citat:
Fortfarande inte samma som i Kolada. Socialstyrelsen hämtar och tolkar info från Kolada.
Ok , vet bara att det tidigare i den öppna publikationen hos Socialstyrelsen fanns mängder med tabeller över ålder, kön, uppdelning på lvu, SoL och omedelbara omhändertagande , utrikesfödda föräldrar osv dock inte någon uppgift om regioner
Citera
2026-03-08, 10:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Den podden är mest intressant då man får höra hennes desperation innan hon hade barn. Samt att hon i princip var likadan innan barnen togs.

Utöver det är berättelsen otroligt maskad där hon klippt bort allt relevant till orsaken bakom varför barnen togs. Återspeglar knappast hur oskyldiga drabbas, eller hur hon blivit av med barnen på fel grund. Hade aldrig någonsin använt Palm som någon form av prejudikat för övergrepp.
Det som handlar om Sofia personligen är ointressant när det gäller problemen med socialtjänsten. Det intressanta är systemfelen som skapar problemen – det som metaforiskt kallas för ”kidnappa” av det som kallas ”LVU-sekten” av vissa. Man kan ha synpunkter på semantiken men i sak är kritiken mot socialtjänsten synnerligen befogad.
Citera
2026-03-08, 10:16
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Malin verkar ju väldigt reko, att hon talar långsamt , och att pappan blev ledsen när han inte var far till barnen och visa känslor var två stora anledningar till att socialtjänsten tog barnet. Det får bara inte gå till så här! Och vi vet och många andra förstår det, det är du som saknar förståelse att läsa av människor.

Vad har hennes tal med något att göra? Jag pratade om ett faktiskt problem, hennes mående. Anledningen till att soc gick så hårt på beror mest troligt på att det kom flertalet anmälningar från vården.
Partnern rörde till ordentligt i grytan med sina uttalanden.

Citat:
Varför är det skitsnack ? Varje situation är unik, hur kan du säga så?

Jag skrev ju det precis? Malin kritiserade socialtjänsten, dessutom via UG. Har hennes umgänge begränsats? Har socialtjänsten straffat henne? Nä.

Adams pappa är ett annat exempel. Har hans kritik fått Adam omhändertagen? Nej snarare tvärtom.

Skillnad på att vara saklig och ärlig / lögnaktig manipulatör.

Citat:
Det är ingen desinformation, och folk börjar fatta det nu.

”Varför lyssnar ingen på oss? 🤔”
Du kanske kan börja prata om att socialtjänsten utvinner föryngringsmedicin från barn och sen gör hamburgare av dom när du ändå är i farten.

Citat:
De kan tex hjälpa till med jobb pengar och boende, behövs inget annat, sedan har de också kris kontakter.

Experten har talat. Att ingen annan kommit på detta.

Citat:
Den som verkar ljuga till varje pris här är du, du förnekar att socialtjänsten är ett stort problem och att barn och föräldrar far illa pågrund av ofullständig kompetens

Jag förnekar inget. Jag har flertalet gånger sagt att det finns problem inom socialtjänsten.

Citat:
Varför inte värna om att placera barn och föräldrar tillsammans ?

Du ber mig spekulera återigen. Det är en bedömningsfråga. Hur ska jag kunna avgöra något sånt? Klart man försöker hålla ihop barn och förälder?

Citat:
många söker inte hjälp av SOS för att de är rädda, de vet att myndigheter sviker, det är vad anonyma utsatta kvinnor vittnar om på anonyma forum för kvinnor som blivit utsatta

Haha snälla.

————

Till Totius.

Svordomarna och glåporden är igång på Fias live.
Hon har också stjärnskottet pistolMalin som gäst idag som berättade om hur hon brände Toran utanför Israels ambassad för några år sen. För att dom tagit hennes barn, eller något.
In och titta nu
Citera
2026-03-08, 10:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad har hennes tal med något att göra? Jag pratade om ett faktiskt problem, hennes mående. Anledningen till att soc gick så hårt på beror mest troligt på att det kom flertalet anmälningar från vården.
Partnern rörde till ordentligt i grytan med sina uttalanden.

Jag skrev ju det precis? Malin kritiserade socialtjänsten, dessutom via UG. Har hennes umgänge begränsats? Har socialtjänsten straffat henne? Nä.

Adams pappa är ett annat exempel. Har hans kritik fått Adam omhändertagen? Nej snarare tvärtom.

Skillnad på att vara saklig och ärlig / lögnaktig manipulatör.

”Varför lyssnar ingen på oss? 🤔”
Du kanske kan börja prata om att socialtjänsten utvinner föryngringsmedicin från barn och sen gör hamburgare av dom när du ändå är i farten.

Experten har talat. Att ingen annan kommit på detta.

Jag förnekar inget. Jag har flertalet gånger sagt att det finns problem inom socialtjänsten.

Du ber mig spekulera återigen. Det är en bedömningsfråga. Hur ska jag kunna avgöra något sånt? Klart man försöker hålla ihop barn och förälder?

Haha snälla.

————

Till Totius.

Svordomarna och glåporden är igång på Fias live.
Hon har också stjärnskottet pistolMalin som gäst idag som berättade om hur hon brände Toran utanför Israels ambassad för några år sen. För att dom tagit hennes barn, eller något.
In och titta nu
Allt det här är som vanligt bara skvaller och missaktning mot drabbade personer. Ditt inlägg har som vanligt ingenting med problemen med socialtjänsten att göra.
Citera
2026-03-08, 10:23
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Allt det här är som vanligt bara skvaller och missaktning mot drabbade personer. Ditt inlägg har som vanligt ingenting med problemen med socialtjänsten att göra.

Du bad om bevis. Gå in och kolla då

Det är precis som jag sa. Spelar ingen roll vad man presenterar. Rättshaveristerna viftar bort det oavsett. Allan ballan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in