2026-03-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Största universitetsländerna i Mellanöstern och Nordafrika

Topplistan (flest universitet bland 500 bästa i världen)

Turkiet — 6

Saudiarabien — 5

Förenade Arabemiraten — 5

Israel — 4

Iran — 4

..... Sverige har 8 universitet bland de 500 bästa i världen. Samlat Norden har 23. Norden har nog snart Europas starkaste flygvapen, men det är en annan historia. Poängen är att ett samlat Norden inte är att leka med, det är en europeisk STORMAKT.

Och Iran har en framträdande universitetskultur. Det skulle så klart se mycket bättre ut utan mullorna.

Framträdande universitetskultur. Möjligtvis jämfört med andra MENA-länder.

Schimären att en majoritet av iranierna är utbildade är pga att det är utbildade iranier som lämnar landet i högsta grad.

Brukar de "iranska" hazarerna vara välutbildade?
Citera
2026-03-08, 09:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Irans enda operativa Fateh-ubåt är bekräftat sänkt så du sprider alltså desinformation. Kilo-klassubåtarna rapporteras vara instängda och eller förstörda vid sina kajer. Men dessa kiloklassubåtar var mest papperstigrar med tveksamt värde.

https://www.globalmilitary.net/navies/events/202603-50/

https://www.globalmilitary.net/navies/events/202603-120/
Tack för att du rättar mig då jag uttryckte mig så slarvigt - borde ha skrivit "mig veterligt har de inte....osv". Rättar mig eller inte, för se nedan!

Eftersom jag inte sett något om någon iransk ubåt som sänkts så tog jag för givet att så inte var fallet. Jag tog hjälp av ChatGPT (för att få klarhet) som menar att det är bara obekräftade uppgifter som gör gällande att USA sänkt en iransk ubåt!
Citera
2026-03-08, 09:12
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Antagligen skulle USA framstå mer proffsigt om Trump och krigsministern slutade uttala sig. Och de lät den högsta generalen hålla dagliga presskonferenser.
I första Irakkriget var det General Schwarzkopf som pratade mest med media.
Ja Trumpen och Hegseth låter som några uppspelta 12 åringar. Snacka om oseriöst. Bättre att en riktig militär sköter presskonferenserna.
Citera
2026-03-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja Azerbajdzjan och Israel har ett samarbete. Man kan tänka sig att Azerbajdzjan har fått tillgång till avancerade Israeliska vapen mot att landet ska göra Israel gentjänster, tex underrättelser som du nämner eller nödlanda stridsflygplan.

Ja där ser man. Är ju inte direkt ett ämne man behärskar. Tack för infon.
Citera
2026-03-08, 09:16
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är inte rationellt att dra in icke-belligerenta i ett krig.

Om Hamas hade utfört attacker från baser i omkringliggande länder mot Israel, som regeringarna i de länderna godkänt, hade du då ryckt på axlarna?
Citera
2026-03-08, 09:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Irans enda operativa Fateh-ubåt är bekräftat sänkt så du sprider alltså desinformation. Kilo-klassubåtarna rapporteras vara instängda och eller förstörda vid sina kajer. Men dessa kiloklassubåtar var mest papperstigrar med tveksamt värde.

https://www.globalmilitary.net/navies/events/202603-50/

https://www.globalmilitary.net/navies/events/202603-120/
Kilo-ubåtarna var väl dessutom inte användbara då batterierna var defekta och de då inte kunde gå i U-läge.
Citera
2026-03-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Eller så var det en desperat false flag från vi-vet-vem för att knuffa in Azerbadjan i kriget.

Det är ju vad Iranska sidan hävdar iaf. Och jag vet inte, iranier är generellt bara mer rakryggade och pålitliga än israeler. Svårt att värja sig från liksom.

Ändå kommer det hot inifrån regimen om att Azerbajdzjan måste kasta ut sionisterna ur landet för att undvika fortsatta oroligheter?

Både Turkiet och Azerbajdzjan vet såklart vem som skickat drönare och robot men väljer att inte eskalera utan håller sig till en tydlig retorik och att stärka upp vid gränsen osv, än så länge iaf.
Citera
2026-03-08, 09:20
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu insinuerar du att bara länder med amerikanska baser har blivit attackerade vilket är fel. Azerbadjan har inga amerikanska baser. De blev träffade för att Iran är en irrationell dödskult som kräver armageddon.

De har bara dokumenterade militära och underrättelsesamarbeten med Israel, israeliska drönare och tillgång till azerbajdzjanskt territorium för operationer mot Iran. Det är välrapporterat och förklarar varför Iran betraktar dem som en aktiv part och inte en neutral granne.
Citera
2026-03-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kilo-ubåtarna var väl dessutom inte användbara då batterierna var defekta och de då inte kunde gå i U-läge.

Sant. Men har också hört från säkra källor på Flashback och IRGC på X att det bara var vilseledning och att de iranska ubåtarna är något slags supervapen som kan smyga sig på amerikanska hangarfartyg och sänka dessa. Man vet ju inte vad man skall tro om alla dessa iranska supervapen...
Citera
2026-03-08, 09:25
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Inte otänkbart. Dock så borde Azerbajdzjan kunna analysera missilbanor och eventuella rester från dem.

Skulle nog lita mer på Azerbajdzjansk expertis inom ämnen som recept på bästa shishkebab-såsen, än analys av missilbanor. (Var det inte drönare förresten?)

Man får helt enkelt räkna kallt med false flags från USrael. Det är så dom jobbar och alltid har gjort. Första steget är att få in kurder, azzar, och baludjier i kriget. Om inte det räcker så så kommer vi garanterat få se en false flag även på amerikansk mark, för att motivera "boots on the ground".

Lika säkert som amen i kyrkan. Sen kan man ju ha vadslagning om det blir "självmordsbombare" eller "dirty bomb" eller "flygplansattack". Eller nåt helt nytt och unikt.
Citera
2026-03-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jo. SVT e mer pålitliga än högermedia i Israel och USA. Undrar om inte denna dagen kan bli något av en backlash för USA:s allierade. Tror Iran kommer slå till mer mot Gulfstaterna.

Jag försöker ta info från alla håll .. har märkt dock att TRT media delar betydligt mer än västmedia och betydligt fortare. Väst verkar väldigt mycket för att tysta.. för att skydda USA och Israel. Det delar väldigt lite i jämförelse..
Citera
2026-03-08, 09:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ändå kommer det hot inifrån regimen om att Azerbajdzjan måste kasta ut sionisterna ur landet för att undvika fortsatta oroligheter?

Hot? Låter väl bara som goda råd.
Kan du citera?

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Både Turkiet och Azerbajdzjan vet såklart vem som skickat drönare och robot men väljer att inte eskalera utan håller sig till en tydlig retorik och att stärka upp vid gränsen osv, än så länge iaf.

Ja såklart. Israel.
Qui bono.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in