Citat:
Ursprungligen postat av
slö
usa har de senaste 10åren investerat mellan 75x och 125x i sin militär vs iran.
så simpel matematik säger att usa vinnar det "militärekonomiska" slaget med en faktor av ca 10-16.
det betyder att det sommaren 2025 så använde usa uppemot 8% av årets militärbudget, medans iran använde hela 2025 budget + några månader av årets....
Du har svårt att hantera din personoliga ekonomi misstänker jag, så vad får dig att känna det lämpligt att utala dig om nationalekonomi, eller projekteringsbudgetar? har du 3 följare på tiktok som likar dina tverkvideos?
Alla vet att USAs militära budget är massiv medan Irans ligger på ca 10–15 miljarder dollar/år. Men krig är inte linjära, och Brown university uppskattar att USA:s operationer i Mellanöstern (inkl. Iran) kostade 9,65–12,07 miljarder dollar fram till september 2025. Dvs alla operationer i MÖ.
Och nu, en vecka in i Operation Epic Fury har USA redan bränt ca 3,7 miljarder dollar på första 100 timmarna med totala kostnader över 5, 5 miljarder dollar hittills.
Lägg till 351 miljoner dollar för tre nedskjutna F-15, radarsystem, THAAD, mm.
Experter varnar för att totalen kan nå upp till 95 miljarder dollar, hlgt räknat alltså, för en tvåmånaderskonflikt, plus 50–210 miljarder dollar i indirekta ekonomiska förluster från oljeprisökningar (+8%) och andra globala störningar (Penn Wharton Budget Model, mars 2026).
Många kostnader är obudgeterade, och Pentagon begär nu 50 miljarder dollar extra för att ersätta Tomahawks, Patriots och THAAD-interceptorer som gått åt i första veckan.
Du får ha din syn på detta och det gör bara att man kan diskutera med oliktänkande och lära sig av varandra.
Jag förstår hur du tänker men som sagt så ser jag inte detta linjärt och jag ser det inte som att bäst och högst budget vinner.
Lite som Afghanistan kriget, eller Vietnam kriget för den delen också. Och i detta så ser jag Irans strategi den som talar för deras del och emot USAs.
Sen har jag inte tiktok om du hade hoppats få bli den 4e följaren.