2026-03-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Säger det igen.
Detta är inget vanligt krig i den bemärkelsen att skjuta flest soldater på de olika sidorna.
Detta är ett krig som handlar om ekonomisk utnötning.
Just nu hade kriget varit över trodde Trump med några dagars bombningar.

https://www.axios.com/2026/02/28/trump-iran-war-israel-off-ramps

Istället har den nu gått in i sin första vecka och för varje vecka så blöder den amerikanska militären 7ggr mer än den iranska i kostnader.
Detta enligt Brown University Cost of War.

usa har de senaste 10åren investerat mellan 75x och 125x i sin militär vs iran.

så simpel matematik säger att usa vinnar det "militärekonomiska" slaget med en faktor av ca 10-16.

Citat:
Exempelvis kostade sommaren 2025 för amerikanska skattebetalare uppemot 60 miljarder dollar medan det kostade Iran uppemot 10 miljarder dollar.

Och hur mycket har usa budgeterat för detta krig?

det betyder att det sommaren 2025 så använde usa uppemot 8% av årets militärbudget, medans iran använde hela 2025 budget + några månader av årets....

Citat:
Det de kommer göra nu är att försöka få med sig alla gulfstater, särskilt SA in i kriget som kan bekosta utgifterna.

Du har svårt att hantera din personoliga ekonomi misstänker jag, så vad får dig att känna det lämpligt att utala dig om nationalekonomi, eller projekteringsbudgetar? har du 3 följare på tiktok som likar dina tverkvideos?
Citera
2026-03-07, 13:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel skapar naturligtvis inte något Storisrael i Iran. Du måste vara extremt svagbegåvad som tror det.

Israel håller däremot på att putsa på gränserna runt den befintliga staten Israel.

Det viktiga för Israel är att ha säkra och enkelt försvarbara gränser eftersom staten är omringad av galna muslimer som vill utrota alla judar pga vad som står i pedofilprofetens uppdiktade sagobok.

Redan David Ben-Gurion ansåg att Israels norra gräns skulle ligga vid Litanifloden i dåvarande Libanon. Nu verkar det som om Israel håller på med den gränsjusteringen. Häromåret tog Israel kontroll över Hermonberget och 1967 Golanhöjderna. Om Israels nya gräns blir Medelhavet, Litanifloden, Hermonberget och Golanhöjderna har man lyckats skapa geografisk säkerhet som alla israeliska generaler drömt om alltsedan 1948. Den norra gränsen är därmed justerad en gång för alla och behöver inte utvidgas mer.

Därmed återstår gränsen i öster vid Jordanfloden. Här tror galna politiker i väst och diverse tokiga araber att Israel skall avstå området till en påhittad palestinsk stat. Det räcker att titta på en karta för att inse att så aldrig kommer ske. Israel behöver kontroll överhöjderna ner mot Jordanfloden för att kunna möta anfall från öst. Detta är ett faktum som aldrig kommer att förhandlas.

Den södra gränsen mot Sinai är inte problematisk på samma sätt. Ökenområdet är lätt att övervaka och skulle araberna anfalla från Egypten märkts det snabbt och tydligt och Israel har gott om tid att utplåna smutsaraberna med lite klassisk manöverkrigföring och flyganfall. Särskilt som en säkrad gräns i norr gör att Israel kan minska de nordliga förbanden och istället säkra sin östra och södra gräns.

Jag har aldrig sagt att Iran är tänkt att ingå i Storisrael. Det här är krig. Det här är krigsföring, de förstör ett motstånd. Exakt varför de krigar exakt si och så behöver man inte veta för att förstå att det här är en del av processen.
Citera
2026-03-07, 13:49
Medlem
Overminds avatar
WW3 och ekonomisk kollaps är på ingång. Vilken värld vi lever i.

Inom en snar framtid tar Kina Taiwan dessutom.

USA lär väl sätta i sina egna marktrupper om deras proxy arméer misslyckas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
EU kommer så klart få vara med och betala notan av kriget på något sätt.

Med skenande oljepriser och gas som riskerar fabriker och jordbruk!? Jag har svårt att tro det.. de är upptagna med stötta Ukraina dessutom.
Citera
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Kan nog vara riskabelt. Kina har satelitövervakning och koll på var deras skepp är. Så Iran kan få information från Kina vilka båtar som kan besjutas.
Hur tänker du att den informationen skall kommuniceras. Först översättas från kinesiska till engelska, skickas till en militärledning som ingen vet är fungerande, översättas till arabiska och sedan få ut den informationen till några herdar som förvarar några drönare i gethuset, skall programmera in kordinaterna på ett skepp i rörelse och skicka iväg den.

Nu överdrev jag, men jag hade inte tagit risken. För mycket som kan gå fel.
Citera
2026-03-07, 13:50
Medlem
Masingas avatar
Kan detta ha något att göra med Irans " shadow economy" måntnro
Citera
2026-03-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Med skenande oljepriser och gas som riskerar fabriker och jordbruk!? Jag har svårt att tro det.. de är upptagna med stötta Ukraina dessutom.

Jag menade så klart inte att EU kommer erbjuda sig att ta notan för kriget utan man kommer att bli tvungna att ta den, med ”vänner” som USA och Israel behöver man inga fiender.
Citera
2026-03-07, 13:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Alla länder runt om är ju packade med araber. Israel kan ju inte ens kontrollera sitt eget land. Hur tusan skulle de kunna ha ett större land med majoritet av befolkningen ickejudar ??

Jag vet inte, Netanyahu har tänkt på det här i 40 år så han har väl sina idéer.
Citera
2026-03-07, 13:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vill Israel det? Förmodligen är du grundlurad. Israel skapar sitt Storisrael och Europa drabbas ekonomiskt och av flyktingströmmar och kanske fler terrorattentat. Därutöver finns det mängder med negativa effekter. Det här är ett krig som Netanyahu längtat efter i 40 år. Du lär inte få det bättre.

En död islamist är bra islamist. Flyktingström kommer vi ej ha i Sverige. Det är slut med det. Men Europa kommer ej ta emot dessa. Det är arabvärlden jobb.

Tror och hoppas att världen fått nog av islamister. Dags att utrota dessa terrorister en gång för alla
Citera
2026-03-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Hur tänker du att den informationen skall kommuniceras. Först översättas från kinesiska till engelska, skickas till en militärledning som ingen vet är fungerande, översättas till arabiska och sedan få ut den informationen till några herdar som förvarar några drönare i gethuset, skall programmera in kordinaterna på ett skepp i rörelse och skicka iväg den.

Nu överdrev jag, men jag hade inte tagit risken. För mycket som kan gå fel.
Det är vad USA påstår att Ryssland gör med amerikanernas krigsskepp. Så det verkar fungera.
Citera
2026-03-07, 13:58
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Det är vad USA påstår att Ryssland gör med amerikanernas krigsskepp. Så det verkar fungera.

Hurdå? Hur många örlogsfartyg har Iran slagit ut?
Citera
2026-03-07, 14:00
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Decennier av saudisk finansiering har redan byggt upp en global infrastruktur av moskéer och nätverk som inte försvinner för att den direkta statliga finansieringen minskar. Den ideologiska grogrunden för al-Qaida och ISIS är ett självspelande piano nu i hög grad. Sen fortsätter privata saudiska donorer finansiera wahhabitiska institutioner globalt utan att det är statligt sanktionerat på samma sätt som tidigare. Skillnaden mellan statlig och privat saudisk finansiering är dessutom inte alltid tydlig i ett land där gränsen mellan staten och den rika eliten är flytande.

En "goodwill"-gest mot väst förändrar inte statens grundläggande karaktär eller intressen. MBS mördade fortfarande Khashoggi, för fortfarande krig i Jemen, och Saudiarabien stärks fortfarande som regional aktör när Iran försvagas. En begränsning av moskéexport förändrar ingen av dessa realiteter.

Men visst, jag erkänner att mitt argument hade varit ännu starkare för 20 år sedan. Men grundpoängen om selektivitet håller oavsett: islamkritiker som hejar på kriget mot Iran utan att problematisera Saudiarabien tillämpar sin kritik inkonsekvent och gör sig till nyttiga idioter åt amerikansk-israeliska intressen.

För att den ideologin endast behövdes för att konfrontera och kriga mot motstånds axeln från Iran.

Nu när Iran och Saudiarabien nu är vänner behövs inte denna typ av ideologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in