Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Jag vet ungefär vad hon säger, jag bryr mig inte om hon kallar socialen för olika öken namn, eller om hon berättar vad hon tycker?
Jag tycker myndigheter får tåla att ta kritik, och de ska också hantera kritik. Vi betalar skatt för att myndigheterna ska vara rättssäkra, hela samhället är uppbyggt så.
Personliga påhopp, mobbning och att vara direkt störande är inte att framföra kritik.
Det är att vara just det, störande.
Nu vet jag inte hur Malin är privat, hon verkar ha en del personliga problem med måendet. Men hon är ett bra exempel på hur man kan framföra kritik relativt sakligt. Ha ett arbete. Arbeta på sig själv och hon får dessutom väldigt mycket mer umgänge med sina barn än Fia.
Så snacket om att man inte kan kritisera socialtjänsten, för då tar dom dina barn är rent skitsnack. Det är inte därför Fia blivit av med sina barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Dessa med enorm makt över andras liv saknar rättslig utbildning, dessa har misslyckat så barn dör, där gamla blir bortglömda.
Nu är det ju inte socionomer som har i uppgift att ta beslut eller pröva ärendet rättsligt. Det är deras jobb att undersöka och rekommendera åtgärd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Hon behöver vara hemma, eftersom hon förlorat sina barn.
Nonsens. Du behöver inte ursäkta henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Ja, men dom tjänar inte pengar på att skicka runt barn, utan de som hjälper till gör det med hjärtat.
Denna desinformation har verkligen rotat sig i er.. socionomer eller socialtjänsten tjänar inget på att placera barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
De flesta som hjälper kvinnor och barn i våldsamma relationer är olika organisationer, hur kommer det sig?
Japp. Utmärkt stöd, men i direkt knepiga situationer kan dom inte göra något. Utan då behövs just soc, polis, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Man gör ju inte det i Malins fall tex?
Målar upp? Folk berättar en del av verkligheten för dig och du säger att det inte stämmer ? Hur vet du att det är rimligt ?
Nu är det rörigt. Vad syftar du på med Malin? Hon har fått utökat umgänge och bibehållet umgänge.
Folk ljuger sig blå, allt för att inte bära någon skuld. Bristen på transparens och uppriktighet gör att såna som jag sitter här och ifrågasätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Är det rimligt att omhänderta ett barn vars förälder blivit av med jobbet tex?
Det är väl en bedömningsfråga? Om föräldern inte har något socialt nätverk, förälder, gudfar/mor, blivit av med bostad och inte har några besparingar är det väl i extrema fall rimligt att under kortare tid placera barnet någonstans så det slipper bo på gatan? Tills det löser sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
flytta och sök hjälp av kyrkan eller olika organisationer, socialtjänsten kan t.o.m. tvinga mamman samarbeta fast det inte är lämpligt.
Du verkar inte veta hur våld i nära relation fungerar.
Oftast vågar folk inte söka hjälp eller ens är villiga att ta emot hjälp när den erbjuds. Det är knappt 3% som vågar anmäla till polis när dom blir utsatta.
I dessa fall är det fantastiskt att socialtjänsten smått kan tvinga en förälder att separera från en våldsam partner genom att ha barnet som en spelpjäs.