2026-03-07, 21:59
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad har inte hänt och hur vet du det?

För det är en AI-genererad video på en tjej som inte finns?
Citera
2026-03-07, 22:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
För det är en AI-genererad video på en tjej som inte finns?
Man kan ha synpunkter på formatet men våld mot barn i LVU-vård är inte något ovanligt. Kanske intressantare att diskutera den problematiken än formatet på opinionsbildning. Att det förkommer våld är ingen desinformation utan fakta.

Vill man dra det till sin spets kan man hävda att du ljuger när du påstår att det är desinformation.
Citera
2026-03-07, 22:23
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Man kan ha synpunkter på formatet men våld mot barn i LVU-vård är inte något ovanligt. Kanske intressantare att diskutera den problematiken än formatet på opinionsbildning. Att det förkommer våld är ingen desinformation utan fakta.

Vill man dra det till sin spets kan man hävda att du ljuger när du påstår att det är desinformation.

Ja visst men vi kan dra det till vad du vill, man kan hävda att du ljuger när du säger att jag ljuger för att jag påstår att det är desinformation i så fall också.

Att posta t ex en nyhetsartikel eller liknande som beskriver en händelse med våld som hänt i ett familjehem är inte desinformation

Att posta en uppdiktad historia om en icke existerande flicka som skulle fått sina fingrar brutna systematiskt som straff i ett familjehem som även det inte existerar, det är desinformation per definition.

Våld förekommer absolut i familjehem, och det är absolut inte bra, men varför då inte hålla sig till sanningen varför behöver man hitta på historier som aldrig hänt, borde inte verkliga exempel räcka?
Citera
2026-03-07, 22:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Våld förekommer absolut i familjehem, och det är absolut inte bra, men varför då inte hålla sig till sanningen varför behöver man hitta på historier som aldrig hänt, borde inte verkliga exempel räcka?
Man vill förmodligen skydda de drabbade barnen genom att inte hänga ut dem till allmän beskådan.
Citera
2026-03-07, 22:54
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Man vill förmodligen skydda de drabbade barnen genom att inte hänga ut dem till allmän beskådan.

Går alldeles utmärkt att skydda identiteten på offer i rapportering utan att behöva hitta på helt fiktiva historier, försök igen.
Senast redigerad av vajervevaren 2026-03-07 kl. 23:06.
Citera
2026-03-07, 23:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Går alldeles utmärkt att skydda identiteten på offer i rapportering utan att behöva hitta på helt fiktiva historier, försök igen.
Nej, det är en helt ointressant diskussion. Vi VET att våld, mobbing och annat skadligt ofta förekommer och socialen har ingen koll över vad de håller på med. Varningen för socialtjänsten är synnerligen befogad.
Citera
2026-03-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Det där är ett gamla dokument : https://www.scb.se/contentassets/11b5b0a6daea4213b21c5983720d5934/so0205_bs_1998.pdf

Vad menar du med detta?

Kan du inte skriva här hur många som bor i familjehem
Hur många som barn som får lvu och sol
Vad detta kostar
Kan du säga hur många nya och hur många som kommer varje år och blir placerade.

Du har inte svarat vad du hade gjort ?

En annan här inne hade köpt en hund istället.

JAg hjälper dig på traven:

Under året 2024 placerades i snitt 68barn i fosterhem, omkring 10 av dem var LVU. Det blir i genomsnitt 9.4 barn/1000inv. Det placerades i snitt 27 barn i HVB, enligt LVU oklart (då de flesta är LVU bör det vara så många). Varje familjehemsplacering kostar ungefär 10500kr per månad.

Jämför detta med antalet barn som är berörda av upplysningar kring vårdnad, boende och umgänge som är 53barn/10 000inv under 2024.

Det är omkring 85 barn /10 000 inv som får LSS (som då också går in som SoL-insatser i t.ex. familjehem).

Statistiken kring denna verksamhet är avsiktligt förvrängd för att folk inte ska kunna hitta den och jämföra kommuner. Den riktiga data är dessutom belagd med sträng sekretess och lämnas bara ut till särskilt prövade forskare. Därför är det extremt svårt att finna exakta jämförelsetal för riktiga LVU-beslut per kommun. Fastän det skulle vara enkelt att sammanställa antalet bifallna LVU-domar per år och kommun så finns det inte sådana uppgifter tillgängliga.
Domstolsverket redovisar en målutveckling på det totala antalet avgjorda LVU-domar för förvaltningsrätterna, vilket ligger på 5848 st under 2024. Det finns ingen detaljerad statistik angående andelen nya bifallna domar. Fastän vi vet att en stor majoritet av alla nya LVU-förhandlingar slutar i bifall kan vi inte gallra ur dessa då vi inte vet hur många av dessa 5848 domar som är nya, som är gamla, som är uppföljning eller upphävning. Det enda som finns är just de uppgifter ovan, dvs antalet placerade barn under ett år. Men det säger inte mycket mer än att x antal barn var placerade under det året. Det säger inte hur många av dem som var nyplacerade och hur många som hade avslutats.

Inte nog med ovan brukar Socialstyrelsen skydda kommunerna genom att trunkera statistiken: I och med att Socialstyrelsen hela tiden redovisar totalantal insatser i socialtjänsterna kommer också SIS-hemmets 950 platser med. I och med att ungdomsbrotten har ökat ökar också behovet för SIS. SIS har också hand om de HVB som rör LVU för barn under 15 år.

Data i detta inlägg kommer från faktisk redovisning i Kolada (som är SKRs verktyg för offentlig statistik och jämförelsetal).

https://www.domstol.se/globalassets/filer/gemensamt-innehall/styrning-och-riktlinjer/statistik/2024/domstolsstatistik_2024.pdf
Citera
2026-03-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ja visst men vi kan dra det till vad du vill, man kan hävda att du ljuger när du säger att jag ljuger för att jag påstår att det är desinformation i så fall också.

Att posta t ex en nyhetsartikel eller liknande som beskriver en händelse med våld som hänt i ett familjehem är inte desinformation

Att posta en uppdiktad historia om en icke existerande flicka som skulle fått sina fingrar brutna systematiskt som straff i ett familjehem som även det inte existerar, det är desinformation per definition.

Eftersom att du klassar all kritik mot socialtjänsten som desinformation så är det så att du för det mesta ljuger. Vi har rena offentliga rättegångar (förklarade ett dussin gånger på forumet, rapporterade i detalj på forumet) som beskriver hur socialtjänsten struntar i att barn råkar illa ut i fosterhemmen. Hur vet du att denna flicka inte existerar? Kan man underlåta att skicka ett barn till akuten när hela kroppen är blå så kan man väl som fosterförälder också sitta och bryta av fingrar på sina fosterbarn, intet sant? Vi har familjehem som hänger upp fosterbarn i säckar på vinden. Vi har familjehem som bestraffar fosterbarn med att hälla såpa, chili och annat i munnen på barnet.

Det är du som sprider desinformation, inte kritikerna.
Citera
2026-03-08, 00:05
Medlem
Citat:
Det börjar bli tjatigt med statistiken. Här finns senaste statistiken (kolla Excel-filen för detaljer):
Statistik om socialtjänstinsatser till barn och unga 2024
https://www.socialstyrelsen.se/publikationer/statistik-om-socialtjanstinsatser-till-barn-och-unga-2024-2025-10-9726/

Ta statistiken från Kolada istället, för Kolada redovisar faktiska siffror. Kolada gömmer inte avvikelser i den totala mängden insatser i riket som Socialstyrelsen gör.
Citera
2026-03-08, 01:02
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
För att barnens bästa ska kunna säkerställas måste socialtjänsten dels följa lagen, dels arbeta evidensbasart (vilket iofs ges implicit av lagkraven). Så är inte fallet.

Såklart.

Citat:
Jag har egna åsikter, jag följer inte S nu, jag har tittat på hennes live för några år sedan.

Det är kul hur det alltid är så att ingen i tråden följer Fia eller FU men ändå vet alla att det jag berättar tydligen är fel/falskt.

Citat:
Myndigheter trakasserar helt enkel en del som kommer från socioekonomisk bakgrund för att de kan.

Det tror jag nog inte att dom gör. Vet inte varför man ska måla upp socialsekreterare som några uttråkade tanter på ett kontor.

Blir en rätt död och tråkig diskussion. Däremot är det en åsikt sektledaren vädrat, att dom på lunchraster åker till skolor och letar barn.

Den som faktiskt har ett arbete att gå till vet att man inte har tid för nonsens av detta slag. Är man hemma hela dagarna och uttråkad kan jag förstå att detta verkar som en rimlig teori.

Citat:
Socionom utbildning är en enkel utbildning.
Jag bara säger att jag själv hade sökt mig till kyrkan eller rekommenderat andra om de hade problem som fattigdom, hot osv. Kyrkan jobbar mer med hjärtat, inte alla kanske men många. Att söka hjälp hos SOS kan leda till omhändertagande, det är så många kvinnor skriver just nu när de läser tex om Elsa.

Enkel eller ej, det är en utbildning på högskolenivå. Finns nog många gamla fossiler som borde gå i pension och annat olämpligt folk. Men kyrkan har visst rykte med barn dom också.

Kyrkan är toppen som stöd, men kan inte göra något för förälder eller barn i nöd. Återigen en åsikt sektledaren vädrat.

Förstår heller inte varför man målar upp ett omhändertagande som något direkt negativt. Om en person söker sig till soc pga någon form av nöd är ett omhändertagande rätt så rimligt? Det är hjälp.

Sen arbetar man förhoppningsvis för att komma tillbaka till varandra.

Citat:
Vem vill söka hjälp tex med en aggressiv fader eller med ekonomiska problem eller annat när de riskerar att bli utredda, det räcker med fel person, som ska utreda?

Det finns bra personer men det blir ju slumpen som avgör hur bra det blir?

Vad anser du att man ska göra med ett barn där en aggressiv fader befinner sig? Vad är lämplig åtgärd? Be personen sluta och vara snäll? Stå ut?
Citera
2026-03-08, 01:17
Medlem
Såklart.

Det är kul hur det alltid är så att ingen i tråden följer Fia eller FU men ändå vet alla att det jag berättar tydligen är fel/falskt.

Jag vet ungefär vad hon säger, jag bryr mig inte om hon kallar socialen för olika öken namn, eller om hon berättar vad hon tycker?

Jag tycker myndigheter får tåla att ta kritik, och de ska också hantera kritik. Vi betalar skatt för att myndigheterna ska vara rättssäkra, hela samhället är uppbyggt så.

Det tror jag nog inte att dom gör. Vet inte varför man ska måla upp socialsekreterare som några uttråkade tanter på ett kontor.

Blir en rätt död och tråkig diskussion. Däremot är det en åsikt sektledaren vädrat, att dom på lunchraster åker till skolor och letar barn.

Dessa med enorm makt över andras liv saknar rättslig utbildning, dessa har misslyckat så barn dör, där gamla blir bortglömda.

Den som faktiskt har ett arbete att gå till vet att man inte har tid för nonsens av detta slag. Är man hemma hela dagarna och uttråkad kan jag förstå att detta verkar som en rimlig teori.

Hon behöver vara hemma, eftersom hon förlorat sina barn.

Enkel eller ej, det är en utbildning på högskolenivå. Finns nog många gamla fossiler som borde gå i pension och annat olämpligt folk. Men kyrkan har visst rykte med barn dom också.

Ja, men dom tjänar inte pengar på att skicka runt barn, utan de som hjälper till gör det med hjärtat.

Kyrkan är toppen som stöd, men kan inte göra något för förälder eller barn i nöd. Återigen en åsikt sektledaren vädrat.

De flesta som hjälper kvinnor och barn i våldsamma relationer är olika organisationer, hur kommer det sig?

Förstår heller inte varför man målar upp ett omhändertagande som något direkt negativt. Om en person söker sig till soc pga någon form av nöd är ett omhändertagande rätt så rimligt? Det är hjälp.

Sen arbetar man förhoppningsvis för att komma tillbaka till varandra.

Man gör ju inte det i Malins fall tex?
Målar upp? Folk berättar en del av verkligheten för dig och du säger att det inte stämmer ? Hur vet du att det är rimligt ?

Det finns barn också som behöver familjehem och sis. Det finns också socialtjänstemän som är bra. Men det blir ju lite som slumpen om man kan bli av med sitt barn?

Är det rimligt att omhänderta ett barn vars förälder blivit av med jobbet tex?

Vad anser du att man ska göra med ett barn där en aggressiv fader befinner sig? Vad är lämplig åtgärd? Be personen sluta och vara snäll? Stå ut?

flytta och sök hjälp av kyrkan eller olika organisationer, socialtjänsten kan t.o.m. tvinga mamman samarbeta fast det inte är lämpligt.
Citera
2026-03-08, 01:55
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag vet ungefär vad hon säger, jag bryr mig inte om hon kallar socialen för olika öken namn, eller om hon berättar vad hon tycker?

Jag tycker myndigheter får tåla att ta kritik, och de ska också hantera kritik. Vi betalar skatt för att myndigheterna ska vara rättssäkra, hela samhället är uppbyggt så.

Personliga påhopp, mobbning och att vara direkt störande är inte att framföra kritik.

Det är att vara just det, störande.

Nu vet jag inte hur Malin är privat, hon verkar ha en del personliga problem med måendet. Men hon är ett bra exempel på hur man kan framföra kritik relativt sakligt. Ha ett arbete. Arbeta på sig själv och hon får dessutom väldigt mycket mer umgänge med sina barn än Fia.

Så snacket om att man inte kan kritisera socialtjänsten, för då tar dom dina barn är rent skitsnack. Det är inte därför Fia blivit av med sina barn.

Citat:
Dessa med enorm makt över andras liv saknar rättslig utbildning, dessa har misslyckat så barn dör, där gamla blir bortglömda.

Nu är det ju inte socionomer som har i uppgift att ta beslut eller pröva ärendet rättsligt. Det är deras jobb att undersöka och rekommendera åtgärd.

Citat:
Hon behöver vara hemma, eftersom hon förlorat sina barn.

Nonsens. Du behöver inte ursäkta henne.

Citat:
Ja, men dom tjänar inte pengar på att skicka runt barn, utan de som hjälper till gör det med hjärtat.

Denna desinformation har verkligen rotat sig i er.. socionomer eller socialtjänsten tjänar inget på att placera barn.

Citat:
De flesta som hjälper kvinnor och barn i våldsamma relationer är olika organisationer, hur kommer det sig?

Japp. Utmärkt stöd, men i direkt knepiga situationer kan dom inte göra något. Utan då behövs just soc, polis, etc.

Citat:
Man gör ju inte det i Malins fall tex?
Målar upp? Folk berättar en del av verkligheten för dig och du säger att det inte stämmer ? Hur vet du att det är rimligt ?

Nu är det rörigt. Vad syftar du på med Malin? Hon har fått utökat umgänge och bibehållet umgänge.

Folk ljuger sig blå, allt för att inte bära någon skuld. Bristen på transparens och uppriktighet gör att såna som jag sitter här och ifrågasätter.

Citat:
Är det rimligt att omhänderta ett barn vars förälder blivit av med jobbet tex?

Det är väl en bedömningsfråga? Om föräldern inte har något socialt nätverk, förälder, gudfar/mor, blivit av med bostad och inte har några besparingar är det väl i extrema fall rimligt att under kortare tid placera barnet någonstans så det slipper bo på gatan? Tills det löser sig.

Citat:
flytta och sök hjälp av kyrkan eller olika organisationer, socialtjänsten kan t.o.m. tvinga mamman samarbeta fast det inte är lämpligt.

Du verkar inte veta hur våld i nära relation fungerar.
Oftast vågar folk inte söka hjälp eller ens är villiga att ta emot hjälp när den erbjuds. Det är knappt 3% som vågar anmäla till polis när dom blir utsatta.

I dessa fall är det fantastiskt att socialtjänsten smått kan tvinga en förälder att separera från en våldsam partner genom att ha barnet som en spelpjäs.
Senast redigerad av Nariiouh 2026-03-08 kl. 01:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in