2026-03-07, 19:38
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Om några ska hem gratis till Sverige så ska man gå efter hur mycket skatt man betalat till staten.
Citera
2026-03-07, 19:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Så då är ni två vuxna personer som har satt ett värde på era hälsa och säkerhet. Så vad är den värd?

Men vad de flesta glömmer bort är att det social skyddsnätet som vi har i Sverige upphör i princip utanför Sveriges gränser och den enskilde kommer att få stå för oförutsedda kostnader själva. Åker man utomlands gäller det att ha en bra reseförsäkring som kan täcka eller ersätta sådan kostnader. Det är inte statens eller svenska myndigheters ansvar att stå för dessa kostnader.

Statens ansvar gentemot en medborgare utomlands är framför allt konsulär, dvs de kan hjälpa till med kontakten med de lokala myndigheterna om det behövs. Sen har staten även ansvar att ordna evakuering vid katastrof liknande situationer. Men det ekonomiska ansvaret för själva resan och sjukdomskostnader är något som den enskilda personen ska stå för.

Åker man utomlands så måste man vara medveten om dessa regler och ha försäkringar som täcker dessa kostnader. Detta oavsett om skadar sig genom att köra omkull med MC i Thailand eller hamnar i område som drabbas av krig.

Det berättar jag inte här, men det var ett 5-stjärnigt hotell... dock inte Pera Palace!

Vi hade ju reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen, den gäller i 45 dagar och innefattar även läkar- och sjukvård, hemtransport med ambulansflyg vid behov och lite sådant smått och gott, och dessutom en annan försäkring p.g.a. att jag betalade resan med Master Card. Minns inte riktigt vad den senare innefattade nu.

TROR du att jag skulle vara så dum att jag, eller någon i mitt sällskap, skulle åka utanför EU utan en resesjukförsäkring?
Citera
2026-03-07, 19:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Vore ju också passande med någon form av underhållning, kanske lite standup eller något! Kostar inte många kronor att bjuda med en komiker på planet!

Nä, då är vi inne på vänsterpatraskets planhalva. Kommer ihåg när "Refugees welcome"-gruppen mötte låtsasflyktingarna (och ett litet antal riktiga flyktingar) med CLOWNER på centralstationen på hösten år 2015!
Citera
2026-03-07, 19:48
Medlem
Felpost.
Senast redigerad av Menea 2026-03-07 kl. 19:52.
Citera
2026-03-07, 19:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Snåla staten kan tydligen inte ta notan.
Du tycker alltså att skattebetalarna ska stå för notan till idioter som åker utanför Europa utan ett öre på fickan?
Citera
2026-03-07, 19:52
Medlem
UD kunde ju sänkt sitt pris för planet avgick med lediga platser. De kunde erbjudit en sista minuten evakueringresa.
Citera
2026-03-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
UD kunde ju sänkt sitt pris för planet avgick med lediga platser. De kunde erbjudit en sista minuten evakueringresa.

Evakueringsresa, låter nästan som att dom är i nöd!
Citera
2026-03-07, 19:59
Medlem
De som har ett jobb som väntar bokar inte av. Men de som inte har det, väljer då att stanna kvar hos sina släktingar ....
Senast redigerad av Newton555 2026-03-07 kl. 20:06.
Citera
2026-03-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det berättar jag inte här, men det var ett 5-stjärnigt hotell... dock inte Pera Palace!

Vi hade ju reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen, den gäller i 45 dagar och innefattar även läkar- och sjukvård, hemtransport med ambulansflyg vid behov och lite sådant smått och gott, och dessutom en annan försäkring p.g.a. att jag betalade resan med Master Card. Minns inte riktigt vad den senare innefattade nu.

TROR du att jag skulle vara så dum att jag, eller någon i mitt sällskap, skulle åka utanför EU utan en resesjukförsäkring?

En sjukförsäkring räcker inte i ett sånt här fall som diskuteras i denna tråd. Utan man måste även se till att ha ett katastrofskydd som går in och tar åtminstone vissa kostnader.
Citera
2026-03-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Förstår honom
Vad är det för lallare som de skickat ner? Kunde skickat mig med kunskap i service

Åker man utomlands så omfattas man inte av det social skyddsnätet som vi har i Sverige utan man få räkna med att stå för det mesta själv. Inklusive att få tag i information.

Man är lite mer skyddat om man åker på en charterresa då har resebolaget ett stort ansvar om att ta han om sina resenärer och även ta hem dem. Men flyger man reguljärt och bokar hotellet själv så har man ett eget ansvar.
Citera
2026-03-07, 20:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
En sjukförsäkring räcker inte i ett sånt här fall som diskuteras i denna tråd. Utan man måste även se till att ha ett katastrofskydd som går in och tar åtminstone vissa kostnader.

Jaha, men vi var ju bara i ISTANBUL. Det hade bara varit att ta en buss till Bulgarien, så hade vi varit i EU. Det lär ju inte bli krig vid den gränsen. Tror du jag är tokig..?
Citera
2026-03-07, 20:50
Medlem
Kroatien har flugit hem alla sina medborgare 744 stycken på två dagar med 5 flyg till en kostnad om 874 000€. Skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in