Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Så då är ni två vuxna personer som har satt ett värde på era hälsa och säkerhet. Så vad är den värd?
Men vad de flesta glömmer bort är att det social skyddsnätet som vi har i Sverige upphör i princip utanför Sveriges gränser och den enskilde kommer att få stå för oförutsedda kostnader själva. Åker man utomlands gäller det att ha en bra reseförsäkring som kan täcka eller ersätta sådan kostnader. Det är inte statens eller svenska myndigheters ansvar att stå för dessa kostnader.
Statens ansvar gentemot en medborgare utomlands är framför allt konsulär, dvs de kan hjälpa till med kontakten med de lokala myndigheterna om det behövs. Sen har staten även ansvar att ordna evakuering vid katastrof liknande situationer. Men det ekonomiska ansvaret för själva resan och sjukdomskostnader är något som den enskilda personen ska stå för.
Åker man utomlands så måste man vara medveten om dessa regler och ha försäkringar som täcker dessa kostnader. Detta oavsett om skadar sig genom att köra omkull med MC i Thailand eller hamnar i område som drabbas av krig.
Det berättar jag inte här, men det var ett 5-stjärnigt hotell... dock inte Pera Palace!
Vi hade ju reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen, den gäller i 45 dagar och innefattar även läkar- och sjukvård, hemtransport med ambulansflyg vid behov och lite sådant smått och gott, och dessutom en annan försäkring p.g.a. att jag betalade resan med Master Card. Minns inte riktigt vad den senare innefattade nu.
TROR du att jag skulle vara så dum att jag, eller någon i mitt sällskap, skulle åka utanför EU utan en resesjukförsäkring?