Lena Hallengren (S) fortfarande faktaresistent om narkotikapolitik hos Skavlan
https://cannabisifokus.se/lena-hallengren-s-fortfarande-faktaresistent-om-narkotikapolitik-hos-skavlan/
Citat:
Socialdemokraternas tidigare socialminister Lena Hallengren (S) håller fast vid en moralistisk linje, istället för en faktabaserad omprövning av narkotikapolitiken. Samtalet hos Skavlan blottade en djup klyfta mellan verklighetens problematik och politiska drömmar om ett narkotikafritt samhälle.
För den som inte har/vill sett debatten är den här artikeln en samling av de intressanta delarna och motargument som inte togs upp. Men i princip som titeln lyder, Lena Hallengren, och därmed Socialdemokraterna, har inte ändrat sig alls. Inga konstigheter, ni behöver inte läsa artikeln eller se debatten, den var mest pinsam...
Citat:
– Det finns ett kapital som är väldigt måna om att vi ska fasa in nya droger på marknaden, sa hon.
Vaddå ”fasa in”? Både cannabis, kokain och alla andra droger finns redan tillgängliga överallt i Sverige för alla som vill ha det. Både drogerna och marknaden finns redan. Frågan är om vi ska fortsätta låta de kriminella behålla hela den marknaden, eller om vi ska vara öppna för att undersöka alternativ.
Och vaddå för ”kapital”? Att det skulle finnas kapitalstarka krafter i Sverige som lobbar för en legalisering, det är helt enkelt inte sant. Hade det gjort det hade jag och andra aktivister vetat om det (och gjort vad vi kunnat för att i så fall få del av pengarna

). Men så är det inte, även om Lena Hallengren tydligen tror det.
Jag nämnde detta i mitt tidigare inlägg men det är ett väldigt konstigt argument som politiker aldrig behövt stå till svars för så vitt jag vet. Det är något jag gärna hade velat se Hallengren försöka försvara men den linjen försvann helt på grund av okunniga deltagare. Jag tror att utan Frej och Perla och istället med någon kunnig och klipsk debattör hade de fångat det direkt. Det är alltid så otydligt vilket kapital som lobbar för svensk avkriminalisering/legalisering, och vad exakt de lobbar för. Om det finns ett sånt kapital borde Hallengren kunna sätta namn på dem.
Det finns säkert kapital på EU-nivå men det kommer säkert ta 10+ år innan kommersiell legalisering blir möjligt inom EU. De är väl snarare intresserade av länder som redan är långt på väg, Nederländerna, Tyskland, Malta, Tjeckien, etc. Sverige är låååångt ned på listan.