2026-03-05, 15:14
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Skavlan & Sverige som sänds på SVT i kväll kommer att debattera narkotikapolitik.
Vad kan förväntas? Vilka debattörer hade ni velat se? Tror Alexander Bard och Gunnar Strömmer varit intressanta att se. Flera som deltar känner jag inte till något om.
Programmet är inspelat i förväg. Finns på SVT Play från 15.00 i dag.
https://www.svtplay.se/video/eor9YzJ/skavlan-och-sverige-1/farg-tv-for-forsta-gangen
Citera
2026-03-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Jaha, som insatt så är det ju såklart inte speciellt intressant, men kan man inget kan jag förstå att man vill ha svar på frågan "Varför inte bara dricka alkohol/röka tobak, varför tillåta en till drog?", vet man inte vad cannabis erbjuder så är det ju en svår fråga att svara på. Det verkar ologiskt att folk vill berusa sig på något som är olagligt när det finns lagliga berusningsmedel. Det är återkommande i debatten, antingen som en genuin fråga eller ett sätt att avfärda cannabislegalisering helt.
Samtidigt tror jag att man som författare till en sån här bok inte kan gå in på hur bra och härligt cannabis är utan att bli stämplad som en drog romantisk knarkare. Så jag förstår varför boken inte avhandlar detta.
Citera
2026-03-05, 16:25
Medlem
Citat:
https://www.svtplay.se/video/eor9YzJ/skavlan-och-sverige-1/farg-tv-for-forsta-gangen
Det är verkligen en pinsamt låg nivå på svenska debatter om det här ämnet.

Hallengren var bäst eftersom de andra inte klarade av att nedmontera henne trots att hon är så jävla dum att hon borde omyndigförklaras. Hon håller fast vid sin hjärndöda Bejerot-propaganda och står för det men de andra är för dumma för att köra över henne ändå.

Alkohol är en drog och att ingen förklarar för henne att hon är en vidrig hycklare är förjävligt. Alla andra borde ha skrikit i kör att hon är diskvalificerad från diskussionen eftersom det hon står för antingen ska gälla allt eller inget.

Och att de inte tar upp att kriminaliseringen har orsakat enorm skada, både direkt och indirekt, både på brukare och på hela samhället, både på grund av drogerna, att den gör själva drogerna farligare än de egentligen är och att det skapar den svarta marknaden som egentligen inte borde finnas plus alla negativa effekter av den, och den kostar oändligt mycket pengar utan att lösa ett enda problem, och folk använder de kriminaliserade drogerna oavsett eftersom det är helt naturligt att använda droger, och det är kul, intressant och det finns inget fel med att göra det, är som sagt pinsamt.
Citera
2026-03-05, 16:40
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vod

Hallengren var bäst eftersom de andra inte klarade av att nedmontera henne trots att hon är så jävla dum att hon borde omyndigförklaras. Hon håller fast vid sin hjärndöda Bejerot-propaganda och står för det men de andra är för dumma för att köra över henne ändå.
Alkohol är en drog och att ingen förklarar för henne att hon är en vidrig hycklare är förjävligt. Alla andra borde ha skrikit i kör att hon är diskvalificerad från diskussionen eftersom det hon står för antingen ska gälla allt eller inget.
Och att de inte tar upp att kriminaliseringen har orsakat enorm skada, både direkt och indirekt, både på brukare och på hela samhället, både på grund av drogerna, att den gör själva drogerna farligare än de egentligen är och att det skapar den svarta marknaden som egentligen inte borde finnas plus alla negativa effekter av den, och den kostar oändligt mycket pengar utan att lösa ett enda problem, och folk använder de kriminaliserade drogerna oavsett eftersom det är helt naturligt att använda droger, och det är kul, intressant och det finns inget fel med att göra det, är som sagt pinsamt.

Instämmer helt med ovanstående inlägg. Man kanske inte heller ska förvänta sig något mer när statlig medía skall förklara för okunniga medborgare hur andra droger än alkohol och tobak fungerar.
Kolla hellre tio år gamla avsnitt från nederländska Drugslab i stället. De finns på Youtube och ger mer relevant information om de flesta droger som är förbjudna i Sverige.
Citera
2026-03-05, 17:01
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:

Herregud alltså det där var en av de mest pinsamma debatter jag sett, jag håller helt med i vad du säger. Jag FATTAR inte hur Frej blev inbjuden över andra personer typ Alexander Bard, General Knas, Leonidas Aretakis, Johan Svensson, Otto Larsson, Christian Engström, En Arg Blatte Talar, som faktiskt har någon aning vad de pratar om. Det är INTE meriterande att ha använt cannabis/andra droger för att vara med på en debatt om legalisering, inte nog med att han var helt okunnig men Frej fick bara för-sidan att se ut som dumma stoners. Det fanns en bra öppning precis när han valde att öppna käften om exakt vilket kapital som Lena Hallengren syftade på ville öppna upp cannabismarknaden i Sverige, kriminaliseringen gynnar kriminella mer än den hindrar. Istället så försöker han dumförklara Hallengren eftersom hon inte använt cannabis. Det första den jävla idioten gjorde var att sätta debatten på dagisnivå.
Senast redigerad av knarkadamus 2026-03-05 kl. 17:42.
Citera
2026-03-05, 20:20
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:

Johan skrev såhär på twitter
Citat:
En sak som är bra att veta är att man bandar nästan dubbelt så mycket än som sen kommer med. Många saker som klipptes bort. Bland annat en mer ingående diskussion om kriminaliseringen.
Det finns alltså en diskussion om kriminalisering som blev bortklippt från debatten. Väldigt tråkigt.
Senast redigerad av knarkadamus 2026-03-05 kl. 20:24.
Citera
2026-03-06, 06:39
Medlem
Citat:
Herregud alltså det där var en av de mest pinsamma debatter jag sett, jag håller helt med i vad du säger. Jag FATTAR inte hur Frej blev inbjuden över andra personer typ Alexander Bard, General Knas, Leonidas Aretakis, Johan Svensson, Otto Larsson, Christian Engström, En Arg Blatte Talar, som faktiskt har någon aning vad de pratar om. Det är INTE meriterande att ha använt cannabis/andra droger för att vara med på en debatt om legalisering, inte nog med att han var helt okunnig men Frej fick bara för-sidan att se ut som dumma stoners. Det fanns en bra öppning precis när han valde att öppna käften om exakt vilket kapital som Lena Hallengren syftade på ville öppna upp cannabismarknaden i Sverige, kriminaliseringen gynnar kriminella mer än den hindrar. Istället så försöker han dumförklara Hallengren eftersom hon inte använt cannabis. Det första den jävla idioten gjorde var att sätta debatten på dagisnivå.
Kan inte gör annat än att hålla med.
Blev även sjukt störd på Perlas uttalanden om att majoriteten av alla som använder droger gör det för att dom skulle må dåligt.
Hon kritiserade Frej för att inte vara "tydlig nog" om vad han prata om, alltså om det var knark eller cannabis han pratade om för att i samma veva göra exakt samma sak i nästa mening.
Och för det tredje bör hon krotiserar Frej för att han avbryter Hallengrens argument och gör samma sak en minut senare...
Citera
2026-03-06, 10:26
Medlem
knarkadamuss avatar
Låt inte utopierna styra ruspolitiken
https://timbro.se/smedjan/lat-inte-utopierna-styra-ruspolitiken/
Citat:
Johan Wickléns nya bok skildrar cannabisens intåg på lagliga marknader. Joakim Broman läser och undrar om den svenska politiken ska våga lyfta skygglapparna långsamt, eller om vi går mot ännu en oundviklig tvärvändning.
Citera
2026-03-07, 18:36
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Frej var rent pinsam, efter ett tag drar han dock och jag tycker i övrigt när han inte pratar att det faktiskt var helt okej. Mitt intryck är (förutom med Frej) att "legaliseringssidan" är betydligt mer nyanserad och kan tala om problem med droger och ändå vara emot kriminalisering. Jag gillar också att det gjordes en distinktion mellan cannabis och kokain, en drog som även jag anser vara rätt smutsig.

En annan grej jag noterade var att de gjorde en ny undersökning om vilka som är för legalisering. Den senaste undersökningen som gjordes av RFMA för ett år sedan nämnde ca 22% som är för och 65% som är emot. Enligt denna nya är det 12% som är för, och 17% som svarar kanske - totalt 29% som alltså kan tänka sig legalisering. De som är mot är 61%. Även om "kanske för" och "ganska för" kanske inte mappar helt one-to-one så har också motsidan minskat.

https://imgur.com/a/BV0SAhG

Väntar med spänning på när nej-sidan går under 50%, då kan man inte längre säga att majoriteten är negativa.
Senast redigerad av spyder123 2026-03-07 kl. 18:39.
Citera
2026-03-08, 09:54
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xrgGxj/okat-matsug-efter-cannabis-ingen-myt

Citat:
Nu är det vetenskapligt belagt att cannabis ger ett ökat sug efter mat. Forskarna hoppas att det ska vara till hjälp för att öka aptiten hos dem som behöver det.

Citera
2026-03-08, 13:58
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Nu är det vetenskapligt belagt att cannabis ger ett ökat sug efter mat. Forskarna hoppas att det ska vara till hjälp för att öka aptiten hos dem som behöver det.

Mer utförlig länk till samma studie.

https://news.wsu.edu/press-release/2026/02/19/the-munchies-are-real-and-could-benefit-those-with-no-appetite/
Citera
2026-03-08, 17:33
Medlem
knarkadamuss avatar
Lena Hallengren (S) fortfarande faktaresistent om narkotikapolitik hos Skavlan
https://cannabisifokus.se/lena-hallengren-s-fortfarande-faktaresistent-om-narkotikapolitik-hos-skavlan/
Citat:
Socialdemokraternas tidigare socialminister Lena Hallengren (S) håller fast vid en moralistisk linje, istället för en faktabaserad omprövning av narkotikapolitiken. Samtalet hos Skavlan blottade en djup klyfta mellan verklighetens problematik och politiska drömmar om ett narkotikafritt samhälle.
För den som inte har/vill sett debatten är den här artikeln en samling av de intressanta delarna och motargument som inte togs upp. Men i princip som titeln lyder, Lena Hallengren, och därmed Socialdemokraterna, har inte ändrat sig alls. Inga konstigheter, ni behöver inte läsa artikeln eller se debatten, den var mest pinsam...
Citat:
– Det finns ett kapital som är väldigt måna om att vi ska fasa in nya droger på marknaden, sa hon.

Vaddå ”fasa in”? Både cannabis, kokain och alla andra droger finns redan tillgängliga överallt i Sverige för alla som vill ha det. Både drogerna och marknaden finns redan. Frågan är om vi ska fortsätta låta de kriminella behålla hela den marknaden, eller om vi ska vara öppna för att undersöka alternativ.

Och vaddå för ”kapital”? Att det skulle finnas kapitalstarka krafter i Sverige som lobbar för en legalisering, det är helt enkelt inte sant. Hade det gjort det hade jag och andra aktivister vetat om det (och gjort vad vi kunnat för att i så fall få del av pengarna ). Men så är det inte, även om Lena Hallengren tydligen tror det.
Jag nämnde detta i mitt tidigare inlägg men det är ett väldigt konstigt argument som politiker aldrig behövt stå till svars för så vitt jag vet. Det är något jag gärna hade velat se Hallengren försöka försvara men den linjen försvann helt på grund av okunniga deltagare. Jag tror att utan Frej och Perla och istället med någon kunnig och klipsk debattör hade de fångat det direkt. Det är alltid så otydligt vilket kapital som lobbar för svensk avkriminalisering/legalisering, och vad exakt de lobbar för. Om det finns ett sånt kapital borde Hallengren kunna sätta namn på dem.

Det finns säkert kapital på EU-nivå men det kommer säkert ta 10+ år innan kommersiell legalisering blir möjligt inom EU. De är väl snarare intresserade av länder som redan är långt på väg, Nederländerna, Tyskland, Malta, Tjeckien, etc. Sverige är låååångt ned på listan.
Senast redigerad av knarkadamus 2026-03-08 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in