2026-03-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hahahaha statsskulden har ökat kraftigt under Tidöpartierna. Så lägg ner. Så ordning på finanserna?
I alla fall har Tidöpartierna i sin politiska inriktning tydligt markerat vikten av att avgifter för tjänster ska vara fullt kostnadstäckande, vilket innebär att användarna i högre grad får stå för sina egna kostnader istället för att dessa subventioneras via skatter.
Citera
2026-03-07, 15:54
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför tror du regeringen reagerar? För att situationen ger dem minuspoäng. Nej för att det riskerar att bli en politisk kostnad för dem. Det är inte några människor. Det är tusentals människor drabbade och de sin tur har vänner.
Det är oavsett 3 problem med att agera snabbt och va först med att skicka dit flygplan.

1. Kunna landa och avgå på grund av stängt luftrum.

2. Det är inte bara svenskar som vill hem, det över en miljon amerikaner i regionen och 200000 britter med flera.

3. Det skulle va en oerhörd flopp om ett civilt flygplan skickat av UD sköts ner.
3 amerikanska flygplan har skjutits ner av amerikanerna själva i Qatar.
Citera
2026-03-07, 16:11
Medlem
Många i tråden verkar vara tvingade att försvara regeringens handfallenhet...
Sen kommer några med rent utopiska efterkonstruktioner, ”folk borde ha fattat när amerikanska hangarfartyg var i närheten”, sådana här semesterresor planeras ofta långt i förväg, varför kräva av vanligt folk att de är mer insatta än UD som inte avrådde? UD verkar befolkas av samma slags inkompetenta folk som Tidö-gänget.

Börjar man ta alla teoretiska skräckscenarier på allvar vågar man väl inte sticka foten utanför dörren.
Sen när det gäller tsunamin 2004, många menar att det var en oförutsedd händelse. Nja, tsunami i området är inte så jätte ovanligt. Men kanske borde de svenska resenärerna kontaktat lokala myndigheter några månader i förväg och frågat vad är risken för tsunami den 26 december 2004?

I det aktuella fallet, många barnfamiljer, folk som kanske behöver sin medicin som börjar ta slut, någon som absolut måste vara hemma nästa vecka etc. När man läser vad folk klagar på så är det brist på information. Måste vara jobbigt för dem när man samtidigt vet att Kristersson besökte en glassfabrik på västkusten och njöt i fulla drag av gratisglass. Kristerssons bekymmer var som bortblåsta.
Senast redigerad av MoveOnUp 2026-03-07 kl. 16:16.
Citera
2026-03-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Sen kommer några med rent utopiska efterkonstruktioner, ”folk borde ha fattat när amerikanska hangarfartyg var i närheten”, sådana här semesterresor planeras ofta långt i förväg, varför kräva av vanligt folk att de är mer insatta än UD som inte avrådde? UD verkar befolkas av samma slags inkompetenta folk som Tidö-gänget.

Börjar man ta alla teoretiska skräckscenarier på allvar vågar man väl inte sticka foten utanför dörren.
Sen när det gäller tsunamin 2004, många menar att det var en oförutsedd händelse. Nja, tsunami i området är inte så jätte ovanligt. Men kanske borde de svenska resenärerna kontaktat lokala myndigheter några månader i förväg och frågat vad är risken för tsunami den 26 december 2004?

I det aktuella fallet, många barnfamiljer, folk som kanske behöver sin medicin som börjar ta slut, någon som absolut måste vara hemma nästa vecka etc. När man läser vad folk klagar på så är det brist på information. Måste vara jobbigt för dem när man samtidigt vet att Kristersson besökte en glassfabrik på västkusten och njöt i fulla drag av gratisglass. Kristerssons bekymmer var som bortblåsta.

Folk klagar för att vi svenskar är curlade, skulle vi få riktiga problem så skulle vi inte klaga på skit som det här!
Citera
2026-03-07, 16:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp

Ja, när jag reste med min dotter till Istanbul förra våren hade jag bokat ett halvår i förväg. Sedan hände detta med upploppen på Taksimtorget och fängslandet av Joakim Medin ett par veckor innan vi skulle resa, och detta med Medin drog även upp Koranbränningarna i Stockholm i turkarnas minne, så de kunde ha känt fientligt mot svenskar i största allmänhet (eller det funderade vi på i alla fall). Då kändes det lite läskigt!

Men eftersom UD inte avrådde från resor till Istanbul - utan bara till Turkiets gränsområde mot Iran och Syrien - så hade jag inte fått några pengar tillbaka om jag hade avbokat. Det hade varit en för mig ganska stor summa rakt i sjön i så fall. Vi kollade in i det sista på UD:s sida ifall de skulle avråda till hela Turkiet, men det gjorde de aldrig. Det var ett svårt beslut att resa kontra förlora pengarna, men till slut reste vi ändå och det gick jättebra! Det är trots allt för det mesta troligast att det ska gå bra, för så är världen konstruerad!

På grund av denna min erfarenhet för snart ett år sedan, så kan jag identifera mig med de svenskar som har råkat illa ut i Mellanöstern nu. För de har förmodligen gjort liknande överväganden. Det ÄR surt att förlora sina pengar! Därför MÅSTE UD vara på och varna, om det finns en anledning att varna, så att folk får tillbaka sina pengar och "slipper" resa. Gör de inte det, så har de i alla fall TAMEJFAN ett ansvar att ta hem svenskarna därifrån i efterhand så att säga.
Citera
2026-03-07, 16:31
Medlem
Expert: Man kan inte åka iväg och göra sig till offer
https://tt.omni.se/sakerhetsexpert-var-inte-ett-offer-pa-semester/a/Ok8wKV

Citera
2026-03-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Det betyder onani!
Var ska detta sluta!
Citera
2026-03-07, 17:06
Medlem
"Is i magen" mentaliteten hos svenska myndigheter gör att Sverige utmärker sig jämfört med andra länder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrAw2o/benjamin-ska-flygas-hem-fran-dubai-massa-forvirring
Citera
2026-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, när jag reste med min dotter till Istanbul förra våren hade jag bokat ett halvår i förväg. Sedan hände detta med upploppen på Taksimtorget och fängslandet av Joakim Medin ett par veckor innan vi skulle resa, och detta med Medin drog även upp Koranbränningarna i Stockholm i turkarnas minne, så de kunde ha känt fientligt mot svenskar i största allmänhet (eller det funderade vi på i alla fall). Då kändes det lite läskigt!

Men eftersom UD inte avrådde från resor till Istanbul - utan bara till Turkiets gränsområde mot Iran och Syrien - så hade jag inte fått några pengar tillbaka om jag hade avbokat. Det hade varit en för mig ganska stor summa rakt i sjön i så fall. Vi kollade in i det sista på UD:s sida ifall de skulle avråda till hela Turkiet, men det gjorde de aldrig. Det var ett svårt beslut att resa kontra förlora pengarna, men till slut reste vi ändå och det gick jättebra! Det är trots allt för det mesta troligast att det ska gå bra, för så är världen konstruerad!

På grund av denna min erfarenhet för snart ett år sedan, så kan jag identifera mig med de svenskar som har råkat illa ut i Mellanöstern nu. För de har förmodligen gjort liknande överväganden. Det ÄR surt att förlora sina pengar! Därför MÅSTE UD vara på och varna, om det finns en anledning att varna, så att folk får tillbaka sina pengar och "slipper" resa. Gör de inte det, så har de i alla fall TAMEJFAN ett ansvar att ta hem svenskarna därifrån i efterhand så att säga.
Bra skrivet och jag håller med, bra med ett konkret exempel.
Jag tycker också att det är Sveriges ansvar att hjälpa till när svenska medborgare hamnar i en oförutsedd nödsituation utomlands.
Citera
2026-03-07, 17:27
Medlem
Svenske Benjamin, som - om vi ska tro svenskarna i Dubai - har blivit räddad från en säker död, är besviken. Han får inte den service han förväntar sig. Framförallt får han inget snacks från svenska myndigheter. Dessutom har inte UD strukit den svenska flaggan på flygplatsen Såna här människor blir aldrig nöjda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrAw2o/benjamin-ska-flygas-hem-fran-dubai-massa-forvirring
Senast redigerad av Bonnker 2026-03-07 kl. 17:31.
Citera
2026-03-07, 17:41
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Får ta av sparpengar
Undras vad arbetsgivarnas inställning är i detta? Blir det obetald semester?

Bra fråga, får höra med henne. Hon jobbar treskift i vården, så det är möjligt att man bara flyttar om i schemaläggningen så att hon får jobba mer lite senare.
Citera
2026-03-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Varken UD eller regeringen sitter med någon spåkula och kan se in i framtiden.

Varningarna som de utfärdar beror ju på den aktuella situationen vilken kan förändras rätt så snabbt oavsett vart man befinner sig i världen. Även om det fanns tecken på oroligheter i detta fall så var det lugnt i området dagen innan.

Som resenär så måste man även ta sitt eget ansvar och göra en bedömning. Anser man att det är värt att riskera siit liv och hälsa ge om att åka till ett område där USA hotar att bomba ett grannland bör man överväga att avstå.

Alternativet är att resonerar som du och sätter ett ekonomisk värde på ditt och dina familjs hälsa och säkerhet.

Vad kostade din resa? Det är ju intressant att då veta hur mycket du värderar din dotter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in