Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Man kan ju börja med att konstatera att i en diskussion, kring länder man inte kan utvisa till, föreslå att just sådana typer av länder man inte kan utvisa till skall upprätta våra anstaltsplatser - är tämligen korkat!
Det är också så att "önskedrömmen om fängelseplatser i Afrika" är en önskedröm som enkom funnits här på Flashback (...och möjligen på någon enstaka rabiat SD-riksdagsledamots skrivbord) - och inte någon annanstans!
Nu tänkte jag inte på att hyra förvar i länder som befinner sig i aktiv väpnad konflikt.
Att ett land är mindre välfungerande än genomsnittliga länder i nordvästra Europa innebär inte nödvändigtvis att det vore inhumant att utvisa till detta land.
Att den här typen av önskedröm ens uppstår är väl ett symtom på att nuvarande system, där utländska våldsbrottslingar kan undgå utvisning pga olika "verkställighetshinder" och tillåts fortsätta terrorisera ursprungsbefolkningen i sitt värdland, inte fungerar särskilt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Beträffande samarbete med Norge och Danmark så vet jag inte hur mycket man skulle få ut av det i längden, för alla utvisningar går ju inte att verkställa. Man kommer m.a.o stå med ett X antal personer som avtjänat sina straff, och inte kan utvisas, och dom lär ju inte Norge eller Danmark vilja ta hand om - så dom personerna lär ju få återvända till Sverige ändå!?
Måste man låta dem återvända till Sverige? Är det en naturlag?
Jag tror att vi pratar runt varandra i viss mån, jag tänker primärt på förvar, inte fängelseplatser. Folk som begår brott och döms till fängelse i Sverige kan väl sitta på svensk anstalt.
Om någon med utvisningsbeslut obstruerar eller har ett icke-samarbetsvilligt hemland kan de sitta på förvaret (i Longyearbyen) tills de tröttnar och går med på att åka hem.
Det är rimligt att pausa utvisningar till krigszoner, man behöver inte deportera folk till Teheran NU liksom, men något måste göras åt utvisade som t. ex inte vill uppge varifrån de egentligen kommer, "konverterar" till en minoritetsreligion som är förföljd i hemlandet, män som uppger att de är homosexuella (efter att ha våldtagit kvinnor) och därför riskerar livet i hemlandet etc etc.
Hur ser din optimala lösning av problemet ut?