2026-03-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det spelar ingen roll om det är 5 eller 100% som återfaller i brott. 1 person är 100% för mycket. Sen kan du tycka att argumenten saknas hur mycket du vill. En utländsk medborgare ska inte ha samma rättigheter som en medborgare.

Precis som att jag inte hade slängt ut mitt barn om hen tog en hundralapp ur min plånbok.Det hade jag dock gjort med en gäst.

Fast med det argumentet så borde man ju låsa in alla brottslingar på livstid!?

Det är också väldigt tydligt att du tror att utvisning är ett straff, vilket det inte är. Utvisning är ju en särskild rättsverkan. Det finns alltså ingenting som säger att en utländsk medborgare som begår brott skall eller måste utvisas. Tilläggas skall också att målsägande/brottsoffret inte ens är part i frågan om utvisning. Så egentligen borde du lyfta ut detta ur diskussionen...

Vänta nu!! Varför skall inte en utländsk medborgare ha samma rätt till liv och att inte utsättas för tortyr, eller annan omänsklig behandling, som en svensk medborgare?

Som sagt, det var ju moral du blandade igen där...
Citera
2026-03-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Nej, det är inte Sveriges hållning, det är den styrande överklassen som tagit beslut på beslut som lett fram till att vi i form av befolkning måste plugga på hederskultur, förnedringsrån, gruppvåldtäkt, sverigebomben m.m. skit!

Ingen svensk har bett om detta kaos och inbördeskrig vi har sett på våra gator tillsammans med det här jävla daltandet så fort en kaosblatte skriker bög.

Jag har aldrig någonsin som svensk medborgare röstat för eller varit för att vi ska husera homosexuella våldtäktsmän för att det kanske kommer få ett bilbatteri mot pungen nere i sin öknen, jag har heller aldrig tillfrågats om det är okej eller fått komma med input.

Att acceptera byråkratisk galenskap som förstår vårat land med motiveringen "det står i en paragraf" är så jävla svagt

"Inte Sveriges hållning"...du är ju rolig! Mänskliga rättigheter, som rätten till liv och förbudet att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling är ju bestämmelser som skyddar oss alla (även dig och mig!) varje dag och varje sekund. Så att önska en annan ordning, eller hävda att man är emot den, är ju att bita sig själv i svansen!
Citera
2026-03-07, 13:23
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Inte Sveriges hållning"...du är ju rolig! Mänskliga rättigheter, som rätten till liv och förbudet att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling är ju bestämmelser som skyddar oss alla (även dig och mig!) varje dag och varje sekund. Så att önska en annan ordning, eller hävda att man är emot den, är ju att bita sig själv i svansen!

Jag och många med mig har aldrig någonsin under några som helst former gått med på att vi ska ta hand om och husera dömda sexualbrottslingar från andra länder, det här är påtvingat och beslutat ovanför huvudet på befolkningen!
Citera
2026-03-07, 13:31
Medlem
Citat:
Jag och många med mig har aldrig någonsin under några som helst former gått med på att vi ska ta hand om och husera dömda sexualbrottslingar från andra länder, det här är påtvingat och beslutat ovanför huvudet på befolkningen!

Fast det är ingenting som säger att Sverige skall eller måste husera dömda sexualbrottslingar från andra länder - Tvärtom, dom skall utvisas! Men nu handlar det ju om de fall där man inte kan utvisa...
Citera
2026-03-07, 13:42
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Man kan ju börja med att konstatera att i en diskussion, kring länder man inte kan utvisa till, föreslå att just sådana typer av länder man inte kan utvisa till skall upprätta våra anstaltsplatser - är tämligen korkat!

Det är också så att "önskedrömmen om fängelseplatser i Afrika" är en önskedröm som enkom funnits här på Flashback (...och möjligen på någon enstaka rabiat SD-riksdagsledamots skrivbord) - och inte någon annanstans!

Nu tänkte jag inte på att hyra förvar i länder som befinner sig i aktiv väpnad konflikt.
Att ett land är mindre välfungerande än genomsnittliga länder i nordvästra Europa innebär inte nödvändigtvis att det vore inhumant att utvisa till detta land.
Att den här typen av önskedröm ens uppstår är väl ett symtom på att nuvarande system, där utländska våldsbrottslingar kan undgå utvisning pga olika "verkställighetshinder" och tillåts fortsätta terrorisera ursprungsbefolkningen i sitt värdland, inte fungerar särskilt bra.

Citat:
Beträffande samarbete med Norge och Danmark så vet jag inte hur mycket man skulle få ut av det i längden, för alla utvisningar går ju inte att verkställa. Man kommer m.a.o stå med ett X antal personer som avtjänat sina straff, och inte kan utvisas, och dom lär ju inte Norge eller Danmark vilja ta hand om - så dom personerna lär ju få återvända till Sverige ändå!?

Måste man låta dem återvända till Sverige? Är det en naturlag?
Jag tror att vi pratar runt varandra i viss mån, jag tänker primärt på förvar, inte fängelseplatser. Folk som begår brott och döms till fängelse i Sverige kan väl sitta på svensk anstalt.
Om någon med utvisningsbeslut obstruerar eller har ett icke-samarbetsvilligt hemland kan de sitta på förvaret (i Longyearbyen) tills de tröttnar och går med på att åka hem.
Det är rimligt att pausa utvisningar till krigszoner, man behöver inte deportera folk till Teheran NU liksom, men något måste göras åt utvisade som t. ex inte vill uppge varifrån de egentligen kommer, "konverterar" till en minoritetsreligion som är förföljd i hemlandet, män som uppger att de är homosexuella (efter att ha våldtagit kvinnor) och därför riskerar livet i hemlandet etc etc.

Hur ser din optimala lösning av problemet ut?
Senast redigerad av Gaupe 2026-03-07 kl. 13:45.
Citera
2026-03-07, 14:01
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Fast det är ingenting som säger att Sverige skall eller måste husera dömda sexualbrottslingar från andra länder - Tvärtom, dom skall utvisas! Men nu handlar det ju om de fall där man inte kan utvisa...

Precis, och det är helt galet att vi inte utvisar galna brottslingar p.g.a. påhittade ursäkter!

Om en annan åker utomlands och begår brott blir det respass hem direkt, inga krusiduller, ska jag till USA blir det problem att ens komma in i landet med fortkörningar, överallt i världen har de flesta hårda regler kring utlänningar och brott, men vi ska alltså låta en aggresiv bög få springa runt i Sverige för att han påstår att han kan få ett bilbatteri mot pungen nere i kaosöstern? det vore i sådana fall bra och en vinst för mänskligheten, han lär sig att inte begå brott och lite tortyr kan få vederbörande på andra tankar, men istället ska vi ge han en kaffevolta och låta honom terrorisera Sverige, det är galenskap!
Citera
2026-03-07, 14:08
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Fast med det argumentet så borde man ju låsa in alla brottslingar på livstid!?

Det är också väldigt tydligt att du tror att utvisning är ett straff, vilket det inte är. Utvisning är ju en särskild rättsverkan. Det finns alltså ingenting som säger att en utländsk medborgare som begår brott skall eller måste utvisas. Tilläggas skall också att målsägande/brottsoffret inte ens är part i frågan om utvisning. Så egentligen borde du lyfta ut detta ur diskussionen...

Vänta nu!! Varför skall inte en utländsk medborgare ha samma rätt till liv och att inte utsättas för tortyr, eller annan omänsklig behandling, som en svensk medborgare?

Som sagt, det var ju moral du blandade igen där...

Men sluta nu. Du fattar precis hur jag menar.

Utvisning är inget straff. Utvisning är ett ”tyvärr du uppföljde inte miniminivån för att få vistas här”. Sen ser rätten det som ett ”dubbelt straff” och undviker därför utvisning, vilket är helt bananas.

Utvisning bör alltid ske efter ett visst straffvärde, förslagsvis fängelse.

Utländska medborgare har precis samma rättigheter som svenska medborgare. I Sverige.
Andra länders kulturella svårigheter får de länderna ta ansvar för.
Är man i risken för att utsättas för något sånt bör man ju sköta sig så man inte blir utvisad. Med ditt system (och som det är i Sverige nu) är det nästan bättre att begå brott för att få stanna. Att du försvarar det är helt rubbat.

Det är precis därför det heller inte spelar någon roll om gärningsmannen fortsätter att begå brott. Vi måste sluta ha ett system som uppmuntrar till brott.

Men det går inte diskutera det här med dig. Du vill dra allt i långbänk för att brottslingarna ska få stanna.

Usch vad människofientligt. Du borde verkligen kalibrera din moraliska kompass. Den är helt felinställd och saknar all form av långsiktigt konsekvenstänk.
Citera
2026-03-07, 14:22
Medlem
Citat:

Men varför ska vi behöva utsättas för den här brottslingen då. Han är ju inte ens härifrån. Varför ska vi vara en avstjälpningsplats för våldtäktsmän? Följer man inte lagen ska man ut, vad som händer i deras hemländer är faktiskt inte vi ansvariga för.
Citera
2026-03-07, 14:49
Medlem
Citat:
Jag orkar inte ens blir upprörd längre....

Instämmer, det håller på såhär hela tiden
Citera
2026-03-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Men varför ska vi behöva utsättas för den här brottslingen då. Han är ju inte ens härifrån. Varför ska vi vara en avstjälpningsplats för våldtäktsmän? Följer man inte lagen ska man ut, vad som händer i deras hemländer är faktiskt inte vi ansvariga för.

För att alternativet är att personen torteras eller dödas. Det har jag ju skrivit tio gånger om nu, hur kan du ens missa det!?
Citera
2026-03-07, 15:08
Medlem
Blondinss avatar
Men tonåringar och annat folk som betalar skatt och levt här länge och bidragit till samhället, dom ska ut.

Sverige är så upp och ner ..
Citera
2026-03-07, 15:12
Medlem
Citat:
För att alternativet är att personen torteras eller dödas. Det har jag ju skrivit tio gånger om nu, hur kan du ens missa det!?
Med all rätt. Ut med packet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in