2026-03-07, 07:51
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Södertälje, Oskarshamn och Nybro hade alla 72 poäng inför sista grundomgången, och slogs om den åtråvärda 6:e platsen som innebär direktkvalificering till kvartsfinal (spel om SHL-plats).

Nybro knep den viktiga 6:e-platsen genom vinst mot Mora, medan Oskarshamn och Södertälje förlorade (eller spelade lika vid full tid) och tvingas till play-in (spel om kvartsfinalplats).

Har jag fattat det hela rätt då?

Och hur fungerar det i hockeyettan, möts vinnaren av HE Södra mot vinnaren av HE Norra i en matchserie om Hockeyallsvensk plats? Lite rörigt att förstå allt tycker jag. Är det Karlskrona och Tingsryd som toppar Södra? Vilka toppar Norra HE?
Citera
2026-03-07, 08:05
Medlem
Troja får kämpa på division 1 södra. Det har nog den klubbens fans förtjänat. Bara att ta nya tag, mot nya lag.
Kanske har det varit för många småländska lag i hockeyallsvenskan.
Citera
2026-03-07, 09:56
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Södertälje, Oskarshamn och Nybro hade alla 72 poäng inför sista grundomgången, och slogs om den åtråvärda 6:e platsen som innebär direktkvalificering till kvartsfinal (spel om SHL-plats).

Nybro knep den viktiga 6:e-platsen genom vinst mot Mora, medan Oskarshamn och Södertälje förlorade (eller spelade lika vid full tid) och tvingas till play-in (spel om kvartsfinalplats).

Har jag fattat det hela rätt då?

Och hur fungerar det i hockeyettan, möts vinnaren av HE Södra mot vinnaren av HE Norra i en matchserie om Hockeyallsvensk plats? Lite rörigt att förstå allt tycker jag. Är det Karlskrona och Tingsryd som toppar Södra? Vilka toppar Norra HE?

Är väl bättre att diskutera HockeyEttan i en tråd om HockeyEttan

(FB) HockeyEttan säsong 25/26
Citera
2026-03-07, 11:13
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Sjätteplatsen, som innebär kvartsfinal mot Karlskoga, har hela säsongen verkat som någon slags Svarte Petter som ingen velat ha. Oskarshamn kämpade länge förgäves med att bli av med den, men den höll sig kvar som en snorkråka på ett barns pekfinger hur mycket de än sprätte med sin lilla barnhand. Man försökte tvinga på Södertälje sjätteplatsen men de kämpade vildsint emot, som ett barn som vägrar ta på sig galonbyxorna inför skolutflykten ner till sjön. Varken Oskarshamn eller Södertälje kom till sist med på utflykten vi kallar kvartsfinal, åtminstone inte utan att först genomgå kvartssamtal, men fröken kan ändå räkna in sex ungar: upp till ytan flöt nämligen plötsligt lilla Nybro som legat på botten och bildat gas. Kanske blir det en explosion i solljuset? Bäva månde Nobelhallen isåfall.

Troll exploderar i solljuset sägs det. Ingenstans har det gått så mycket troll som i Smidjegrav. SSK har tretton raka förluster i den arenan och det tycks som att solen aldrig lyser över Mora så för våran del fanns det egentligen bara Svarte Pettrar i leken, vi har varken slagit Karlskoga eller Mora i år. Men nu: Nu jävlar! Ge mig måndag.
Citera
2026-03-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvboxen
Hade ju lite att göra med att Mora fukkade up och tog tog ut målvakten när det stog 1-1.
Det är ju bara för Karlskoga-bönderna att skicka buketter och choklad upp till Mora.

Vilken jävla vinstlott för BIK att sluta trea nu när Mora ville fixa Nybros plats. Räkmackskvarten deluxe, medans Löven och Kalmar lär få jobba hårdare i sina kvartsfinaler.

För oss har det stått klart länge att det är Gnaget som väntar. Lär bli tight och grisigt som förra gången vi möttes i slutspel. Blir kul ändå, men har inga förhoppningar om framgång.
Citera
2026-03-07, 13:59
Medlem
Tror nog/tyvärr att Nybro kan bli svårare än många kanske tror! Dom slår ur underläge och hittat formen perfekt...
Citat:
Ursprungligen postat av Forest-Militia
Det är ju bara för Karlskoga-bönderna att skicka buketter och choklad upp till Mora.

Vilken jävla vinstlott för BIK att sluta trea nu när Mora ville fixa Nybros plats. Räkmackskvarten deluxe, medans Löven och Kalmar lär få jobba hårdare i sina kvartsfinaler.

För oss har det stått klart länge att det är Gnaget som väntar. Lär bli tight och grisigt som förra gången vi möttes i slutspel. Blir kul ändå, men har inga förhoppningar om framgång.
Citera
2026-03-07, 14:02
Medlem
Vad tror ni om åttondelarna, vilka tar sig till kvartsfinal?

Mora - Södertälje
Almtuna - Oskarshamn
Citera
2026-03-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majgull69
Vad tror ni om åttondelarna, vilka tar sig till kvartsfinal?

Mora - Södertälje
Almtuna - Oskarshamn
Det kan bli tufft för alla lagen. Jag hoppas att det blir Mora och Oskarshamn så vi får ett smålandsderby.
Citera
2026-03-08, 14:19
Medlem
Ja det känns som vilka som helst kan ta det! Smålandsderbyn kan man inte få för mycket av 😁
Citat:
Ursprungligen postat av Korvboxen
Det kan bli tufft för alla lagen. Jag hoppas att det blir Mora och Oskarshamn så vi får ett smålandsderby.
Citera
2026-03-08, 23:50
Medlem
Södertälje och AIS till kvarten efter tighta matcher där jag tror samtliga av dem avgörs i förlängning.
Citera
2026-03-09, 19:12
Medlem
Bartman777s avatar
Jäklar vad många tomma stolar det är i Moras arena
Fast de har väl problem i klubben också, så det är många som bojkottar, om jag förstått det rätt.
Citera
2026-03-09, 19:31
Medlem
Reimers avatar
Almtuna hårt pressade av Oskarshamn, kommer undan med endast 0-1 efter första perioden.

Skotten 5-12 till Oskarshamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in