2026-03-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Med tanke på materialet så kan det nog bli rätt bra med en ny skiva från Träden.
Undrar dock hur länge de kommer hålla på tills det är dags att lägga av ?

Kommer nog bli en grymt bra skiva. Hoppas att de kan ta in nya medlemmar när de gamla åker till himmelen. Kanske någon gitarrist från Kungens? Typ Micke eller Gustav skulle passa bra med sina avantgarde-gitarrer och sin diy-attityd som Träden/TGS alltid stått för. Eller varför inte Agusa-Micke som trots allt gjort cover på TGS sedan tidigare.

Reine och Hanna kan ju spela mycket länge till tror jag, om de bara vill och har motivationen kvar. Reine är ju bl.a delaktig i Motorpsycho, Radonhem, The Amazing etc. Hanna verkar jobba lite på soloprojekt och Hills verkar ha legat i träda nu i 10 år. Hoppas Hills kan komma tillbaka. Det var ju så Träden-gänget upptäckte Hanna, via att Hills supportade Träden/TGS i Göteborg.

Vore kul om Träden kunde åka ut i Sverige (och utomsocknes) och spela lite mera om/när de släpper en ny LP :-) Stockholm och Göteborg brukar de ju besöka med jämna mellanrum.

Vilka låtar skulle du vilja höra på en liveplatta om vi får drömma lite?

Jag skulle plocka ut följande:

Samurajen (Ute På Stan)
Hymn
Kaffe med Tårta (Kafé 44-2011-versionen - magiskt!)
Punkrockaren
Tidigt om morgonen
Kung Karlsson
Sommarlåten
Citera
2026-03-06, 19:15
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt

Vilka låtar skulle du vilja höra på en liveplatta om vi får drömma lite?

Jag skulle plocka ut följande:

Samurajen (Ute På Stan)
Hymn
Kaffe med Tårta (Kafé 44-2011-versionen - magiskt!)
Punkrockaren
Tidigt om morgonen
Kung Karlsson
Sommarlåten

Intressant lista där många bra låtar.

I mitt fall blir det nog så här:
Punkrockaren
Svärmors Brudpolska (skulle vara kul ifall Kebnekajse skulle göra en version)
Sommarlåten
Sanningens Silverflod
All Along The Watchtower
Klockan Är Mycket Nu
När Lingonen Mognar
Statsministern / Och Solen Går Upp
Satisfaction
Citera
2026-03-07, 08:41
Medlem
Citat:
Intressant lista där många bra låtar.

I mitt fall blir det nog så här:
Punkrockaren
Svärmors Brudpolska (skulle vara kul ifall Kebnekajse skulle göra en version)
Sommarlåten
Sanningens Silverflod
All Along The Watchtower
Klockan Är Mycket Nu
När Lingonen Mognar
Statsministern / Och Solen Går Upp
Satisfaction

Bra lista! Kebne är nog lite "över" Trädens kapacitet och vill ha lite svårare låtar. Jag skickade en låt jag gjort till Kenny en gång och han sa att det nog passade Träden bättre än Kebne, pga att den var lite för "enkel". Dock så har även Kebne enkla låtar som t.ex "Barfota" som bygger på ett och samma grundriff genom hela låten, så det finns undantag även i Kebne repertoar faktiskt. Men okej, diggar de inte en låt eller riff/melodi så måste de hitta något annat. Hultkläppen är även den ganska monoton för att vara Kebne, skulle nästan kunna vara en Träden-låt och vice versa. Alla har sin smak såklart.
Citera
2026-03-08, 11:20
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Bra lista! Kebne är nog lite "över" Trädens kapacitet och vill ha lite svårare låtar. Jag skickade en låt jag gjort till Kenny en gång och han sa att det nog passade Träden bättre än Kebne, pga att den var lite för "enkel". Dock så har även Kebne enkla låtar som t.ex "Barfota" som bygger på ett och samma grundriff genom hela låten, så det finns undantag även i Kebne repertoar faktiskt. Men okej, diggar de inte en låt eller riff/melodi så måste de hitta något annat. Hultkläppen är även den ganska monoton för att vara Kebne, skulle nästan kunna vara en Träden-låt och vice versa. Alla har sin smak såklart.

Trädens musik är nog inte direkt Folkmusik heller visserligen. Även om Kebnekajse ibland kan vara lite för duktiga för sitt eget bästa skulle jag tro. Men det hade varit en intressant tanke ifall Träden
skulle börja spela "Folkmusik" .

Det hade dock varit intressant ifall Hannah skulle spela lite med Baby Grandmothers
(Nu kommer det nog inte att ske heller) Men vi kan ju alltid önska
Citera
2026-03-08, 15:47
Medlem
Citat:
Trädens musik är nog inte direkt Folkmusik heller visserligen. Även om Kebnekajse ibland kan vara lite för duktiga för sitt eget bästa skulle jag tro. Men det hade varit en intressant tanke ifall Träden
skulle börja spela "Folkmusik" .

Det hade dock varit intressant ifall Hannah skulle spela lite med Baby Grandmothers
(Nu kommer det nog inte att ske heller) Men vi kan ju alltid önska

Precis. Träden/TGS har väl alltid varit lite mer "jammande psych band" med vissa "folkmusik-element" men mest det förstnämnda skulle jag våga säga. Både TGS/Träden och Kebne har dock hittat underbara genres där de är ohotade.

Den dagen båda banden är i himmelen så kommer det vara en tråkig tillvaro på jorden för oss andra. Vi får vara glada för varje konsert och skiva de orkar spela in...för inte kan de väl orka lira som Ronnie Gardiner som ju lirar trummor vid 93-års ålder?

Vore intressant att höra Hanna med Baby Grandmothers...hon kan spela lite avigt och annorlunda med ett bra grundgroove samt göra lite delikata fills på trummorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in