2026-03-07, 03:15
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du hänger inte med va?

Måste vara pundare med lågt iq som inte skriver nåt på internet eller råsossar liknande svenska korkskallar som inte skriver nåt emot rådande regerings politik du pratat med.

Polisen åker hem till folk mitt i natten för att hämta dom i england bara för nån kommentar de skrivit online.

sverige är en polisstat men i vissa avseenden är england ännu värre.

Ok, jag tog upp det du skrev nu. Det är inte enbart "för nån kommentar" som polisen kommer dit utan det är om det finns hot eller hets mot folkgrupp med i bilden. En jäkla skillnad mot "bara en kommentar"!
Citera
2026-03-07, 03:26
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, något måste ju göras. Barn missar så mycket i sin utveckling nu. De behöver fri lek i skog och mark, praktiska aktiviteter typ sport, musik, konst, teater, slöjd - och böcker, böcker, böcker! För att bli hela människor som vuxna. Att bara passivt konsumera enkelt innehåll är inte bra. Det tar upp deras tid och fördummar dem.

Sedan är det en annan sak hur förbudet ska kunna upprätthållas. Jag tror tyvärr att många föräldrar kommer att logga in ÅT sina barn, med sitt eget bank-Id, för att vara "snälla". Och för att - den egentliga anledningen - få vara ifred när barnen sysselsätter sig själva med mobilen, paddan eller datorn...
Citera
2026-03-07, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Ok, jag tog upp det du skrev nu. Det är inte enbart "för nån kommentar" som polisen kommer dit utan det är om det finns hot eller hets mot folkgrupp med i bilden. En jäkla skillnad mot "bara en kommentar"!

Blir du blöt i brallan av tanken att fängsla och bötfälla folk för sina åsikter eller?

england vill att folk som sitter i andra länder och delat,skrivit om videor på de engelska upploppen ska bli straffade.

https://lawenforcementtoday.com/can-britain-really-arrest-foreign-social-media-users-over-posts

https://www.standingforfreedom.com/2024/08/16/think-before-you-post-the-u-k-is-now-jailing-people-for-social-media-comments/
Citera
2026-03-07, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
jag tror inte på förbud, bättre med förebyggande arbete, varför inte köra lite vett och etikett i skolan?
För hjärnan är byggd för att revoltera
Citera
2026-03-07, 04:19
Medlem
Det handlar knappast om barns bästa. I så fall hade man stoppat reklam som Nutellas, som riktar sig till barn trots dess negativa hälsoeffekter.

Det här handlar snarare om att införa krav på identifikation för att kunna kommunicera.
Citera
2026-03-07, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är bara ett svepskäl för att införa identitetskontroll så man kan hålla obekväma åsikter mot makten nere.

Ja, exakt. Det lär bli kaotiskt då ekonomin faktiskt är på väg mot en kollaps.

Man vill minska risken för våldsamma protester. Jag säger inte att alla samarbetar bakom kulisserna, men vissa försöker påverka beslutsfattare.
Citera
2026-03-07, 04:44
Medlem
Va bra ,så tar vi bort valhemligheten också så är det liksom fullbordat.
Citera
2026-03-07, 04:48
Medlem
Old-Crows avatar
Förbud för unga? Det är inte ungdomar som inte kan uppföra sig i var och varannan tråd på Facebook. Det är inte unga som gråter, hotar och slåss om en plåtburk på ICA.
Citera
2026-03-07, 05:19
Medlem
needAlifes avatar
Alltså ja, det finns ju naturligtvis fördelar men jag ser två problem. 1) Vad räknas som sociala medier? Alla apar där man kan skriva något till varandra? Då går ju i princip alla spel bort som inte är single player. 2) Varför ligger inte ansvaret på föräldrarna likt det gör när det gäller allt annat i ett barns uppväxt? Varför ska staten reglera? Ge inte ungen en smartphone eller installera funktioner som blockar vissa appar. Klart.
Citera
2026-03-07, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Bra eller dåligt förslag?
Vilken åldersgräns bör det vara på t.ex. tiktok, instagram och snapchat?
Borde man inte införa begränsningar i skärmtid också?

https://kvartal.se/annastjernquist/artiklar/sverige-vantas-forbjuda-sociala-medier-for-unga/cG9zdDo1NzMwMA

https://www.nyteknik.se/tech/kristerssons-besked-stoppa-barn-under-15-fran-sociala-medier-som-tiktok/4442539

Jag sa detta redan 2010, så ja… som vanligt ligger politikerna några steg efter verkligheten.

Det är för mycket politik, propaganda och hjärntvätt idag på sociala medier.

Vuxna kan inte ens hantera detta...
Citera
2026-03-07, 06:49
Medlem
Vad definieras som "sociala medier" ?

Du kommer bli påtvingad Aftonhorans svenskfientliga åsikter men får inte uttrycka dina egna?
Låter demokratiskt och bra...
Citera
2026-03-07, 07:13
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
I så fall ska du under inga omständigheter låta staten kontrollera ditt internetanvändande. De kommer att hota och trycka på utav bara helvete.
Du har rätt och jag är egentligen en hycklare som själv postar som anonym. Jag borde lägga mer energi för att kämpa för yttrandefriheten i mitt och andras liv.

Internet och sociala medier har egentligen massiv potential till att vara "bra" men det är lika viktigt att det får vara "dåligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in