2026-03-06, 22:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Bra eller dåligt förslag?
Vilken åldersgräns bör det vara på t.ex. tiktok, instagram och snapchat?
Borde man inte införa begränsningar i skärmtid också?

https://kvartal.se/annastjernquist/artiklar/sverige-vantas-forbjuda-sociala-medier-for-unga/cG9zdDo1NzMwMA

https://www.nyteknik.se/tech/kristerssons-besked-stoppa-barn-under-15-fran-sociala-medier-som-tiktok/4442539
Man bör tvinga sociala medieplattformar att ta ansvar för moderering precis på samma sätt som gäller för Flashback. Yttrandefrihet ja, Ai-slop och bottar nej.
Citera
2026-03-06, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Barn och ungdomar är lättpåverkade, därför ska de inte finnas på sociala platformar.
Nej. Det har du rätt i.
Citera
2026-03-06, 23:02
Medlem
Wyrdkins avatar
Väldigt bra. Borde ha så hög åldersgräns som bara möjligt. Efter 22 som är max gymnasieålder är bra.
Citera
2026-03-06, 23:18
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är bara ett svepskäl för att införa identitetskontroll så man kan hålla obekväma åsikter mot makten nere.

Tyvärr sant. Den största nackdelen med detta är att det ger dem ett svepskäl för att införa ålderskontroll, vilket i princip är id-kontroll. Sedan har de i sin arsenal massor med nystiftade lagar kring vad du får och inte får säga, som de kommer att använda för att sätta dit alla som kritiserar dem.

Det är som Pandoras box.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2026-03-06 kl. 23:28.
Citera
2026-03-06, 23:20
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Konsekvensen blir ju att alla som inte påverkas av förbudet kommer att behöva genomgå en identitetskontroll varje gång vi använder någon form av social media (Är flashback nära nog social media? De regerande kommer garanterat att försöka påstå det.)

Det är såklart de som kommer att vara arbiters för vad som skall räknas som social media. Flashback faller dock inte under deras jurisdiction så vitt jag förstår.

Det är dock teoretisk tänkbart att de använder åldersgränsen som ett skäl att försöka inför id-kontroll för att använda internet alls.
Citera
2026-03-06, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Det är skillnad på 2005 och 2025.

Vi hade bara klumpiga datorer att komma åt internet tidigare. Generationen nu är helt nerdrogade av telefonen
Jag hade ett liv 2005, jag satt inte på internet trots att väl haft det hemma sedan 1995.

Idag så lever barnen bakom skärmarna för att föräldrarna lät enheterna ta över deras ansvar att umgås med sina barn. Hade aldrig någonsin låtit ett barn ha dator på rummet och folk tyckte att jag var knäpp när jag sa det som ung. Varför låta hela världens förövare och sjukligheter eller bara oavbrutet skärmtittande, utgöra ens unges liv?
Citera
2026-03-06, 23:22
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Bara positivt enligt mig. Finns inget positivt med social media.

De kommer så klart inte helt att förbjuda barn att använda social media. De behöver det för att indoktrinera barnen i sina värderingar. Så statligt kontrollerade sidor för unga kommer att gå under radarn.
Citera
2026-03-06, 23:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Men egentligen så borde man kämpa för en yttrandefrihet som gör att vi alla kan och vågar vara offentliga på internet. Man ska inte behöva leva i anonymitet för eventuella påtryckningar och hot om konsekvenser.

I så fall ska du under inga omständigheter låta staten kontrollera ditt internetanvändande. De kommer att hota och trycka på utav bara helvete.
Citera
2026-03-06, 23:33
Medlem
gammal-grodas avatar
dumt, hittade vänner för livet online när jag växte upp, har träffat några av dem IRL också.
Citera
2026-03-06, 23:34
Medlem
Mycket bra förslag! Skulle kommit för 10 år sedan.
Smartphone och sociala meder har förstört flera generationer.
Citera
2026-03-06, 23:38
Medlem
Här kommer det, krav på bankid för ALLA. Man skyller på att det är för "barnen". Men det är svepskäl. Sedan hackas servrarna som tagit emot ID och vips så har det läckt överallt, precis som alla andra jävla sidor där idkrav införts. 1984, here we come.
Citera
2026-03-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är bara ett svepskäl för att införa identitetskontroll så man kan hålla obekväma åsikter mot makten nere.
Exakt detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in