Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag tror inte på ett allmänt förbud, däremot vet vi alla att sociala media är ett jobbigt fenomen för barnen, helt enkelt för att de kastas in i vuxenvärlden alldeles för tidigt.
Jag har ingen lösning på problemet, men rimligtvis så ska barnen ha andra alternativ än att gå till Tiktok, facebook och andra sociala media.
Vi har många alternativ, som spel för olika åldrar, att man är nyfiken och utforskar kunskaper borde också gå att göra utifrån sin ålder.
Problemet är att våra media som vi har det, radio, tv, sociala media, nyhetspressen den når alla oavsett ålder. Likaså finns där problem relaterat till att ett barn möter och får kontakt med vuxna främlingar, där många vuxna helt enkelt inte tar ansvar för sitt beteende gentemot barnet.
Så redan som tvååring sitter man med en värld som består av Trump, Iran, Ukraina, Ryssland, bomber och ser så mycket mer som hör vuxenvärlden till fast man befinner sig tusentals kilometer från allt detta som händer. Vi har också att det är så mycket negativ informtion i relation till positiv information. Inte undra på att man blir stressad när man som litet barn tror att hela världen består av pedofiler och mördare.
Vi har också att det är så mycket negativ informtion i relation till positiv information. Inte undra på att man blir stressad när man som litet barn tror att hela världen består av pedofiler och mördare.
Det var i princip likadant förr i tiden med vanlig TV/radio - skillnaden idag är själva inflödet av information - det är så förbannat mkt större, omfattande och lättillgängligt idag jmf med det förflutna. Ibland pallar man ju inte med det själv som vuxen utan att behöva ta längre nödvändiga pauser då å då.
EDIT: jag minns en för mig idag lustig incident i barndomen då jag på allvar trodde att jag å en polare hade orsakat typ början på 3e världskriget. På DEN tiden så var det dock inte så jäkla roligt!