2026-03-06, 07:56
Medlem
Hej,innan alla moralpredikningar och pekpinnar kommer så vill ja bara säga ja,jag vet att det är bättre att "sitta sitt straff".

Men till saken,att jag hamnade i tvång berodde på alkohol,och mycket ångest då det blev mycket push från vänner. Lång historia kort.

Sökte hjälpen,fick den,men tvång? Snart 3 månader,är på p27a. Socialen säger att man inte kan överklaga såhär sent.
Borde gå tänker jag? Blåser rent givetvis,kom in lugn,motiverad och insikten fanns redan där. Leverproverna ser bra ut,struktur och rutiner är inga problem.

Vad gör jag? Finns det kryphål,människorättsaktivister som kan hjälpa? Nån jurist? Nått?

Annars får jag väl bli bundis med folk som känner folk..dra till utlandet och bo där ett år. Nej men känns som jag går sönder verkligen. Men ingen kan göra något. Jag känner mig fast. Vi känner oss fast,det här drabbar ju karln å. Help a tant out.
Citera
2026-03-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraJagL.
Såklart jag är glad för det men måendet blir ju inte bättre direkt.
Det är som att man bara blir pissad på.

Dä får du be socialen om utökade insatser. Blir du överförd till sluten LVM så får du ingenting. Bara sitta av tiden
Citera
2026-03-06, 09:36
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-03-06, 10:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Socialen säger att man inte kan överklaga såhär sent.
Borde gå tänker jag?
När blev du delgiven domen om tvångsvård?
Citera
2026-03-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
När blev du delgiven domen om tvångsvård?

Över 2,5 månad sedan.
Citera
2026-03-06, 22:18
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:
Över 2,5 månad sedan.

Då kan du inte längre överklaga domen så det är bara att göra det bästa av situationen.
Citera
2026-03-07, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Då kan du inte längre överklaga domen så det är bara att göra det bästa av situationen.

Nej den biten vet jag,tack. Men det ska ju inte vara omöjligt att be om att få det omprövat av soc/sis eller liknande?
Citera
2026-03-07, 06:51
Medlem
Måste ju finnas något jag kan göra. Mitt mående är så kört i botten så vården blir kontraproduktiv, den ger inget liksom..
Citera
2026-03-07, 06:52
Medlem
Citat:
Nej den biten vet jag,tack. Men det ska ju inte vara omöjligt att be om att få det omprövat av soc/sis eller liknande?

Är lvm tidsbestämda? Oavsett så är det nog bara att härda ut.

Och om du inte samarbetar till 100% med vad soc tycker att du skall göra, så är det bara att glömma all hjälp därifrån. Det räcker nog med att du krånglar det minsta, så kommer dom att börja jävlas med dig.

Ta den hjälp du får, stryk medhårs och visa dig samarbetsvillig. Så kommer du att få bättre hjälp. Ja det suger, men det kommer att suga ännu mera, så länge du krånglar med soc.

Visa lite tacksamhet istället, om du så måste fejka den i början. För ingen vill hjälpa en person som är otacksam.
Citera
2026-03-07, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Är lvm tidsbestämda? Oavsett så är det nog bara att härda ut.

Och om du inte samarbetar till 100% med vad soc tycker att du skall göra, så är det bara att glömma all hjälp därifrån. Det räcker nog med att du krånglar det minsta, så kommer dom att börja jävlas med dig.

Ta den hjälp du får, stryk medhårs och visa dig samarbetsvillig. Så kommer du att få bättre hjälp. Ja det suger, men det kommer att suga ännu mera, så länge du krånglar med soc.

Visa lite tacksamhet istället, om du så måste fejka den i början. För ingen vill hjälpa en person som är otacksam.

Ja det är tidsbestämt. Och jag är tacksam,det vet dom och det har jag sagt. Aldrig varit otrevlig eller så men jag kan ju inte råför att mitt psyke dalar och verkligen ingen ser det eller ens bryr sig när jag pratar om det? Det har skett så mycket fel överlag här.. jag får väl hoppas på en sista utväg..
Citera
2026-03-07, 17:14
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Socialnämnden enligt 20 paragrafen LVM.

Tvångsvården skall upphöra så snart syftet med vården är uppnått och senast när vården har pågått i sex månader (vårdtid). Vården skall anses påbörjad när missbrukaren på grund av beslut om omedelbart omhändertagande eller tvångsvård inställt sig vid eller förts till ett hem som avses i 22 § eller ett sjukhus. Vården upphör genom beslut om utskrivning enligt 25 §.

Lycka till.
Citera
2026-03-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Socialnämnden enligt 20 paragrafen LVM.

Tvångsvården skall upphöra så snart syftet med vården är uppnått och senast när vården har pågått i sex månader (vårdtid). Vården skall anses påbörjad när missbrukaren på grund av beslut om omedelbart omhändertagande eller tvångsvård inställt sig vid eller förts till ett hem som avses i 22 § eller ett sjukhus. Vården upphör genom beslut om utskrivning enligt 25 §.

Lycka till.

Tusen tack. Äntligen något konkret jag kan titta på. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in