2026-03-07, 19:21
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraJagL.
Nej den biten vet jag,tack. Men det ska ju inte vara omöjligt att be om att få det omprövat av soc/sis eller liknande?
Du kan be om beslut om vårdens upphörande. Får du ett nekande beslut kan du överklaga det. Har du tur hinner du få en överprövning innan de maximala sex månaderna för LVM-vård är till ända.
Citera
2026-03-07, 19:23
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Är lvm tidsbestämda?
Citat:
Ja det är tidsbestämt.
Nej. Det finns en begränsning för hur länge vården maximalt kan pågå men ett vårdbeslut är inte i sig tidsbegränsat.
Citera
2026-03-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du kan be om beslut om vårdens upphörande. Får du ett nekande beslut kan du överklaga det. Har du tur hinner du få en överprövning innan de maximala sex månaderna för LVM-vård är till ända.

Kan man göra det? Socialtjänsten,eller ja,damen jag har (snarare häxan) säger att jag absolut förbrukat min chans och skickade mig massa uppgooglat skit på mail. Hon har ju ingen riktig koll där märkte jag tidigt.
Begär man upphörande genom socialen,sis eller förvaltningsrätten?
Och är det någon idé att skicka in klagomål till jo? Allting har ju gått knas till och en handläggare som inte har tid att svara på två månader bland annat..
Citera
2026-03-09, 07:36
Medlem
Citat:
Kan man göra det? Socialtjänsten,eller ja,damen jag har (snarare häxan) säger att jag absolut förbrukat min chans och skickade mig massa uppgooglat skit på mail. Hon har ju ingen riktig koll där märkte jag tidigt.
Och är det någon idé att skicka in klagomål till jo? Allting har ju gått knas till och en handläggare som inte har tid att svara på två månader bland annat..

Detta lagrum (ur lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, LVM) innebär att ett beslut om tvångsvård upphör att gälla om den missbrukare som omfattas av beslutet vistas utanför LVM-hemmet (t.ex. vid avvikande eller permission) under en sammanhängande period om minst sex månader, vilket då inte räknas som vårdtid enligt 21 §.

Detta hittade jag också som sista utväg men inget jag vill göra. Hur lyckas någon hålla sig borta den tiden liksom. Jag kämpar vidare.. :/
Citera
2026-03-09, 22:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Du vänder dig till socialnämnden. Du kan absolut vända dig till JO om du är missnöjd med handläggningen men det kommer inte att få vården att upphöra.
Citera
Igår, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du vänder dig till socialnämnden. Du kan absolut vända dig till JO om du är missnöjd med handläggningen men det kommer inte att få vården att upphöra.

Jag har tagit upp det mesta med Ivo,jag tror det räcker.
Och nej,inget kommer att få vården att upphöra.

Nu är det bara att vänta in ännu en helg. Ofta utan personal flera timmar på dagen. Skönt förvisso. Tack för all hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in